EPN-V2

SOS2100 Student-run Project Groups in Social Work Course description

Course name in Norwegian
Prosjektarbeid
Study programme
Bachelor Programme in Social Work
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Undervisningen gjennomføres i form av forelesninger, gruppearbeid, summegrupper, skrivearbeid og eventuelt andre undervisningsformer. Det vil bli lagt opp til diskusjoner både i grupper og i plenum. I tillegg er det utarbeidet studieguider i de fleste fag med kunnskaps- og diskusjonsspørsmål som er ment å fungere som en inspirasjon til å studere pensum aktivt samt å diskutere med medstudenter i kollokviegrupper. Det arrangeres eksamenstrening i alle fag unntatt vitenskapsteori og metode. I vitenskapsteori og metode arbeides det med oppgaver i basisgrupper.

En uke arbeider studentene i basisgruppene med Feltprosjektet - PBL (ProblemBasert Læring). Se også beskrivelse av Feltarbeid - PBL under kapittel om Studiets arbeids- og undervisningsformer.

Required preliminary courses

I vitenskapsteori og metode kreves innlevering av et skriftlig arbeidskrav på ca. 4-5 sider. Studentene får en individuell tilbakemelding på arbeidskravet. Dersom det skriftlige arbeidskravet ikke er godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til andre deleksamen i emnet.

Det er obligatorisk deltagelse i Feltprosjekt - PBL. Ved fravær over 20 % må studentene levere et alternativt arbeidskrav. Ved fravær over 40% mister studenten retten til å gå opp til eksamen i samfunnsvitenskapelige emner. Dersom mer enn 40 % fravær skyldes sykdom, kan studenten søke om å beholde retten til å fremstille seg til eksamen. Søknaden stiles til studieleder, vedlagt dokumentasjon av årsaken til fraværet. Studenten må påregne et utvidet alternativt arbeidskrav som kompensasjon dersom søknaden innvilges

Learning outcomes

Emnet tar utgangspunkt i en analyse av sosialt arbeids status i dag og hvilke samfunnsdiskurser som innvirker på det praktiske arbeidet. Dynamikken i forholdet mellom samfunnsutvikling og kunnskapsutvikling blir diskutert. Studentene gis grunnlag til å forstå sosialt arbeid i en internasjonal kontekst, hvor prinsipper om menneskelige rettigheter og global utvikling er sentrale føringer. Emnet gir en innføring i teorier om samfunnsplanlegging, organisasjons- og ledelsesteorier samt fag- og organisasjonsutvikling innenfor sosialfagene. Stats- og kommunalkunnskap bygger på politisk filosofiske spørsmål om velferdsstatens normative grunnlag. Begreper som rettferdighet, paternalisme og liberalitet, blir drøftet. Pensum og undervisning er forskningsbasert.

Teaching and learning methods

Studentene må ha fullført og bestått 2. studieår i bachelorprogrammet i sosialt arbeid.

Studenten må ha fullført og fått godkjent minimum halve praksisstudiet i 3. studieår.

Course requirements

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om sentrale begreper og tradisjoner innenfor sosial administrasjon og planlegging og samfunnsplanlegging samt teorier om organisering og ledelse
  • kunnskap om sentrale begreper innen New Public Management, New Public Governance og teorier om bakke, - skjerm, - og system byråkraten og bakkeorganisasjoner
  • kunnskap om teoretiske perspektiver på tverrfaglig samarbeid og hvordan de kan fremme eller hemme samarbeid mellom ulike faggrupper
  • innsikt i noen sentrale filosofiske spørsmål om velferdsstatens normative grunnlag
  • kjennskap til forskning innenfor emnet

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere sosialt arbeids status i dag ut fra ulike samfunnsdiskurser
  • diskutere sosialt arbeids oppgaver og utfordringer i et internasjonalt samfunnsperspektiv
  • diskutere ledelse og organiseringens betydning for utøvelsen av sosialt arbeid og forholdet mellom organisasjon, profesjon og bruker
  • diskutere noen sentrale spørsmål om velferdsstatens normative grunnlag

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for det dynamiske forholdet mellom kunnskapsutvikling og samfunnsutvikling
  • har bevissthet om betydningen av tverrfaglig samarbeid og samhandling mellom ulike sektorer
  • kan vurdere og reflektere over sosialt arbeid i en global/internasjonal sammenheng og har kjennskap til relevante internasjonale organisasjoner
  • kan reflektere over sin fremtidige yrkesrolle og etiske utfordringer i yrkesutøvelsen

Assessment

Undervisningen veksler mellom forelesninger og studentaktive læringsformer.

Permitted exam materials and equipment

Ingen arbeidskrav.

Grading scale

Emnet avsluttes med en muntlig eksamen. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Examiners

For å bli en god sosialarbeider er det viktig å ha et reflektert og nyansert bilde av hva makt er og kan være. Ved hjelp av kunnskaper fra sosiologi, sosialpolitikk, stat og kommunalkunnskap og kunnskap om menneskerettighetene, skal studentene tilegne seg ulike forståelser av makt og maktforhold i samfunnet. Gjennom prosjektarbeidsperioden skal lærestoffet fra strukturell makt og avmakt bidra til refleksjon rundt egen posisjon og rolle i nye sosiale og kulturelle kontekster. Emnet inkluderer også deltakelse i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1200. Interact er et tverrprofesjonelt emne som går over tre år. Prosjektet inngår i en større satsing ved OsloMet der målet er å møte samfunnets behov for bedre samordning av tjenester rettet mot barn og unge, bedre samarbeid mellom profesjonsutøvere og bedre samarbeid mellom barn/unge og profesjonsutøverne. Det gis en felles faglig plattform for alle involverte profesjonsstudenter.

«Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres» (INTER1200)

Tema det arbeides med er barn og unges samarbeid med profesjonsutøvere, utforskende tilnærminger til barn, unge og familiene deres samt profesjonsutøvernes bidrag til meningsdanning hos barn og unge og deres familier.

Se INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER1200; https://interact.hioa.no/.

Studenter som er på internasjonal utveksling er fritatt for deltakelse i INTER1200.

Course contact person

Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår i bachelorprogrammet i sosialt arbeid.