EPN-V2

SMUA4600 Geographical Information Systems Emneplan

Engelsk emnenavn
Geographical Information Systems
Studieprogram
Master’s Programme in Civil Engineering
Master's Degree Programme in Transport and Urban Planning
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Geographic Information Systems (GIS) is a system of hardware, software, and procedures designed to support the capture, management, manipulation, analysis, modeling and display of spatially referenced data for solving complex planning and management problems. GIS applications use both spatial information (maps) and databases to perform analytical studies.

This course, including both lectures and practices, will cover the fundamental theories and methods of GIS. A series of seminars will enable the students to make practical use of GIS with hands-on experience.

In this course, the students will learn to edit, organize and manipulate spatial data in meaningful ways to solve spatial problems, using ESRI ArcGIS software and different open-source alternatives (QGIS and R).

GIS technology has broad applications in natural and social sciences, humanities, environmental studies, engineering, and management. Examples include: Urban and Regional Planning, Community and Economic Planning and Development, Housing Studies, Transit and Transportation Issues, Land Use, Historic and Archeological Studies, Agriculture and Forestry, Wildlife Habitat Study, Crime Analysis and Policing, Emergency Management and Public Works Utilities, Census and Demographic Studies, Public Health, Contagious Disease Monitoring, and Business uses including Marketing and Advertising. This course will introduce a few selected cases of GIS application in different disciplines.

Anbefalte forkunnskaper

To interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Læringsutbytte

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGMT4100 Matematikk og matematikkdidaktikk 1.

;

Emnet Matematikk og matematikkdidaktikk 3 omhandler ulike kritiske perspektiver på matematikkfaget. Vi ser faget ut fra et flerkulturelt perspektiv, demokratisk perspektiv og likestillingsperspektiv. Matematikkens rolle i samfunnet og matematikkfagets rolle i skolen belyses. Studentene fordyper seg i temaet modellering. I løpet av emnet utvikler studentene en prosjektskisse og gjør en litteraturgjennomgang rettet mo

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i matematikk og matematikkdidaktikk
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og etikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og sammenfatte forskning på et avgrenset område
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler matematikkfagets didaktikk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
  • ;
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen

Vurdering og eksamen

Se fagplanen.

Hjelpemidler ved eksamen

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

  • Studentene skal individuelt eller i gruppe tre ganger legge fram og drøfte et oppgitt fagstoff, tidsramme om lag 20 minutter per gang. De må likeledes delta i drøfting av andres framlegg i minst fire undervisningsøkter.
  • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre velge tema for masteroppgave og levere prosjektskisse på 1800 ord +/- 10 %.
  • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre levere en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema med et omfang på 1600 ord +/- 10 %.
  • En innleveringsoppgave i gruppe (med et omfang på 5-10 sider) knyttet til det matematikkfaglige innholdet i emnet.

    Prosjektskisse og gjennomgangen av forskningslitteraturen skal vise forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med i masteroppgaven. Arbeidskravene vil danne grunnlag for tildeling av veileder til masteroppgaven. For å sikre at studenten utvikler «profesjonsfaglig digital kompetanse knyttet til modellering», som én av læringsutbyttebeskrivelsene foreskriver, må studenten gjennomføre et modelleringsrelatert arbeid.

Vurderingsuttrykk

Skriftlig, individuell hjemmeeksamen over fem dager, omfang 3200 ord +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Sensorordning

Alle hjelpemidler tillatt.

Emneansvarlig

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.