EPN

SOS1200 Innføring i psykologiske grunnbegreper Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Scientific Psychology
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet Innføring i psykologiske grunnbegreper består av utvalgte tema fra vitenskapelig psykologi. De ulike tema omhandler sentrale fagtermer og anerkjente teorier og metoder. Etter innføringskurset i psykologi vil studentene ha et læringsutbytte gjennom forståelse av en del psykologiske grunnbegreper og tenkemåter.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studentene:

  • kan forskjellen på vitenskapelig psykologi og allmenn psykologisk tenkning
  • har kunnskap om grunnleggende psykologiske teorier, begreper og metoder av betydning for utøvelsen av sosialt arbeid
  • har kunnskap om bruk av diagnoser og forståelser av psykologiske fenomen
  • har kunnskap om en ressursorientert tilnærming til brukere

Ferdigheter

Studentene kan:

  • reflektere over og vurdere relevant anvendelse av psykologiske fagtermer
  • utrede og analysere noen sosiale problemer med ulike psykologiske perspektiver
  • skape muligheter for utvikling av brukeres ressurser

Generell kompetanse

Studentene:

  • kan anvende relevante psykologiske fagtermer til å forstå og reflektere over kliniske eksempler

Innhold

Studentene får gjennom plenumsforelesninger gjennomgang av sentrale psykologiske termer. Først gis noen historiske linjer, med fortrinnsvis fokus på vesentlige teoretiske bidrag i faget. I gjennomgangen av sentrale teorier eksemplifiseres og diskuteres forståelser av begrepene med studentene. Studentene får se videosnutter av vitenskapelige forsøk, der man drøfter både de psykologiske funnene og etiske aspekter ved forskningen. Parallelt knyttes anvendelse av psykologisk kunnskap opp mot praksis, illustrert i kasus fra både barnevern og BUP. Her blir studentene aktivt deltagende i å drøfte måter å forstå og reflektere over klienters psykologiske vansker, ved hjelp av teoriene.

Arbeids- og undervisningsformer

Studentene har plenumsforelesninger i sentrale deler av pensum. Videre har de et oppgaveseminar. Studentene tilrådes tidlig å etablere kollokviegrupper da dette faget bl.a. fordrer resonnering omkring forståelse av terminologi.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav.

Vurdering og eksamen

Emnet avsluttes med en individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.

Emneansvarlig

Astrid Christensen.