Programplaner og emneplaner - Student
SOS1130 Sosialt arbeid i velferdssamfunnet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social work in the welfare society
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om velferdspolitikkens hovedmål og kjennskap til de mest sentrale virkemidler i den norske velferdspolitikken.
- har kjennskap til ulike velferdspolitiske ideologier og hva som kjennetegner den norske velferdsstaten i et internasjonalt perspektiv.
- har kunnskap om hvordan velferdspolitiske ressurser er sosialt strukturert.
- har kunnskap om sosionomers rolle innenfor velferdssystemet.
- har kjennskap til sentrale velferdspolitiske og samfunnsvitenskapelige begreper.
- har kunnskap om marginalisering og ekskluderingsmekanismer som har betydning for menneskers livsvilkår.
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende samfunnsvitenskapelige teorier i forståelsen av sosiale problemer.
- kan vurdere betydningen av sosiale strukturer for levekår, sosiale problemer og sosial ulikhet.
- kan gjenkjenne ulike posisjoner i den sosialpolitiske debatten, og reflektere over mulige konsekvenser for individ og samfunn.
- kan analysere hvordan sentrale levekår som helse, utdanning og arbeid virker inn på menneskers velferd.
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i hvordan fordelingen av velferdspolitiske ressurser får betydning for utøvelsen av sosialt arbeid.
- har innsikt i forhold som bidrar til sosial ulikhet.
- har innsikt i rammebetingelsene for sosialt arbeid som fremmer sosial rettferdighet og aktiv deltakelse.
- kan formidle og utveksle synspunkter om sosialpolitiske spørsmål.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil veksle mellom forelesninger og studentaktive læringsformer. Det vil bli gitt skriftlige øvingsoppgaver.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.
Vurdering og eksamen
Individuell skoleeksamen på 5 timer. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Ivan Harsløf og Therese Saltkjel