EPN-V2

SMUA4300 Advanced Research Methods Emneplan

Engelsk emnenavn
Advanced Research Methods
Studieprogram
Master's Degree Programme in Transport and Urban Planning
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Much of the work in students´ scientific or practical work both during their studies and later in their professional life will require a good understanding of research methods and analysis tools and techniques. This course will provide the knowledge and skills necessary for planning and conducting engineering research, for processing data and for analysing results, with special focus upon the most common statistical techniques and data-driven computational techniques as some of the most common tools used in these areas.

Anbefalte forkunnskaper

  • Helseforståelse, folkehelse og forebyggende helsearbeid
  • Sammenhenger mellom helse, livsstil, miljø, kultur og samfunn
  • Helse- og oppvekstyrkenes kjerneelementer, plass og rolle i forebyggende helsearbeid
  • Omsorgsbegrepet og omsorgsutøvelse inne helse- og oppvekstfaglige yrker
  • Kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering i skole-, og helse- og oppvekstsektoren
  • Vold-, krise- og traumehåndtering
  • Yrkesdidaktikk og undervisningsmetoder
  • Veiledning og veilederrollen
  • Lærerrollen, læring og betingelser for læring
  • Utfordringer i verdirelatert lærerarbeid

Praksis

  • 10 dager yrkesfaglig praksis
  • 25 dager pedagogisk praksis, 1. periode

Forkunnskapskrav

No formal requirements over and above the admission requirements.

Læringsutbytte

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

The student has advanced knowledge of:

  • research methods, especially in engineering research
  • statistical and analytical techniques, including knowledge of the most common libraries and tools used in statistical analysis and visualisation of the results
  • designing experiments, preparing data and interpreting analysis results
  • how relevant statistical and computational techniques relate to each other and where they are used

Skills:

The student has:

  • required skills in setting up sound experiments, hypotheses and research questions, and in finding and preparing relevant data
  • required skills in identifying which statistical and analytical techniques are to be used and how and where they should be used
  • hands-on experience with some of the most common computational techniques and libraries as well as related tools for statistical analysis
  • hands-on experience with relevant tools for use in analyses

General competence:

The student:

  • has broad overview of the computational tools and techniques used in analysis and engineering research, including statistical techniques and techniques related to data science and machine learning
  • has an overview of the terminology related to statistical analysis and data science.
  • is able to design experiments for successful engineering research, analyses and critical interpretation of results
  • can extend his/her knowledge and skills in programming/scripting, analysing, managing and visualizing data

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet omhandler folkehelse, livsmestring og grunnleggende forhold knyttet til læreryrkets og helse- og oppvekstyrkenes relasjonelle karakter. Det legges spesielt vekt på kommunikasjon med og samhandling mellom mennesker med ulik bakgrunn, og i ulike roller, aldre og livssituasjoner. Omsorg og omsorgens særtrekk står sentralt. Med utgangspunkt i en bred samfunnsmessig, historisk og global kontekst, relateres dagens helse- og omsorgsutfordringer til yrkesutøvelsen innen de enkelte helse- og oppvekstyrkene. Ulike innfallsvinkler til forebyggende helsearbeid blir vektlagt. Læreplananalyse og undervisningsplanlegging står sentralt, og emnets innhold knyttes spesielt til arbeid med verdigrunnlaget i opplæringens overordnede del.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • Har bred kunnskap om forebyggende helsearbeid; kan se dagens helseutfordringer i et samfunnsmessig, historisk, globalt og økologisk bærekraftig perspektiv, og relatere dem til ulike helse- og oppvekstyrker
  • Har kunnskap om omsorg, og om omsorgsbehovet til ulike brukergrupper innen helse- og oppvekstyrker
  • Har kunnskap om ulike kommunikasjons- og samhandlingsformer innen helse- og oppvekstyrker og læreryrket
  • Har kunnskap om læring og forutsetninger for læring

Ferdigheter

Studenten

  • Kan analysere læreplaner og planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere egen undervisningspraksis, med vekt på undervisningsplanlegging
  • Kan lede læringsprosesser og anvende kunnskap om kommunikasjon og konfliktløsning til å skape et konstruktivt læringsmiljø og gode samarbeidsforhold
  • Kan kommunisere og samhandle med elever, kolleger og ulike samarbeidspartnere
  • Kan benytte egnede undervisningsmetoder og veiledningstrategier tilpasset ulike situasjoner og målgrupper
  • Kan analysere kompetansebehovet når det gjelder digital kompetanse, omsorgsutøvelse og forebyggende helsearbeid i ulike helse- og oppvekstyrker

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan identifisere og drøfte ulike faktorer som kan fremme helse og forebygge sykdom og helseskade, og kan relatere helseforhold til kulturelle, verdimessige og ideologiske strømninger
  • Har innsikt i helse- og oppvekstyrkenes kjerneelementer og verdigrunnlag, og kan forankre opplæringen i disse
  • Kan legge til rette, og drøfte betingelsene for en relevant og helhetlig yrkesopplæring
  • Kan relatere eget lærerarbeid til skolens verdigrunnlag, og arbeide aktivt for å fremme dette

Vurdering og eksamen

Dialogbasert undervisning, klassediskusjoner, gruppearbeid, selvstudier, forelesninger, praktiske øvelser, semesteroppgave som det arbeides med gjennom hele semesteret som leveres som eksamen

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Individuell faglig forankret skriftlig oppgave der hensikten er å sammenligne hvordan de yrkesfaglige kjerneelementene kommer til uttrykk i minimum ett omsorgs- og ett servicerelatert yrke innen utdanningsprogrammet Helse- og oppvekstfag. Omfang: 2500 ord +/- 10 % + litteraturliste og eventuelle vedlegg.

Arbeidskrav 2

Arbeidskravet er todelt:

1. Individuell skriftlig dokumentasjon og muntlig framlegg med digital presentasjon der studentene reflekterer over erfaringer fra pedagogisk praksis, med særlig vekt på ledelse av læreprosesser. Omfang skriftlig del: 1500 ord +/- 10 % + litteraturliste og eventuelle vedlegg.

2. Muntlig del: Gjennomføre en 15 minutters muntlig presentasjon i grupper der det tas utgangspunkt i det skriftlige arbeidet. Studentene vurderer hverandre og gir tilbakemelding etter kriterier gitt av faglærer. Begge deler forankres i pedagogisk teori.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Praksis må være gjennomført og vurdert til karakteren Bestått før studenten får fremstille seg til eksamen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet.

Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis. Ved fravær i yrkespraksis må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig. Ved fravær i pedagogisk praksis må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI.

For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Vurderingsuttrykk

Prosjekteksamen i gruppe (2-4 studenter)

Eksamen består av en skriftlig rapport innen et yrkesfaglig og yrkesdidaktisk tema. Omfang: 4000 ord +/- 10 % + illustrasjon, bilder, vedlegg mm.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
  • Ved ikke bestått eksamen kan første gangs innleverte eksamen omarbeides én gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opptil eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.

Sensorordning

Emnet gir en innføring i barnevernstjenestens arbeid gjennom fasene i en barnevernssak: undersøkelser av barnets omsorgssituasjon, samt tilrettelegging, iverksetting, og oppfølging av tiltak både med og uten samtykke. Studentene vil få kunnskap om hvilke barnevernsfaglige vurderinger, problemstillinger og prosesser som inngår i de ulike fasene i en barnevernssak. Barn og foreldres medvirkning er gjennomgående tema, likeledes faglige og etiske spørsmål som følger av barnevernstjenestens maktutøvelse. Emnet vil gi en analytisk tilnærming til kompleksiteten i barnevernets beslutninger.

Emnet skal gi studentene kunnskap om og ferdigheter i å gjennomføre faglige vurderinger av barnets omsorgssituasjon, samt dokumentere disse. Undervisningen bygger på, og utvider studentenes kunnskap om omsorgssvikt. Emnet inneholder også ferdighetstrening i profesjonell samhandling og ferdighetstrening i dokumentasjon.

Undervisningsspråk er norsk.

Emneansvarlig

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.