Programplaner og emneplaner - Student
SOS1120 Profesjonell samhandling i sosialt arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional interaction in social work
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet utvikles forståelsen av hvordan utøvelsen av sosialt arbeid er forankret i sosialt arbeids teoretiske grunnlag. Emnet gir kunnskap om ulike forhold som kan påvirke relasjoner og profesjonelt samarbeid med andre mennesker.
Gjennom ferdighetstrening i grupper blir studenter kjent med hva det vil si å utøve sosialt arbeid. Studentene vil sammen med sin gruppe øve på å utvikle sin profesjonelle kompetanse. Det trenes gjennom gruppearbeid, rollespill og bruk av kasus på å møte mennesker i vanskelige livssituasjoner. Videre trenes studentene i å håndtere egne følelser i møte med mennesker i vanskelige livssituasjoner.
Emnet utgjør første del av totalt to nivåer av ferdighetstrening.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene:
- har kunnskap om arbeids- og endringsprosesser i sosialt arbeid.
- har kunnskap om kommunikasjon og samhandling med mennesker på individnivå.
- har kunnskap om strukturelle maktforhold som påvirker relasjoner til brukere.
- har kunnskap om hva digitalisering av velferdstjenestene gjør med kommunikasjonen med brukere og samarbeidspartnere.
- kjenner til betydningen av å forstå seg selv og ha empati med andre.
Ferdigheter
Studentene:
- kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i profesjonelle møter med enkeltpersoner.
- kan reflektere over betydningen av språk inkludert bruk av tolk i møte med brukere.
- kan reflektere over hvordan makt påvirker relasjonen til brukere, deres livsbetingelser og handlingsrommet for endringsarbeidet.
- kan reflektere over gruppeprosessers betydning gjennom deltakelse i eget gruppearbeid.
- kan motta og gi konstruktive tilbakemeldinger.
Generell kompetanse
Studentene:
- kan være empatisk og oppmerksomt tilstede i møte med egne og andres følelser og erfaringer.
- kan reflektere over egne verdier og holdninger i yrkesutøvelsen.
- har innsikt i utøvelse av faglig skjønn.
- har innsikt i betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling.
- kan formidle faglig kunnskap om profesjonell samhandling både skriftlig og muntlig.
Arbeids- og undervisningsformer
Gradert skala A-F.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Vurdering og eksamen
Emnet avsluttes med en muntlig eksamen i grupper med en tidsramme på ca. 40 minutter, hvor studentene skal gjøre en presentasjon rundt tema og ferdigheter knyttet til profesjonell samhandling. Gruppene får utlevert tema og/eller spørsmål til forberedelse 48 timer før første eksamensdag.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Undervisningsspråk: Norsk
Radiografens rolle, oppgaver og ansvar er i stadig endring som følge av nye helsepolitiske føringer og samfunnsutvikling generelt. Dette gjelder blant annet forventninger knyttet til faglig oppdatering, spesialisering, tverrfaglighet, samarbeidsevne og fagutvikling. En undersøkelse av en multitraumepasient er et typisk eksempel på en situasjon som krever at man er faglig oppdatert, og at man kan arbeide tverrfaglig sammen i et team.
Fagformidling er en sentral del av dette emnet og er viktig for forståelsen for faget og fagutvikling. Fagformidling vil ha ulike former som veiledning eller undervisning av studenter, skriftlig og muntlig presentasjon til fagmiljøet, samt informasjon til ulike pasientgrupper.
Sensorordning
Bestått første og andre studieår eller tilsvarende. RAB1050 og RAB1060 er unntatt fra progresjonskravet.
Emneansvarlig
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har forståelse for profesjonens oppgaver og ansvarsområder i et organisatorisk, administrativt, samfunnsmessig og globalt perspektiv
- kan beskrive rutiner for avvikshåndtering innen bildediagnostikk
- kan gjøre rede for kliniske symptomer og sykdomstegn, rutiner og tiltak ved akuttmedisinske situasjoner
Ferdigheter
Studenten kan
- beherske bruk av etisk refleksjonsmodell i problemstillinger innen radiografi
- innhente, kritisk vurdere og integrere relevante teorier, teknikker og ferdigheter innen veiledning
- vurdere og drøfte forholdet mellom kvalitet og produktivitet innen bildediagnostikk
- vurdere teknologiens rolle i et yrkesetisk perspektiv
- diskutere kunnskapsbasert praksis som metode for å forbedre og utvikle radiografifaglig praksis
- reflektere over hvordan politiske rammer har innvirkning på egen yrkesutøvelse
- diskutere oppgaveglidning og overforbruk av tjenester innen bildediagnostikk
- utføre ulike former for fagformidling tilpasset brukere, pasienter og pårørende, samt fagmiljø
- vurdere og iverksette nødvendige tiltak i akuttmedisinske situasjoner
Generell kompetanse
Studenten kan
- vurdere etiske problemstillinger innen radiografi
- vurdere radiografens profesjonelle rolle og ansvarsområde knyttet til berettigelse, optimalisering og sikkerhet
- reflektere rundt radiografiprofesjonens rolle i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- reflektere rundt kunstig intelligens og innovasjon i radiografi
- formidle betydningen av tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid på tvers av virksomheter og nivåer
- diskutere profesjonalitet ut fra teori og praksiserfaringer