EPN-V2

SOS2100 Prosjektarbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Student-run Project Groups in Social Work
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Prosjektarbeid er et tre måneders undervisningsopplegg hvor studentene arbeider i selvstyrte grupper med et selvvalgt tema av sosialfaglig relevans. I prosjektarbeid har studentene hovedansvar for egen læring, og arbeidet skal resultere i et konkret produkt. Studentene skal utøve kritisk refleksjon omkring, og tilegne seg kunnskaper om et selvvalgt tema, samt lære å arbeide selvstendig i prosjektorganiserte læringsgrupper.

Prosjektgrupper skal gjennomføre en undersøkelse med datainnsamling og analyse og/eller et endringsarbeid. Arbeidet skal foregå i nærhet til praksisfeltet, enten gjennom konkret samarbeid med ekstern organisasjon/institusjon, eller gjennom innhenting av data fra felt.

Prosjektgrupper i utlandet gjennomfører prosjektet ved et obligatorisk tre måneders opphold i annet land. Prosjektarbeidet gjennomføres i samarbeid med en organisasjon i vertslandet, og samarbeidsavtalen skal på forhånd godkjennes av høgskolen. Studentene skal gjennomføre et feltarbeid med deltakende observasjon og/eller annen datainnsamling. Tema som undersøkes skal ses i lys av globale, nasjonale og lokale forhold. I prosjektarbeidet inngår refleksjon rundt studentenes egen posisjon og rolle i et for dem fremmed samfunn. Det foreligger egen studieguide for prosjekt i utlandet.

Resultatene presenteres i en rapport, eventuelt kombinert med andre konkrete produkter, som audiovisuelle presentasjoner, brosjyrer eller liknende.

Prosjektgruppene presenterer avslutningsvis sitt arbeid i et formidlingsseminar ved høgskolen.

Forkunnskapskrav

Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår i bachelorprogrammet i sosialt arbeid.

Læringsutbytte

Læringsutbytte for prosjektarbeid

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • selvvalgte tema relatert til utøvelse av sosialt arbeid
  • prosjektteori og prosjektorganisering
  • samfunnsarbeid og endringsprosesser basert på sosialt arbeids metoder
  • vitenskapelig tenke- og arbeidsmåte, samt kjennskap til aktuelt forsknings- og utviklingsarbeid
  • samspillet mellom samfunnsmessige faktorer og enkeltmenneskers og gruppers livssituasjon

Ferdigheter

Studenten kan:

  • etablere, koordinere og gjennomføre prosjektarbeid og gruppearbeid
  • arbeide i gruppe og delta i gruppeprosesser
  • kartlegge, utrede og analysere sosiale fenomener med ulike teoretiske perspektiv
  • utøve etisk refleksjon og kildekritikk
  • presentere resultat av et konkret faglig arbeid, både skriftlig og muntlig
  • kritisk evaluere eget og andres arbeid
  • søke litteratur gjennom læringssenterets databaser

Generell kompetanse

Studenten har:

  • innsikt i egne verdier og holdninger og forståelse for andres perspektiv, verdisyn og livsform
  • forståelse for betydningen av fleksibilitet og kreativitet i håndteringen av komplekse og foranderlige situasjoner
  • kompetanse i samarbeid og kommunikasjon i grupper
  • forståelse for sosialt arbeid i en sosialpolitisk og samfunnsmessig sammenheng

Særskilt læringsutbytte for utenlands prosjekt

I tillegg til læringsutbytte for emnet beskrevet ovenfor, gjelder følgende læringsutbytte for studenter som gjennomfører prosjektarbeid i utlandet.

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • selvvalgt tema relatert til utøvelse av internasjonalt sosialt arbeid
  • kunnskap om hvordan faglige utfordringer løses utenfor den norske velferdsstaten

Ferdigheter

Studenten kan:

  • reflektere rundt egen posisjon og rolle i nye sosiale og kulturelle kontekster

Generell kompetanse

Studenten har:

  • evne til å reflektere over sosialt arbeids teori og utøvelse i lys av ulike virkelighetsforståelser og verdensbilder

Arbeids- og undervisningsformer

Studentene mottar undervisning i sentrale temaer i prosjektarbeid i et obligatorisk prosjektseminar som består av forelesninger, seminargrupper og gruppearbeid i prosjektgruppene. I tillegg får studentene tilbud om søkeverksted fra Læringssenteret.

Studentene arbeider deretter selvstendig i grupper. Prosjektarbeidet kan gjennomføres i Norge eller i samarbeid med en organisasjon i utlandet. Det stilles krav om at gruppene som gjennomfører prosjektarbeid i utlandet, skal ha et utenlandsopphold på minimum 3 måneder.

Studenter som ønsker å ha prosjektperioden utenlands, søker om dette innen en gitt frist, etter oppsatte retningslinjer fra Institutt for sosialfag. Det praktiske vedrørende opptak, reismål og opphold avklares i samarbeid med ansvarlig for internasjonalt arbeid i studieadministrasjonen. Studentgrupper som ønsker å ha prosjektperioden utenlands utformer en prosjektskisse som de sender inn på eget skjema sammen med andre relevante opplysninger om stedet de ønsker å være på, kontaktpersoner m.m.

Gruppene skal bestå av mellom 4 og 6 deltagere. Det kan i særskilte tilfeller dispenseres fra det oppsatte antall gruppemedlemmer.

I løpet av prosjektperioden gjennomfører gruppene en undersøkelse eller et endringsarbeid, som de rapporterer om i en prosjektrapport. Gruppene kan i tillegg produsere et produkt som har relevans for prosjektarbeidet.

Alle grupper får oppnevnt en veileder. Det er obligatorisk å motta veiledning på prosjektarbeidet og gruppeprosessen. Med mindre annet er avtalt med veileder, skal prosjektgruppen levere skriftlig materiale og spørsmål til diskusjon til veileder minst to dager før oppsatt veiledningstime.

Gruppene som gjennomfører prosjektarbeid i Norge skal ha et møte med veileder før oppstart av prosjektarbeidet, og deretter til sammen 8 veiledningstimer à 45 min. i prosjektperioden. Grupper og veiledere avtaler selv hvordan veiledningstimene skal organiseres, men det er et minimumskrav med ett møte hver 14. dag.

Gruppene som gjennomfører prosjektarbeid i utlandet skal ha to møter med veileder før avreise. Før andre møte leverer gruppen tilstrekkelig skriftlig materiale til at det kan gis veiledning på deres tema/problemstilling. Under oppholdet skal det sendes rapporter om prosjektets gang og spørsmål/-problemstillinger til veileder minimum hver 14. dag. Veiledning skjer via e-post, eller telefonkonferanse hvis det er mulig å arrangere.

Ved avslutning av prosjektperioden leverer alle grupper en prosjektrapport med et refleksjonsnotat som vedlegg. Refleksjonsnotatet leveres i tillegg til veileder.

Gruppene skal presentere prosjektarbeidet sitt for sine medstudenter og andre interesserte på Høgskolen etter innlevering av eksamen. Det forventes at studentene er tilstede på minimum 50 % av andres fremføring av prosjekt.

Etter at prosjektemnet er fullført og sensur er falt, skal gruppene ha et oppsummeringsmøte med veileder. Her gis muntlig tilbakemelding på prosjektarbeidet og refleksjonsnotatet, og gruppen får anledning til å reflektere over læringsutbytte.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Approved by the Doctoral Committee 28.03.2019. Minor changes approved 27.04.2020 and 27.01.2021.

This PhD-course is open for candidates at the PhD Programme in Educational Sciences for Teacher Education, PhD candidates from other relevant programmes, and academic employees.

Language: English (and Norwegian, dependent on the language of participants).

The course introduces arts-based research (ABR) and processes related to ABR that are relevant in traditional qualitative research as well. Accepting knowledge as also being tacit, and the arts as important fields of understanding, today’s educational research often include aesthetical and arts-based processes. ABR is an umbrella term covering different research methodologies that draw their inspiration, concepts, processes or representational forms from the arts. To satisfy the expected transparency in research, ;processes involving arts-based media also need to be discussed and made explicit, whether one considers oneself to be an artist or not.

In this introductory course, methodologies such as aesthetically based research, a/r/tography, practice-led research and artistic research will be presented and discussed, as will onto-epistemological issues related to ABR in general and the different methodologies. Furthermore, the students will participate in workshops investigating core elements of ABR, such as embodiment, empathy and material, formal and relational sensitivity. There will also be workshops exploring writing processes in ABR, related to narrative, poetical, fictional and essayistic genres. Finally, seminars presenting and discussing the participants’ projects will amount to parts of the course.

Vurdering og eksamen

On completion of the course, the candidate will have achieved the following learning outcomes:

Knowledge

The candidate:

  • is in the forefront of knowledge concerning core elements of ABR and master the theory behind such elements in research
  • has in-dept knowledge of ontological, epistemological and ethical issues related to ABR
  • can evaluate the expediency and application of different methodological and analytical approaches within the umbrella term ABR
  • has in-dept knowledge of different alternative writing genres, relevant in ABR and can contribute to the development of new forms of documentation in the field

Skills

The candidate:

  • can handle complex ABR issues, challenge established ABR practices and critically analyse relationships between theories of knowledge and ABR
  • can use relevant techniques to enhance and elicit; their own embodiment, empathy and material/formal/relational sensitivity in research and artistic development
  • can formulate problems, plan, carry out and critically discuss relevant ABR processes in their own research
  • can use writing processes of a high international standard as reflection tools throughout their research phases

General competence

The candidate:

  • can identify and discuss relationships and conflicts between other scientific theories and theories in ABR, related to his/her field of research with scholarly integrity
  • can give well-structured presentations and participate in debates in international forums assessing the need for practice innovation in ABR
  • can communicate research and development work through recognized Norwegian and international channels, relevant for ABR
  • can assess the need for, and manage, interdisciplinary assignments and project involving ABRs

Hjelpemidler ved eksamen

The first part of the course is a seminar given over four subsequent or two+two days. The working methods include lectures, discussions, practical workshops, as well as student presentations. Candidates are expected to actively participate in all the teaching activities, including presenting their project.

The second part of the course is related to the written text/essay and includes supervision;after the seminar.

Preparations for the course

Students are encouraged to enter the learning platform Canvas and attain knowledge of parts of the syllabus prior to the course to be able to participate actively in discussions.

Vurderingsuttrykk

Coursework requirement are:

1. 80 % attendance on the course. Absence beyond 20 % can be accepted in certain cases, after application and additional work.

2. Accepted oral presentation: During the seminar, the candidate prepares a 10-15 minutes’ oral presentation of their project/topic relevant to ABR. The presentation can be in Norwegian, Swedish, Danish or (preferable:) English. Following the presentation there will be a sequence in which the candidate responds to questions and receive comments from the course leader and others.

Sensorordning

The candidate writes an individual essay or alternative text, 2000 - 4000 words plus reference list. Arts-based writing processes are encouraged. The essay/text must be written in Norwegian, Swedish, Danish or English and reveal significant knowledge and use of the course's content and reading list.;

In case of failed exam/legal absence, the candidate may have a new exam under the same conditions when a new/postponed exam is arranged. If the essay/text is graded with "fail", the candidate must submit a revised version within a given time limit.

Emneansvarlig

The grades are "pass" or "fail". The requirement for "pass" is that the essay/text builds on the learning outcomes and on parts of the syllabus.