EPN-V2

SOS1160 Praksisstudium Emneplan

Engelsk emnenavn
Placement training in social work
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ingen forkunnskapskrav.

Forkunnskapskrav

Praksisstudiet er knyttet til innholdet i kunnskapsområdene og relateres til studentenes erfaringsbakgrunn og kompetanse.;

Læringsutbytte

Undervisningen er forskningsbasert, profesjonsrettet og praksisnær. Studiet benytter seg av ulike arbeidsformer (blant annet forelesninger, seminarer, selvstudium, skriftlig og muntlig arbeid, medstudentrespons, individuelt arbeid og gruppearbeid) og ulike læringsarenaer (universitet og barnehage) for å binde forskning og teori sammen med praksisfelt og aktivere studenten. Undervisningen vil basere seg på dialog, særlig gjennom seminarer, erfaringsdelinger, gruppearbeid og faglige diskusjoner.

Arbeids- og undervisningsformer

In the BSCA specialisation, campus-based lectures and seminars are the main teaching methods, in addition to digital simulation exercises, study questions, and student presentations. The lectures will partly be based on Interteaching sequences using readings from the curriculum. Texts used for Interteaching are announced in the digital learning platform of the university. In the BSII specialisation, the main teaching method is digital course sequences, and feedback on details of course content, and supervised discussion groups will be available during pre-determined time periods. Feedback on written assignments is used in both specialisations.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • 3 individual written assignments submitted digitally, each with a maximum length of 6000 characters, including spaces. References are to be included in the 6000 characters.

Vurdering og eksamen

Praksisstudiet vurderes til bestått/ikke bestått.;;

Hjelpemidler ved eksamen

All

Vurderingsuttrykk

Det er to interne sensorer i tillegg til tilsynsensor.

Sensorordning

Emnet består av følgende temaer:

  • Barns språkutvikling, inkludert flerspråklige tilnærminger
  • Valg av ulike observasjonsmetoder, kartleggingsverktøy og dokumentasjonsformer av barns språkutvikling og barnehagens språkmiljø
  • Problemløsning, mønster og struktur
  • Den profesjonelle kommunikasjonen og veiledning
  • Barnelitteratur, barnemediekultur og fortellerkunst
  • Barns egne tekster
  • Kart, barnetegninger og skrift
  • Barns matematiske uttrykk og begrepsdanning
  • Rom og form
  • Dokumentasjon av barns lek

Emneansvarlig

Omfanget på de enkelte arbeidskravene vil variere med oppgavens sjanger og tema. Arbeidskravene er knyttet opp mot læringsutbyttebeskrivelsene og skal sikre at studentene får trening i teoretisk problemløsing og praktiske ferdigheter. De skal også sikre at studentene har en jevn progresjon.

Alle arbeidskrav må være levert innen en fastsatt frist og godkjent av faglærer før kandidaten kan fremstille seg til eksamen i emnet. Hvis arbeidskrav underkjennes vil kandidaten få mulighet til å levere en bearbeidet versjon av oppgaven innen ny frist. Overholdes ikke denne fristen, vil studenten bli trukket fra eksamen.