EPN

SOS1120 Profesjonell samhandling i sosialt arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional interaction in social work
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet utvikles forståelsen av hvordan utøvelsen av sosialt arbeid er forankret i sosialt arbeids teoretiske grunnlag. Emnet gir kunnskap om ulike forhold som kan påvirke relasjoner og profesjonelt samarbeid med andre mennesker. 

Gjennom ferdighetstrening i grupper blir studenter kjent med hva det vil si å utøve sosialt arbeid. Studentene vil sammen med sin gruppe øve på å utvikle sin profesjonelle kompetanse. Det trenes gjennom gruppearbeid, rollespill og bruk av kasus på å møte mennesker i vanskelige livssituasjoner. Videre trenes studentene i å håndtere egne følelser i møte med mennesker i vanskelige livssituasjoner.  

Emnet utgjør første del av totalt to nivåer av ferdighetstrening.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.  

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap  

Studentene:  

  • har kunnskap om arbeids- og endringsprosesser i sosialt arbeid.

  • har kunnskap om kommunikasjon og samhandling med mennesker på individnivå.  

  • har kunnskap om strukturelle maktforhold som påvirker relasjoner til brukere. 

  • har kunnskap om hva digitalisering av velferdstjenestene gjør med kommunikasjonen med brukere og samarbeidspartnere. 

  • kjenner til betydningen av å forstå seg selv og ha empati med andre. 

 

Ferdigheter  

Studentene:  

  • kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i profesjonelle møter med enkeltpersoner. 

  • kan reflektere over betydningen av språk inkludert bruk av tolk i møte med brukere. 

  • kan reflektere over hvordan makt påvirker relasjonen til brukere, deres livsbetingelser og handlingsrommet for endringsarbeidet. 

  • kan reflektere over gruppeprosessers betydning gjennom deltakelse i eget gruppearbeid.  

  • kan motta og gi konstruktive tilbakemeldinger. 

 

Generell kompetanse  

Studentene:  

  • kan være empatisk og oppmerksomt tilstede i møte med egne og andres følelser og erfaringer. 

  • kan reflektere over egne verdier og holdninger i yrkesutøvelsen.  

  • har innsikt i utøvelse av faglig skjønn. 

  • har innsikt i betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling. 

  • kan formidle faglig kunnskap om profesjonell samhandling både skriftlig og muntlig.  

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil veksle mellom forelesninger (e-forelesninger), seminar og studentaktive læringsformer/gruppearbeid. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er krav til 80 % tilstedeværelse ved ferdighetstrening i grupper. Ved fravær utover 20 %, og som ikke overstiger 40% gis det et kompenserende arbeidskrav. Arbeidskravet må være godkjent for at studenten skal få fremstille seg til eksamen. Fravær utover 40 % medfører tap av eksamensrett.

Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen. 

Vurdering og eksamen

Emnet avsluttes med muntlig eksamen i mindre grupper, hvor studentene skal gjøre en presentasjon rundt et tema knyttet til profesjonell samhandling. Gruppene får utlevert tema og/eller spørsmål til forberedelse 48 timer før første eksamensdag. 

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.  

Hjelpemidler ved eksamen

Hjelpemidler til presentasjon tillates (powerpoint presentasjon, skrivesaker).

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.  

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor. 

Emneansvarlig

Berit Bergheim og Jannicke Heyerdahl-Larsen