Programplaner og emneplaner - Student
SMIP6000 Smidig prosjektledelse for bærekraftig omstilling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Agile Project Management for sustainable change
- Studieprogram
-
Smidig prosjektledelse for bærekraftig omstilling
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studiet har til hensikt å gi deltakerne kompetanse i gjennomføring av prosjekter hvor bærekraftig verdiskaping er sentralt. Tradisjonell prosjektstyring og -ledelse er ikke tilstrekkelig for å kunne håndtere de utfordringene som gjør seg gjeldende når bærekraftig utvikling og digitalisering skal gjennomføres. Det fordrer betydelig oppmerksomhet mot tilpasset gjennomføring, forståelse for og håndtering av usikkerhet og målkompleksitet.
Forkunnskapskrav
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GMT1100 Matematikk, emne 1.
Sentralt i emnet er arbeid med statistikk og sannsynlighet og matematematisk analyse.
Læringsutbytte
Ingen.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, forelesninger, seminarer, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Gruppeinnlevering med omfang 5 sider/10 minutter video/15 minutter podcast/10 slides PPT
Arbeidskrav 2: Gruppeinnlevering med omfang 5 sider/10 minutter video/15 minutter podcast/10 slides PPT
Arbeidskrav 3: Gruppeinnlevering med omfang 5 sider/10 minutter video/15 minutter podcast/10 slides PPT
Arbeidskrav 4: Gruppeinnlevering med omfang 5 sider/10 minutter video/15 minutter podcast/10 slides PPT
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Gruppene vil være på mellom 3-6 studenter. Studentene kan selv velge hvilke av de angitte formatene de ønsker å bruke. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Se fagplanen.
Hjelpemidler ved eksamen
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Arbeidskravene er ment å bidra til å kvalitetssikre at studentene har kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til emne 3. Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1 emne 3. Et muntlig fremlegg på om lag 15 minutter i form av en undervisningsøvelse i gruppe. Her kan video benyttes.
Arbeidskrav 2 emne 3. En skriftlig oppgaveinnlevering knyttet til matematiske og fagdidaktiske emner. Omfang tilsvarende ca. 2000 ord. Denne skal kreve bruk av IKT som hjelpemiddel som regneark eller graftegner. Individuell innlevering.
Arbeidskrav 3 emne 3. Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under avsnittet «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).
Vurderingsuttrykk
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Omfang seks timer.
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Opptakskrav
Målgruppe
Målgruppen er formelle og uformelle ledere og medarbeidere i virksomheter, primært små- og mellomstore bedrifter (SMB), som skal gjennomføre komplekse prosjekter rettet mot virksomhetens ambisjon om grønn omstilling. Tilbudet retter seg særlig inn mot personer som er eller ønsker å bli prosjektledere, eller på annen måte er sentrale i gjennomføring av komplekse prosjekter.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse.
Søkere uten generell studiekompetanse kan vurderes på grunnlag av realkompetanse. Ved vurdering av realkompetanse gjelder generelle bestemmelser i Retningslinjer for opptak på grunnlag av realkompetanse ved OsloMet - storbyuniversitetet. Alle typer arbeid og utdanning regnes som relevant realkompetanse.