EPN-V2

SMUA4400 Transport Data Analytics Emneplan

Engelsk emnenavn
Transport Data Analytics
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Forelesninger, prosjektarbeid, veiledning, presentasjoner og oppgaveøvinger.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil bli gjennomført digitalt og fysisk, i tillegg til blandet læring («blended learning») med seminarer på campus i løpet av emnet.

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale og fysiske forelesninger, individuelle litteraturstudier og skrivearbeid, muntlige presentasjoner, gruppediskusjoner og veiledning. Det gis inntil 2 timer veiledning på prosjektbeskrivelsen.

  • Forkunnskapskrav

    En muntlig presentasjon i grupper på inntil 4 studenter på inntil 10 minutter

  • Læringsutbytte

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

    Eksamensresultat kan påklages.

    Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    A) Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

    B) Kandidaten kan ta med og bruke alt av fysisk skriftlig materiale, inkludert bøker og notater.

    C) Excel er tilgjengelig under eksamen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Gradert skala A-F

  • Vurdering og eksamen

    En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Universitetslektor Ellen Sethov

  • Vurderingsuttrykk

    Undervisningsspråk: Norsk og engelsk.

    Emnet tar for seg forskningsprosessen fra planleggingsfase til ferdigstillelse av masteroppgave, inkludert litteratursøk og referering, formulering av forskningsspørsmål/hypoteser/problemstillinger, valg av forskningsmetode og utvikling av prosjektbeskrivelse samt etiske vurderinger i tilknytning til eget arbeid. Videre skal formelle krav til en prosjektbeskrivelse gjennomgås slik at studentene ved endt emne har ferdigstilt en prosjektbeskrivelse for egen masteroppgave.

  • Sensorordning

    Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

  • Emneansvarlig

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan utvikle og begrunne problemstilling til masteroppgave
    • kan selvstendig beskrive relevant teoretisk referanseramme og/eller kontekst som danner grunnlag for prosjektplan til masteroppgaven

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge et forskningsprosjekt og skrive en prosjektbeskrivelse med presist vitenskapelig format og språk
    • kan gjennomføre omfattende og systematisk litteratursøk relatert til egen prosjektbeskrivelse, sammenfatte og diskutere andres funn, samt referere korrekt
    • kan reflektere rundt etiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere og kritisk vurdere ulike kilder til data og kan anvende kildene i faglige resonnementer
    • kan kritisk vurdere relevante etiske normer og verdier knyttet til valgt metode i prosjektbeskrivelse
    • kan vurdere om et forskningsprosjekt krever ulike former for registreringer eller godkjenninger i henhold til gjeldende lovverk