EPN-V2

SOS2110 Sosialt arbeid med barn, ungdom, familier og grupper Emneplan

Engelsk emnenavn
Social work with children, youth, families and groups
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet bygger på sentrale temaer fra SOS1110 Introduksjon til sosialt arbeid. Det gir innsikt i sosialt arbeids kjerneområder med fokus på interaksjoner mellom mennesker og deres omgivelser. Studentene får bred kunnskap om sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag, om sosialt arbeids teorier og sentrale vitenskapsteoretiske perspektiver. Det legges vekt på forskningsbasert undervisning og kunnskap både på individ, gruppe og samfunnsnivå, men med hovedfokus på gruppearbeid som metode i sosialt arbeid. Emnet gir videre kunnskap om perspektiver på sosiale problemer, og hvordan sosiale problemer i samspill virker inn på menneskers livssituasjon.

Forkunnskapskrav

General admission requirements for the Ph.D. Degree in Behavior Analysis

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene:

  • har bred kunnskap om teoretiske perspektiver i sosialt arbeid på individ- og gruppenivå.
  • har bred kunnskap om sosialt arbeid med barn, familier og grupper.
  • har kunnskap om samiske barns rett som urfolk til å vokse opp med samisk språk og kultur.
  • har kunnskap om vitenskapsteoretiske posisjoner og ulike kunnskapssyn i sosialt arbeid.
  • har kunnskap om etiske dilemmaer knyttet til arbeid med barn og familier.
  • har kjennskap til lokalsamfunnsarbeid og politisk påvirkningsarbeid.

Ferdigheter

Studentene:

  • kan anvende kunnskap og formidle sosialt arbeids samfunnsmandat skriftlig og muntlig.
  • kan anvende teori i analyse av sosiale problemer med barn og familier på ulike nivåer.
  • kan anvende kunnskap i planlegging av tiltak for å forebygge og håndtere sosiale problemer med fokus på barn og familier i vanskelige livssituasjoner.

Generell kompetanse

Studentene:

  • kan reflektere kritisk over sosialfaglig kunnskap, verdier, holdninger og maktperspektiver i yrkesutøvelsen.
  • kan planlegge varierte arbeidsoppgaver basert på brukermedvirkning.
  • kan utforme et akademiske arbeid og presentere fagkunnskap både muntlig og skriftlig.
  • har innsikt i sosiokulturelle og strukturelle forhold som påvirker familieliv.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil veksle mellom forelesninger, seminar og studentaktive læringsformer.  

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Portfolio.

Portfolio requirements: 4 reaction papers

Vurdering og eksamen

All

Hjelpemidler ved eksamen

Pass / Fail

Vurderingsuttrykk

Internal

Sensorordning

Scientific method; statistical concepts and tools - theory and application; functional analysis; internal and external validity; single-case experimental designs; Empirically Supported Treatments

Emneansvarlig

Students will be able to:

  • give a general description of methods relevant to the collection and interpretation of data in research in behavior analysis and learning in complex systems
  • discuss specific methods of data collection and their appropriateness for answering different kinds of research questions
  • describe and discuss various statistical methods appropriate to the collection and interpretation of data in research in learning in complex systems
  • describe and discuss criteria for validity and reliability, and of methods of assessing them
  • describe and discuss criteria for ESTs
  • describe and discuss the rationale for single-case research designs
  • describe and discuss the interpretation and application of descriptive and inferential statistical techniques required for an understanding of data presentations in psychological research
  • describe, discuss and apply the necessary operations for extracting measures of central tendency, variability and frequency distributions from a data set
  • produce graphical presentations of data
  • describe and discuss the normal curve
  • describe and discuss basics of probability theory, and show how it applies to their own research and that of others
  • describe and apply general principles for hypothesis formulation and testing
  • describe and discuss the application of the t-test; analysis of variance (ANOVA); multivariate analysis of variance (MANOVA); multiple regression; and correlation
  • apply the relevant statistical tools and concepts to their own research