Programplaner og emneplaner - Student
SOS1110 Introduksjon til sosialt arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to social work
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet vil studentene tilegne seg kunnskap om sosialt arbeids fagtradisjon og kunnskapsgrunnlaget i sosialt arbeid, samt få en forståelse av sosialt arbeids organisering, plass og mandat i samfunnet. Studenten vil få innføring i teorier, perspektiver og forskning i sosialt arbeid på individ, gruppe og samfunnsnivå. I dette første emnet vil hovedfokus være på individuelt sosialt arbeid.
Emnet går parallelt med emnet SOS1120 Profesjonell samhandling i sosialt arbeid.
Anbefalte forkunnskaper
Det benyttes to interne sensorer.
Forkunnskapskrav
Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår av;bachelorprogrammet i sosialt arbeid.;
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap ;
Studentene: ;
- har bred kunnskap om arbeidets betydning for helse og velferd.;
- har kunnskap om forhold som regulerer norsk arbeidsliv.;;
- har kunnskap om konsekvenser av helsemessige og sosiale utfordringer, inkludert levekår, rus og psykisk helse på individnivå.;
- har kunnskap om inkluderingsarbeid med marginaliserte grupper på arbeidsmarkedet og boligmarkedet.;
- kjenner til;ekskluderings- og inkluderingsmekanismer på arbeidsmarkedet og boligmarkedet.;
- kjenner til;ekskluderings- og inkluderingsmekanismer på arbeids- og boligmarkedet.;
;
Ferdigheter ;
Studentene: ;
- kan anvende faglig kunnskap og metoder i arbeid med inkludering på bolig- og arbeidsmarkedet. ;
- kan gjøre helhetlige vurderinger av den enkelte livssituasjon.;
- vurdere ulike inkluderings- og kvalifiseringstiltak i bolig- og arbeidsmarkedet.;
- kan samarbeide med jobbsøker om kartlegging av utfordringer og muligheter knyttet til jobb.;
;
Generell kompetanse ;
Studentene: ;
- har kunnskap om;arbeid som mål og middel i inkluderingsarbeid og fattigdomsbekjempelse.;
- har kunnskap om forutsetningene for tilgang til bolig- og arbeidsmarkedet.;
- kan reflektere kritisk over egen rolle i inkluderingsarbeidet.;
- kjenner til hovedtrekk og begreper i arbeidsretten ;
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om læreplanen i matematikk, samt kjenner til utviklingen av læreplaner i matematikk sett i et historisk perspektiv
- har bred kunnskap om ulike innfallsvinkler til matematikkundervisningen
- har kunnskap om sentrale aspekter ved elevers motivasjon
- har kunnskap om ulike matematikkvansker hos elever, herunder kjennetegn, årsaker og tiltak
- kjenner til begrepene relasjonell og instrumentell forståelse, og innvirkninger på elevenes læring og forståelse i matematikk
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre, reflektere og kritisk vurdere egne og medstudenters undervisningsopplegg/arbeider
- kan anvende ulike metoder for å variere, tilpasse og differensiere undervisningen basert på matematikkdidaktiske innfallsvinkler
- kan tilrettelegge for motivasjon i matematikkundervisningen basert på kunnskap og innsikt i ulike former for praksis som fremmer motivasjon hos elever
- kan tilrettelegge for mestring for elever med ulike matematikkvansker
- kan vurdere og anvende digitale verktøy og - nettressurser i undervisningen
- kan anvende vurderingsformer som fremmer læring, samt utarbeide vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskap om ulike læreplaner til å identifisere temaer som er felles for matematikkfaget og programfagene, som utgangspunkt for yrkesretting og arbeid med regning som grunnleggende ferdighet
- kan videreutvikle egen undervisningskompetanse ved å kunne finne frem til, og forholde seg kritisk til relevant litteratur og forskning, samt kunne knytte det til egen praksis
Vurdering og eksamen
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Hjelpemidler ved eksamen
Arbeidskrav 1
Arbeidskrav 1 består av to deler. Temaet er knyttet til omvendt undervisning og bruk av Mix i PowerPoint (eller tilsvarende program) som digitalt verktøy for å lage en presentasjon som elever kan se i forkant av en opplæringsøkt. Hensikten med arbeidskravet er å få kunnskap om, og erfaring med omvendt undervisning og egnede verktøy til bruk i dette arbeidet.
Del 1: Det skal lages en multimodal presentasjon med valgfritt matematisk eller matematikkdidaktisk tema fra læringsutbyttebeskrivelsene fra studiet. Det er et individuelt arbeid, som skal deles med medstudenter og lærer. Presentasjonene (7 - 10 minutter) blir gjenstand for medstudentvurdering, diskusjon og erfaringsdeling i grupper på samling.
Del 2: Det skal leveres et refleksjonsnotat knyttet til erfaringene med presentasjonene, erfaringene med medstudentvurdering, og omvendt undervisning generelt. Omfang på refleksjonsnotatet er 1250 ord +/- 10 %.
Arbeidskrav 2
Arbeidskrav 2 er et prosjektarbeid med valgfritt tema. Hensikten med arbeidskravet er å bli kjent med prosjektarbeid som arbeidsform i matematikk, samt utvikle seg i rollen som matematikklærer gjennom refleksjon. Arbeidskravet har to deler, og skal gjennomføres på følgende måte:
Del 1: Klassen deles inn i grupper* (2-4 studenter), som i fellesskap gjennomfører et prosjektarbeid med relevans for læringsutbyttebeskrivelsene. Prosjektet dokumenteres muntlig for medstudenter eller andre, omfang ca. 20 min.
Del 2: Det skal skrives et individuelt refleksjonsnotat knyttet til egen læring gjennom prosjektet, 1250 ord +/- 10 %.
*Del 1 kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.
Vurderingsuttrykk
Eksamen består individuell skriftlig hjemmeeksamen over 14 dager, omfang 3 000 ord +/- 10 %.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Sensorordning
Alle hjelpemidler tillatt
Emneansvarlig
Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått, og F for ikke bestått.