EPN

SOS1300 Introduksjon til sosialt arbeids teori og praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Theory and Practical Training in Social Work
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet Introduksjon til sosialt arbeids teori og praksis består av to delemner: Introduksjon til sosialt arbeids teori og Praksisstudium. 

I tillegg skal studentene delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100.

Inter 1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» 

Tema det arbeides med er velferdsstaten som ramme om jenter og gutters utvikling, læring og oppvekst i et samfunn preget av kulturelt og sosialt mangfold, barn/unges hverdagsliv og sosiale deltakelse, barn/unges rettigheter samt utforskende samtaler og observasjoner med barn/unge.

Se INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER1100; https://interact.hioa.no/

  1. Introduksjon til sosialt arbeids teori.

Studentene skal i dette emnet få en introduksjon til yrkesfeltet og en innføring i det generelle teorigrunnlaget i sosialt arbeid (15 sp). Dette teorigrunnlaget er basis for undervisningen i sosialt arbeid i andre og tredje studieår.

  1. Praksisstudium.

Praksis er en særegen læringsarena som har en viktig plass i utdanningen. I praksisstudiet deltar studentene i yrkesfelt hvor det utøves sosialt arbeid. Sosialt arbeid utøves på mange arenaer og praksisplassene er varierte. Læringsutbytte vil derfor kunne være forskjellig, avhengig av praksissted. Denne praksisperioden varer åtte til ni uker i 1. studieår og utgjør 15 studiepoeng.

Studentene tilbys praksisplasser som er relevante ut fra utdanningens formål og sosionomens arbeidsfelt. Studenten skal gjennom observasjon, samhandling, veiledning og praktisk utprøving i yrkesfeltet gis mulighet til å utvikle og bevisstgjøre seg egen yrkesrolle.

Forkunnskapskrav

Det stilles følgende krav til forkunnskaper før praksisstudiet i første studieår: For å kunne gå ut i praksis må studenten ha bestått eksamen i Samfunnsvitenskapelige emner (15 stp.), eller ha bestått Velferdsrett (10 stp.) og Innføring i psykologiske grunnbegreper (5 stp.). I tillegg må studenten ha fått godkjent krav om tilstedeværelse på obligatoriske fagseminar som er lagt før praksis i emnet Introduksjon til sosialt arbeids teori og praksis. Mer enn 40% samlet fravær fra de tre første obligatoriske seminarene i yrkesrolle og etikk, kommunikasjon og motiverende intervju medfører tap av retten til å gå ut i praksis.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

Etter gjennomført INTER1100 har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten har

  • en generell forståelse av barndom og av barn og unges oppvekst i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold

Ferdigheter

Studenten kan

  • utforske jenter og gutters hverdagsliv og deres subjektive forståelse av dette  

Generell kompetanse

Studenten har:

  • en begynnende forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres

 

Delemne 1: Introduksjon til sosialt arbeids teori

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • helhetsperspektivet i sosialt arbeid
  • etisk grunnlagsteori og yrkesetisk grunnlagsdokument for sosialarbeidere
  • økosystemperspektiver og sosiale nettverk
  • empowerment og brukerperspektiv
  • styrkebaserte perspektiver
  • sosiokulturelt perspektiv med majoritets- og minoritetsrelasjoner i sosialt arbeid
  • den historiske utviklingen av faget sosialt arbeid
  • sosialt arbeid på individ-, gruppe- og lokalsamfunnsnivå

Ferdigheter

Studenten kan

  • redegjøre for sentrale analytiske perspektiver i sosialt arbeid
  • anvende disse i en analyse og drøfting av et kasus som representerer utfordringer sosialarbeidere kan møte i yrkesrollen
  • anvende enkle kommunikasjonsferdigheter i en samtale hvor fokus er på å etablere en god relasjon
  • anvende relevant sosialfaglig teori i kartlegging og analyse gjennom endringsprosessens vurderingsfase
  • strukturere en skriftlig oppgave ut fra grunnleggende form- og innholdskrav som gjelder for bachelorstudiet
  • finne frem i og anvende noen av læringssenterets ressurser
  • finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling innenfor emnet sosialt arbeid (Problembasert Læring)
  • samarbeide, planlegge og løse oppgaver sammen med andre studenter i basisgruppen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over enkle faglige og etiske problemstillinger som er relevante for sosialt arbeids praksis
  • viser begynnende kritisk refleksjon over følelsesmessige og kognitive sider ved seg selv og andre, og egen og andres evne til empatiske kompetanse
  • viser forståelse og respekt for ulike perspektiver, verdisyn og livsformer
  • kan reflektere over hvordan sosialarbeidere kan bistå brukere i en myndiggjøringsprosess

Delemne 2: Praksisstudium

Sosialt arbeid utøves på mange arenaer, og praksisplassene er varierte. Læringsutbytte vil derfor også være litt forskjellig.

Kunnskap

Etter fullført praksisstudium har studenten

  • kunnskap om hvordan en velferdsorganisasjon/tjenestetilbud er utformet
  • innsikt i sosiale utfordringer/problemer tilknyttet eget praksisfelt
  • erfaringer med hvordan kommunikasjon praktiseres av profesjonelle sosialarbeidere i møte med brukere
  • kjennskap til forholdet mellom det personlige, private og profesjonelle i møtet med brukere
  • kunnskap om hva studentveiledning er og betydningen av veiledning for refleksjon og læring

Ferdigheter

Etter fullført praksisstudium kan studenten

  • utarbeide en individuell læringsplan
  • anvende noen basiskunnskaper om kommunikasjon i direkte kontakt med brukere/kollegaer
  • reflektere over egen fagutøvelse i praksis, i veiledning og på praksisstedet
  • reflektere over egne erfaringer og knytte disse til relevante analytiske perspektiver og etiske utfordringer i sosialt arbeid
  • anvende kritisk episodeanalyse i analyse av en egenopplevd hendelse fra praksis 

Generell kompetanse

Studenten har

  • økt bevissthet om egen forforståelse av sosiale problemer og situasjoner
  • kjennskap til hvordan sosialt arbeid kan utøves på ulike arenaer
  • kjennskap til hva tverrprofesjonelt samarbeid kan innebære

Innhold

Delemne 2

I praksisstudiet er studentene utplassert på ulike arbeidssteder hvor sosialt arbeid praktiseres. Studentene skal få en introduksjon til yrkesrollen og til sosialt arbeids yrkesfelt. De skal få en forståelse av sammenhengen mellom teoretisk og praktisk kunnskap i sosialt arbeid ved at teori blir knyttet til situasjonsbestemte temaer i praksis.

Læringen foregår gjennom deltakelse i ulike former for sosiale fellesskap hvor studentene får prøve seg på noe praktisk sosialt arbeid i form av samarbeid med brukere, veiledere, andre ansatte. En sentral del av læringen består i at studentene aktivt arbeider med etiske overveielser og refleksjon over egen og andres yrkesutøvelse.

Arbeids- og undervisningsformer

Inter 1100

I INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer», inngår 2 seminardager, samtale- og observasjonsoppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid.

 

Delemne 1

Undervisningen veksler mellom plenumsforelesninger, gruppeundervisning, nærværspliktige seminarer (feltprosjekt -PBL, seminarer i kommunikasjon, motiverende intervju, yrkesrolle og etikk og endringsprosessen), skriveseminar og studentaktiviteter i form av muntlige framlegg i større og mindre grupper.

Delemne 2

Undervisningen på universitetet veksler mellom plenumsforelesninger, gruppearbeid og veiledning av kontaktlærer før, under og ved avslutningen av praksisstudiet. I praksisstudiet er studenten tilknyttet et arbeidssted der det utøves sosialfaglig arbeid. Studentens skal følge praksisstedets arbeidsrutiner og få innsikt og i noen grad erfaring med de sosialfaglige arbeidsoppgaver som finnes der. Fastsetting av konkrete arbeidsoppgaver planlegges av praksisveileder og student i fellesskap, og de skal framgå av læringskontrakten (læreplan + veiledningskontrakt). Studenten skal få ukentlige veiledning av praksisveileder. Veiledningen kan gis både individuelt og i gruppe. Studenten skal følge arbeidstiden på praksisstedet, også når det jobbes turnus. Det kan imidlertid ikke kreves av studenten at det jobbes mer enn to kvelder per uke og mer enn hver 3. helg. Studenten har krav på én studiedag per praksisuke.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Inter 1100

  • Deltakelse i introduksjonsseminar over to dager i begynnelsen av semesteret
  • Individuelt gjennomført observasjon av eller samtale med et barn eller ungdom
  • Gruppearbeid tilknyttet INTER1100

Delemne 1

Jf. kapittel om Obligatorisk undervisning og Arbeidskrav. Dersom følgende krav til obligatorisk deltakelse og obligatorisk undervisning ikke er godkjent, mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen i emnet Introduksjon til sosialt arbeids teori og praksis :

Det er obligatorisk deltakelse i feltprosjekt - PBL arbeid. Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær over 20 % må studentene levere et alternativt arbeidskrav. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen i emnet.

Det er obligatorisk undervisning på fagseminar i: yrkesrolle og etikk (to dager), kommunikasjon (fire dager), motiverende intervju (to dager) og endringsprosessen (to dager). Det kreves 80%  tilstedeværelse på hvert av disse fire seminarene. Fravær utover 20 % må kompenseres med et alternativt arbeidskrav for å kunne fremstille seg til eksamen. Fravær over 40 % samlet for alle disse fire seminarene medfører tap av eksamensretten, og tap av retten til å gå ut i praksis dersom maksgrensen for fravær allerede er overskredet før praksisperioden starter.

I tillegg kommer et obligatorisk arbeidskrav i perioden før eksamen. Arbeidskravet består i innlevering av skriftlig eksamenslignende besvarelse (fem til åtte sider) og deltagelse på 2,5 timers skriveseminar. Den skriftlige besvarelsen må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Delemne 2

Det er obligatorisk tilstedeværelse på seminarer før, under og ved avslutning av praksisperioden. Praksisseminarene vurderes samlet mht. fravær. Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 % pålegges kompenserende arbeidskrav som må være godkjent for at studenten skal få godkjent praksisstudiet. Ved fravær over 40 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

I praksisstudiet er det obligatorisk tilstedeværelse på praksisplassen fire dager per uke i de ukene praksisstudiet varer. Det kreves 80 % tilstedeværelse. Fravær utover 20 % må tas igjen etter nærmere avtale med praksisstedet.

I løpet av praksisstudiet leveres tre ordinære skriftlige arbeidskrav:

  • Læringskontrakt.
  • Praksisoppgave.
  • Praksisrapport/ elektronisk evaluering.

Vurdering og eksamen

Delemne 1

Emnet avsluttes med en skriftlig hjemmeeksamen over tre døgn (72 timer). Besvarelsen skal være på 8 - 10 sider.

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Delemne 1

Gradet skala A-F. 

Delemne 2

Godkjent-Ikke godkjent.

Sensorordning

Besvarelsene vurderes av både intern og ekstern sensor.

Emneansvarlig

Anne-Lise Stubberud.