Programplaner og emneplaner - Student
SOS1110 Introduksjon til sosialt arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to social work
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet vil studentene tilegne seg kunnskap om sosialt arbeids fagtradisjon og kunnskapsgrunnlaget i sosialt arbeid, samt få en forståelse av sosialt arbeids organisering, plass og mandat i samfunnet. Studenten vil få innføring i teorier, perspektiver og forskning i sosialt arbeid på individ, gruppe og samfunnsnivå. I dette første emnet vil hovedfokus være på individuelt sosialt arbeid.
Emnet går parallelt med emnet SOS1120 Profesjonell samhandling i sosialt arbeid.
Anbefalte forkunnskaper
Studentene anbefales å ha lest sosialt arbeids yrkesetiske grunnlagsdokument.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene:
- har kunnskap om sosialt arbeid som profesjon og akademisk disiplin.
- kjenner til sosialt arbeids fagtradisjon i møte med sosiale problemer.
- har kunnskap om ulike kunnskapsformer, slik som (vitenskaps)teori, ferdigheter og verdier, og sammenhengen mellom dem.
- har kunnskap om samspillet mellom individ, gruppe og samfunn.
- kjenner til ulike vitenskapsteoretisk posisjoner og kunnskapssyn i sosialt arbeid.
Ferdigheter
Studentene:
- kan anvende grunnleggende fagterminologi og teoretiske tilnærminger i sosialt arbeid, både skriftlig og muntlig.
- kan gjenkjenne og analysere beskrivelser av sosiale problemer på individ- og samfunnsnivå.
- kan reflektere over hvordan sosiale problemer samspiller og virker inn på ulike nivåer i sosialt arbeid, og påvirker mennesker i deres ulike livssituasjoner.
Generell kompetanse
Studentene:
- har innsikt i sammenhengen mellom samfunnsendringer og utviklingen av sosialt arbeid.
- har innsikt i hvordan verdier og holdninger påvirker yrkesutøvelsen.
- har innsikt i forholdet mellom profesjonelt engasjement og analytisk distanse i sosialt arbeids praksis.
- kan utveksle erfaringer knyttet til egen læringsprosess.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil veksle mellom forelesninger og ulike studentaktive læringsformer. Arbeidskravet inkluderer skriftlig refleksjonsnotat, medstudentvurdering, gruppearbeid og seminardager for muntlige presentasjoner.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav/obligatorisk aktivitet godkjent:
1. Ett skriftlig arbeidskrav i gruppe med omfang på 1500 ord (+/- 10 %). Det tilbys muntlig tilbakemelding til gruppa før innlevering. Den endelige gruppeoppgaven skal leveres inn i forkant av at gruppene presenterer sine oppgaver muntlig. Studenter er forpliktet til å delta med likeverdige bidrag i arbeidet.
2. Tilstedeværelse på to dagers seminar med muntlig presentasjon av egen gruppeoppgave og tilstedeværelse på andre gruppers presentasjoner.
Den skriftlige oppgaven og den muntlige presentasjonen vurderes samlet av gruppas lærer. Dersom arbeidskravet/obligatorisk aktivitet ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere forbedret versjon av oppgaven og holde en muntlig presentasjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig skoleeksamen på 5 timer. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Emneansvarlig
Siri Fjeldheim og Jorunn Vindegg