EPN-V2

SOS1130 Sosialt arbeid i velferdssamfunnet Emneplan

Engelsk emnenavn
Social work in the welfare society
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om velferdspolitikkens hovedmål og kjennskap til de mest sentrale virkemidler i den norske velferdspolitikken.
  • har kjennskap til ulike velferdspolitiske ideologier og hva som kjennetegner den norske velferdsstaten i et internasjonalt perspektiv.
  • har kunnskap om hvordan velferdspolitiske ressurser er sosialt strukturert.
  • har kunnskap om sosionomers rolle innenfor velferdssystemet.
  • har kjennskap til sentrale velferdspolitiske og samfunnsvitenskapelige begreper.
  • har kunnskap om marginalisering og ekskluderingsmekanismer som har betydning for menneskers livsvilkår.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende samfunnsvitenskapelige teorier i forståelsen av sosiale problemer.
  • kan vurdere betydningen av sosiale strukturer for levekår, sosiale problemer og sosial ulikhet.
  • kan gjenkjenne ulike posisjoner i den sosialpolitiske debatten, og reflektere over mulige konsekvenser for individ og samfunn.
  • kan analysere hvordan sentrale levekår som helse, utdanning og arbeid virker inn på menneskers velferd.

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i hvordan fordelingen av velferdspolitiske ressurser får betydning for utøvelsen av sosialt arbeid.
  • har innsikt i forhold som bidrar til sosial ulikhet.
  • har innsikt i rammebetingelsene for sosialt arbeid som fremmer sosial rettferdighet og aktiv deltakelse.
  • kan formidle og utveksle synspunkter om sosialpolitiske spørsmål.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil veksle mellom forelesninger og studentaktive læringsformer. Det vil bli gitt skriftlige øvingsoppgaver. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

Vurdering og eksamen

Individuell skoleeksamen på 5 timer. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen. 

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Ivan Harsløf og Therese Saltkjel