Programplaner og emneplaner - Student
SOS2100 Prosjektarbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Student-run Project Groups in Social Work
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Prosjektarbeid er et tre måneders undervisningsopplegg hvor studentene arbeider i selvstyrte grupper med et dagsaktuelt sosialfaglig overordna tema, hvor studentene står frie til å velge undertemaer. I prosjektarbeid har studentene hovedansvar for egen læring, og arbeidet skal resultere i et konkret produkt. Studentene skal utøve kritisk refleksjon omkring, og tilegne seg kunnskaper om et dagsaktuelt tema, samt lære å arbeide selvstendig i prosjektorganiserte læringsgrupper.
Prosjektgrupper skal gjennomføre en undersøkelse med datainnsamling og analyse og/eller et endringsarbeid. Arbeidet skal foregå i nærhet til praksisfeltet, enten gjennom konkret samarbeid med ekstern organisasjon/institusjon, eller gjennom innhenting av data fra felt.
Prosjektgrupper i utlandet gjennomfører prosjektet ved et obligatorisk tre måneders opphold i annet land. Prosjektarbeidet gjennomføres i samarbeid med en organisasjon i vertslandet, og samarbeidsavtalen skal på forhånd godkjennes av OsloMet. Studentene skal gjennomføre et feltarbeid med deltakende observasjon og/eller annen datainnsamling. Tema som undersøkes skal ses i lys av globale, nasjonale og lokale forhold. I prosjektarbeidet inngår refleksjon rundt studentenes egen posisjon og rolle i et for dem fremmed samfunn. Det foreligger egen studieguide for prosjekt i utlandet.
Resultatene presenteres i en rapport, eventuelt kombinert med andre konkrete produkter, som audiovisuelle presentasjoner, brosjyrer eller liknende.
Prosjektgruppene presenterer avslutningsvis sitt arbeid i et formidlingsseminar.
Forkunnskapskrav
Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår i bachelorprogrammet i sosialt arbeid.
Læringsutbytte
Læringsutbytte for prosjektarbeid
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- selvvalgte tema relatert til utøvelse av sosialt arbeid
- prosjektteori og prosjektorganisering
- samfunnsarbeid og endringsprosesser basert på sosialt arbeids metoder
- vitenskapelig tenke- og arbeidsmåte, samt kjennskap til aktuelt forsknings- og utviklingsarbeid
- samspillet mellom samfunnsmessige faktorer og enkeltmenneskers og gruppers livssituasjon
Ferdigheter
Studenten kan:
- etablere, koordinere og gjennomføre prosjektarbeid og gruppearbeid
- arbeide i gruppe og delta i gruppeprosesser
- kartlegge, utrede og analysere sosiale fenomener med ulike teoretiske perspektiv
- utøve etisk refleksjon og kildekritikk
- presentere resultat av et konkret faglig arbeid, både skriftlig og muntlig
- kritisk evaluere eget og andres arbeid
- søke litteratur gjennom læringssenterets databaser
Generell kompetanse
Studenten har:
- innsikt i egne verdier og holdninger og forståelse for andres perspektiv, verdisyn og livsform
- forståelse for betydningen av fleksibilitet og kreativitet i håndteringen av komplekse og foranderlige situasjoner
- kompetanse i samarbeid og kommunikasjon i grupper
- forståelse for sosialt arbeid i en sosialpolitisk og samfunnsmessig sammenheng
Særskilt læringsutbytte for utenlands prosjekt
I tillegg til læringsutbytte for emnet beskrevet ovenfor, gjelder følgende læringsutbytte for studenter som gjennomfører prosjektarbeid i utlandet.
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- selvvalgt tema relatert til utøvelse av internasjonalt sosialt arbeid
- kunnskap om hvordan faglige utfordringer løses utenfor den norske velferdsstaten
Ferdigheter
Studenten kan:
- reflektere rundt egen posisjon og rolle i nye sosiale og kulturelle kontekster
Generell kompetanse
Studenten har:
- evne til å reflektere over sosialt arbeids teori og utøvelse i lys av ulike virkelighetsforståelser og verdensbilder
Arbeids- og undervisningsformer
Studentene mottar undervisning i sentrale temaer i prosjektarbeid i et obligatorisk prosjektseminar som består av forelesninger, seminargrupper og gruppearbeid i prosjektgruppene. I tillegg får studentene tilbud om søkeverksted fra universitetsbiblioteket.
Studentene arbeider deretter selvstendig i grupper. Prosjektarbeidet kan gjennomføres i Norge eller i samarbeid med en organisasjon i utlandet. Det stilles krav om at gruppene som gjennomfører prosjektarbeid i utlandet, skal ha et utenlandsopphold på minimum tre måneder.
Studenter som ønsker å ha prosjektperioden utenlands, søker om dette innen en gitt frist, etter oppsatte retningslinjer fra Institutt for sosialfag. Det praktiske vedrørende opptak, reismål og opphold avklares i samarbeid med ansvarlig for internasjonalt arbeid i studieadministrasjonen. Studentgrupper som ønsker å ha prosjektperioden utenlands, utformer en prosjektskisse som de sender inn på eget skjema sammen med andre relevante opplysninger om stedet de ønsker å være på, kontaktpersoner m.m.
Gruppene skal bestå av mellom fire og seks deltagere. Det kan i særskilte tilfeller dispenseres fra det oppsatte antall gruppemedlemmer.
I løpet av prosjektperioden, gjennomfører gruppene en undersøkelse eller et endringsarbeid, som de rapporterer om i en prosjektrapport. Gruppene kan i tillegg produsere et produkt som har relevans for prosjektarbeidet.
Alle grupper får oppnevnt en veileder. Det er obligatorisk å motta veiledning på prosjektarbeidet og gruppeprosessen. Med mindre annet er avtalt med veileder, skal prosjektgruppen levere skriftlig materiale og spørsmål til diskusjon til veileder minst to dager før oppsatt veiledningstime.
Gruppene som gjennomfører prosjektarbeid i Norge, skal ha et møte med veileder før oppstart av prosjektarbeidet, og deretter til sammen åtte veiledningstimer à 45 min. i prosjektperioden. Grupper og veiledere avtaler selv hvordan veiledningstimene skal organiseres, men det er et minimumskrav med ett møte hver 14. dag.
Gruppene som gjennomfører prosjektarbeid i utlandet, skal ha to møter med veileder før avreise. Før andre møte, leverer gruppen tilstrekkelig skriftlig materiale til at det kan gis veiledning på deres tema/problemstilling. Under oppholdet, skal det sendes rapporter om prosjektets gang og spørsmål/-problemstillinger til veileder minimum hver 14. dag. Veiledning skjer via e-post, eller telefonkonferanse hvis det er mulig å arrangere.
Ved avslutning av prosjektperioden leverer alle grupper en prosjektrapport med et refleksjonsnotat som vedlegg. Refleksjonsnotatet leveres i tillegg til veileder.
Gruppene skal presentere prosjektarbeidet sitt for sine medstudenter og andre interesserte på OsloMet etter innlevering av eksamen.
Etter at prosjektemnet er fullført, og sensur er falt, skal gruppene ha et oppsummeringsmøte med veileder. Her gis muntlig tilbakemelding på prosjektarbeidet og refleksjonsnotatet, og gruppen får anledning til å reflektere over læringsutbytte.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Innlevering av gruppekontrakt, foreløpig problemstilling og gjennomføringsplan til veileder innen angitt frist.
- Innlevering av utkast til prosjektrapport innen angitt frist. Veileder kommenterer utkastet. Disse kommentarene skal være veiledende for arbeidet fram til endelig innlevering.
- Fremføring av prosjektet for medstudenter, faglærer, veileder og andre interesserte ved OsloMet. Hver framføring følges opp av kommentarer fra en respondentgruppe, samt andre spørsmål og innspill fra salen. Alle grupper får i oppdrag å kommentere en annen gruppes arbeid.
- Det er obligstorisk tilstedeværelse på alle framføringer én dag i løpet av framføringsseminaret.
Obligatorisk nærvær i undervisning:
- 80 % deltakelse på prosjektsamlingen i starten av prosjektperioden. Ved fravær utover 20 % må studenten levere et alternativt arbeidskrav. Ved fravær over 40 % mister studenten muligheten til å fremstille seg til eksamen.
- 80 % deltakelse på alle fellesmøter/veiledninger med gruppens veileder.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av innlevering av prosjektrapporten og vedlagt refleksjonsnotat, samt eventuelt andre produkter som er utarbeidet av prosjektgruppen.
Krav til prosjektrapporten
Prosjektperioden dokumenteres i en skriftlig rapport. Rapporten skal være på 30 sider +/- 10% (utenom forside, innholdsfortegnelse, forord, vedlegg og litteraturliste).
Grupper som har utarbeidet et produkt som de leverer som en del av eksamen, skal i tillegg til produktet, skrive en rapport på 22 sider +/- 10% (utenom forside, innholdsfortegnelse, forord, vedlegg og litteraturliste).
Grupper som har gjennomført prosjektarbeid i samarbeid med institusjoner utenlands, skal skrive prosjektrapporten på engelsk. Unntatt fra dette er grupper som hatt samarbeid med skandinavisktalende institusjoner i eller utenfor Skandinavia.
Godkjent referansestil skal følges.
Studentene har opphavsretten til resultatet av prosjektarbeidet (Jf. åndsverksloven). På forsiden til prosjektoppgaven skal følgende stå: «Utarbeidet av en gruppe studenter ved OsloMet - storbyuniversitetet, fakultet for samfunnsvitenskap. Universitetet har intet ansvar for synspunkter eller innhold i rapporten. Framstillingen og synspunktene står utelukkende for studentgruppens regning og ansvar.» . Prosjektgruppen har råderett over rapporten, og avgjør spørsmål om eventuell publisering. Dette er eventuelt begrenset av avtaler mellom gruppen og samarbeidspartnere.
Krav til refleksjonsnotatet
Refleksjonsnotat skal være på minimum 4 sider, og skal legges ved prosjektrapporten.
Krav til eventuelt tilleggsprodukt
Gruppene kan velge å levere et produkt sammen med prosjektrapporten. Et produkt må ha tilknytning til prosjektarbeidet som helhet, og rapporten må referere til produktet. I likhet med prosjektrapporten må produktet ha sosialfaglig relevans, og ha relevans for praksisfeltet.
Vurdering
Prosjektrapporten, refleksjonsnotatet, og eventuelle andre produkter som leveres som en del av eksamen, blir vurdert som helhet. Alle innleverte arbeider skal være utført av gruppen i felleskap, og skal være påført studentenes kandidatnummer. Det gjøres ikke individuelle vurderinger av enkeltstudenters bidrag i prosjektet.
En prosjektgruppe kan ved Ikke bestått på alle eller deler av innleverte produkter, levere omarbeidet versjon av de aktuelle delene av produktet til sensur én gang til ved ny eksamen. Gruppen har da rett til en time veiledning. Dersom gruppen ved omarbeidet rapport får Ikke bestått, må emnet tas på nytt.
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet Profesjonsetikk og journalistikk er obligatorisk i 3. semester på bachelorstudiet i Medier og kommunikasjon. Emnet gir en innføring i profesjonsetikk og journalistikk knyttet til;innholdsproduksjon.
Vurderingsuttrykk
Ingen forkunnskapskrav.
Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon har generelle progresjonsbestemmelser (se programplan).
Sensorordning
Emnet strekker seg over ett semester. Arbeidsformene vil veksle mellom forelesninger, seminarer, gruppearbeid, gruppegjennomganger, oppgaveløsninger og øvinger.
Emneansvarlig
For at studenten skal få styrket ferdighetsmålene i emnet skal de produsere to egne journalistiske arbeid, et intervju og en reportasje, som de så skal analysere og vurdere i metoderapporter.;For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Det første arbeidskravet (intervjuet) har tekstlengde på 3500 tegn (inkl mellomrom), eller max 3 minutter hvis det leveres lyd/bild. I tillegg skal det leveres en metoderapport på inntil 3 sider.
- Arbeidskrav 2: Det andre arbeidskravet (reportasjen) skal være på inntil 8000 tegn (inkl mellomrom) hvis tekst er den dominerende medietypen. Omfanget vil variere mer hvis det benyttes flere medietyper og lengde skal da avtales med rettelærer for gruppegjennomgange. I tillegg for arbeidskrav 2 skal det leveres en metoderapport på inntil 5 sider.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Arbeidskravene gjennomgås i grupper. Hver student får faglig tilbakemelding fra en lærer og én eller flere medstudenter. Det legges vekt på at studentene fungerer som opponenter på hverandres oppgavebesvarelser. Oppmøte på gjennomganger av oppgavene er obligatorisk. Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan studenten avtale en egen frist med faglærer, men må i så fall gi skriftlige tilbakemeldinger til alle de andre gruppemedlemmenes arbeidskrav i etterkant.;
Frister for og nærmere detaljer om innhold og innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.