EPN-V2

SOS1110 Introduksjon til sosialt arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to social work
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    I dette emnet vil studentene tilegne seg kunnskap om sosialt arbeids fagtradisjon og kunnskapsgrunnlaget i sosialt arbeid, samt få en forståelse av sosialt arbeids organisering, plass og mandat i samfunnet. Studenten vil få innføring i teorier, perspektiver og forskning i sosialt arbeid på individ, gruppe og samfunnsnivå. I dette første emnet vil hovedfokus være på individuelt sosialt arbeid.

    Emnet går parallelt med emnet SOS1120 Profesjonell samhandling i sosialt arbeid.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Studentene anbefales å ha lest sosialt arbeids yrkesetiske grunnlagsdokument.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studentene:

    • har kunnskap om sosialt arbeid som profesjon og akademisk disiplin.
    • kjenner til sosialt arbeids fagtradisjon i møte med sosiale problemer.
    • har kunnskap om sammenhengen mellom ulike kunnskapsformer, verdier og ferdigheter i sosialt arbeid.
    • har kunnskap om samspillet mellom individ, gruppe og samfunn.
    • har kunnskap om hvordan forskning, teori, praksis og politikk er en del av kunnskapsutviklingen i sosialt arbeid.
    • kjenner til ulike vitenskapsteoretisk posisjoner og kunnskapssyn i sosialt arbeid.

    Ferdigheter

    Studentene:

    • kan anvende grunnleggende fagterminologi og teoretiske tilnærminger i sosialt arbeid, både skriftlig og muntlig.
    • kan gjenkjenne og analysere beskrivelser av sosiale problemer på individ- og samfunnsnivå.
    • kan reflektere over hvordan sosiale kategorier samspiller og virker inn på interaksjoner mellom individer og deres omgivelser.

    Generell kompetanse

    Studentene:

    • har innsikt i sammenhengen mellom samfunnsendringer og utviklingen av sosialt arbeid.
    • har innsikt i hvordan verdier og holdninger påvirker yrkesutøvelsen.
    • har innsikt i forholdet mellom profesjonelt engasjement og analytisk distanse i sosialt arbeids praksis.
    • kan utveksle erfaringer knyttet til egen læringsprosess.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen vil veksle mellom forelesninger, e-forelesninger, seminar og ulike studentaktive læringsformer. Digitale læringsformer inngår i undervisningen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    En skriftlig gruppeoppgave på 1400 ord +- 10%, som leveres innen nærmere oppgitt frist. Oppgaven kan omarbeides og leveres en gang ved ikke godkjent. Gruppen skal presentere sin oppgave muntlig. Ikke godkjent oppgave, eller manglende deltakelse på presentasjon medfører tap av eksamensrett.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen er en individuell skriftlig skoleeksamen på 5 timer. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen. 

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

  • Emneansvarlig

    Siri Fjeldheim og Therese Saltkjel