EPN-V2

SOS2110 Social work with children, youth, families and groups Course description

Course name in Norwegian
Sosialt arbeid med barn, ungdom, familier og grupper
Study programme
Bachelor Programme in Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Dette emnet bygger på sentrale temaer fra SOS1110 Introduksjon til sosialt arbeid. Det gir innsikt i sosialt arbeids kjerneområder med fokus på interaksjoner mellom mennesker og deres omgivelser. Studentene får bred kunnskap om sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag, om sosialt arbeids teorier og sentrale vitenskapsteoretiske perspektiver. Det legges vekt på forskningsbasert undervisning og kunnskap både på individ, gruppe og samfunnsnivå, men med hovedfokus på gruppearbeid som metode i sosialt arbeid. Emnet gir videre kunnskap om perspektiver på sosiale problemer, og hvordan sosiale problemer i samspill virker inn på menneskers livssituasjon.

Required preliminary courses

Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene:

  • har bred kunnskap om teoretiske perspektiver i sosialt arbeid på individ- og gruppenivå.
  • har bred kunnskap om sosialt arbeid med barn, familier og grupper.
  • har kunnskap om samiske barns rett som urfolk til å vokse opp med samisk språk og kultur.
  • har kunnskap om vitenskapsteoretiske posisjoner og ulike kunnskapssyn i sosialt arbeid.
  • har kunnskap om etiske dilemmaer knyttet til arbeid med barn og familier.
  • har kjennskap til lokalsamfunnsarbeid og politisk påvirkningsarbeid.

Ferdigheter

Studentene:

  • kan anvende kunnskap og formidle sosialt arbeids samfunnsmandat skriftlig og muntlig.
  • kan anvende teori i analyse av sosiale problemer med barn og familier på ulike nivåer.
  • kan anvende kunnskap i planlegging av tiltak for å forebygge og håndtere sosiale problemer med fokus på barn og familier i vanskelige livssituasjoner.

Generell kompetanse

Studentene:

  • kan reflektere kritisk over sosialfaglig kunnskap, verdier, holdninger og maktperspektiver i yrkesutøvelsen.
  • kan planlegge varierte arbeidsoppgaver basert på brukermedvirkning.
  • kan utforme et akademiske arbeid og presentere fagkunnskap både muntlig og skriftlig.
  • har innsikt i sosiokulturelle og strukturelle forhold som påvirker familieliv.

Teaching and learning methods

Undervisningen vil veksle mellom forelesninger, seminar og studentaktive læringsformer.  

Course requirements

Videreutdanningen tar utgangspunkt i sosialfaglige perspektiver på helse og livskvalitet, hvor samspillet mellom sosiale, kulturelle, emosjonelle, psykososiale, eksistensielle og helsemessige forhold står sentralt. Studenter i videreutdanningen vil få fordypet kunnskap om sentrale sosialfaglige teorier og perspektiver, og sosionomens roller i tverrfaglig samarbeid i helsetjenester.

Faglig og profesjonell utvikling står sentralt gjennom videreutdanningsforløpet, med fokus på integrasjon av teori, praksis og yrkesetisk refleksjon.

Hensikten med videreutdanningen er kompetanseheving for sosionomer som enten jobber i primær- eller spesialisthelsetjenester, eller ønsker å jobbe innen tjenester med fokus på helserelaterte

utfordringer i menneskers hverdagsliv (inkludert tverrfaglige helseteam, ambulerende tjenester,

somatisk sykehus eller psykisk helse, rus og avhengighetsarbeid).

Videreutdanningen gir fordypning på kompetanseområdene:

  • sosialfaglige perspektiver og tilnærminger på psykososiale og helserelaterte utfordringer
  • systematisk psykososial kartlegging og vurdering
  • etikk, lovverk og organisering for sosialt arbeid i helsetjenester
  • samhandling og relasjoner ved helserelaterte utfordringer
  • formidling og profesjonsutvikling i sosialt helsearbeid

Utdanningen er på masternivå.

Assessment

Videreutdanningen er relevant for sosionomer som er ansatt innen tjenester med fokus på helserelaterte utfordringer i menneskers hverdagsliv, eller sosionomer som ønsker å jobbe innen slike tjenester.

Permitted exam materials and equipment

Opptakskravet er fullført bachelorgrad i sosialt arbeid eller treårig sosionomutdanning.

Opptak til studiet gjøres i henhold til Forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet.

Søkere som på søketidspunktet er ansatt i sosialfaglig stilling i helsesektoren får ett tilleggspoeng i opptaket.

Grading scale

Etter endt videreutdanning skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap om sosialfaglig teori og kunnskapsbaserte tilnærminger til psykososiale og helserelaterte utfordringer.
  • har inngående kunnskap fra ulike perspektiver om forhold på individ-, gruppe- og samfunnsnivå som kan hemme og fremme bedringsprosesser, mestring, livskvalitet og sosial deltakelse.
  • har kunnskap om krav til faglig kvalitet og forsvarlighet i kartlegging, utredning, behandling og oppfølging.
  • har kunnskap om relevant lovverk, politiske føringer, nasjonale faglige retningslinjer, organisering og tjenesteutvikling, og administrative virkemidler som legger premisser for sosialt og psykososialt helsearbeid.
  • har kunnskap om etikk, sentrale verdier og etiske problemstillinger i sosialt og psykososialt helsearbeid.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til sosiale og psykososiale teorier, metoder og fortolkninger
  • kan anvende kunnskap om ulike sosiale og psykososiale teorier og perspektiver for å vurdere egnede tilnærminger til å fremme bedringsprosesser, mestring, livskvalitet og sosial deltakelse.
  • kan identifisere sosialfaglige problemstillinger med særlig relevans for psykososiale og helserelaterte utfordringer og tilnærminger.
  • kan analysere samspillet mellom sosiale, kulturelle, emosjonelle, psykososiale, eksistensielle og helsemessige forhold og anvende kunnskapen i sosialt og psykososialt helsearbeid.
  • kan analysere og reflektere kritisk for å identifisere og håndtere etiske problemstillinger i praksis.
  • kan anvende kunnskap om organisering av helse- og velferdstjenester og nasjonale og lokale retningslinjer for å vurdere egnede tilnærminger til å fremme bedringsprosesser, mestring, livskvalitet og sosial deltakelse.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere sosialfaglige og yrkesetiske problemstillinger med relevans for sosialt arbeid i helsetjenestene.
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre komplekse sosialfaglige arbeidsoppgaver.
  • kan formidle sosialt arbeids kunnskapsområde innen helse.

Examiners

Videreutdanningen tilbys som deltidstudium over ett år og består av to emner á 15 studiepoeng.

Emnene bygger på hverandre, og emne 1 må være bestått før studenten kan stille til eksamen i emne 2.

Course contact person

Utdanningen er samlingsbasert. Undervisningen omfatter en kombinasjon av forelesninger, seminarundervisning og ulike studentaktive læringsformer med både individuelt arbeid, gruppearbeid og fremlegg/presentasjoner.

Arbeids- og undervisningsformer fremgår av den enkelte emneplanen.