Programplaner og emneplaner - Student
SN5900 The Master's Thesis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Master's Thesis
- Studieprogram
-
Master's Programme in Applied Social Sciences – Study Option Nordic Social Policy and Global Sustainable Development
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
Innledning
The master’s thesis is an independent, analytical work with a scope of 30 ECTC credits of relevance to the subject areas in the programme. The students must choose a topic to be explored through systematic use of qualitative and/or quantitative methods. The research question can be of a theoretical or an empirical nature. The master’s thesis can be submitted as a monograph or as an article-based thesis (article manuscript and introductory chapter (kappe).
The language of instruction is English.
Forkunnskapskrav
Students must have passed all courses in the master’s degree programme before they can submit their master’s thesis for assessment.
Læringsutbytte
Emnet tar utgangspunkt i de overordnede målsetningene med finansregnskap og de grunnleggende forutsetningene som gjeldende regnskapspraksis bygger på. Dette kurset behandler dyptgående emner knyttet til internasjonale regnskapsspråk og utvalgte norske regler med utgangspunkt i utvalgte regnskapsstandarder. I tillegg vil kurset introdusere bærekraft og bærekraftrapportering som er vedtatt av EU og som påvirker norske foretak. Studentene får gjennom kurset god oversikt over gjeldende IFRS og regnskapsregnskapsregulering i Norge.
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen forkunnskapskrav.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om formålet med finansregnskapet
- kunnskap om International Financial Reporting Standards (IFRS) rammeverket, sentrale regnskapskonsepter og -prinsipper, samt utvalgte norske regnskapsstandarder og regulering
- solid forståelse av innholdet i utvalgte (sentrale) regnskapsregler/-standarder i IFRS, og forskjeller knyttet til god regnskapsskikk, samt utvalgte norske regnskapsstandarder og regulering
- solid forståelse av innholdet i utvalgte standarder og når de ulike standardene skal anvendes.
- kunnskap om sentrale måleproblemer og skjønn som anvendes ved bruk av regnskapsprinsipper
- kunnskap om regulering av finansregnskap
- kunnskap om hva akademisk forskning innebærer innenfor regnskapsfeltet.
Ferdigheter
Studenten kan
- gjøre rede for de sentrale regnskapsreglene under IFRS på praktiske regnskapsfaglige problemstillinger og identifisere utfordrende regnskapsposter, samt utvalgte norske regler og temaer
- anvende konsepter og prinsipper for innregning, periodisering, måling og presentasjon på praktiske regnskapsproblemstillinger
- utøve fornuftig skjønn ved anvendelse av regnskapsstandarder og - prinsipper
- redegjøre for sentrale prinsipper i IFRS rammeverket og kan sammenholde dem med regnskapsstandarder for å se om det er konsistens
- utføre enkle empiriske forskningsmetoder
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig i et regnskapsfaglig miljø
- stille kritiske spørsmål til regnskap, både ved utarbeidelse av regnskap og ved lesing av regnskap
Vurdering og eksamen
Forelesninger, egne studier, casediskusjoner.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter.
Vurderingsuttrykk
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 5 timer.
Sensorordning
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Revisors håndbok
- IFRS på norsk eller opptrykte standarder
- Norges Lover / særtrykk eller samlinger av lover uten kommentarer
- Skattelovsamling (Jacob Jarøy eller Ole Gjems-Onstad)
- Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)
Emneansvarlig
Gradert skala A - F