EPN

SMIP6000 Smidig prosjektledelse for bærekraftig omstilling Emneplan

Engelsk emnenavn
Agile Project Management for sustainable change
Studieprogram
Smidig prosjektledelse for bærekraftig omstilling
Smidig prosjektledelse for bærekraftig omstilling
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Studiet har til hensikt å gi deltakerne kompetanse i gjennomføring av prosjekter hvor bærekraftig verdiskaping er sentralt. Tradisjonell prosjektstyring og -ledelse er ikke tilstrekkelig for å kunne håndtere de utfordringene som gjør seg gjeldende når bærekraftig utvikling og digitalisering skal gjennomføres. Det fordrer betydelig oppmerksomhet mot tilpasset gjennomføring, forståelse for og håndtering av usikkerhet og målkompleksitet.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

• grunnleggende kunnskap knyttet til smidig (agile) prosjektgjennomføring hvor samarbeid og samhandling gjennom eksperimentering og læring er sentralt

• tilegnet seg innsikt i og kan analysere hva som kjennetegner smidige prosjekter, og hvilke tilnærminger som er hensiktsmessige for bærekraftige løsninger

• relevant kunnskap knyttet til bærekraft som fenomen og som en betingelse for nye løsninger og produkter

• økt innsikt knyttet til digitalisering for både mer effektive prosesser og som bidrag til mer bærekraftige løsninger og grønn omstilling

Ferdigheter

Studenten skal kunne

• anvende metodiske hjelpemidler innen prosjektstyring til å lede og gjennomføre egnede smidige prosjekter som tar i bruk digitalisering for å skape mer bærekraftige og lønnsomme løsninger

• samhandle med brukere og andre interessenter for å kunne gjennomføre digitale og bærekraftige prosjekter

• planlegge, lede og styre prosjekter i virksomheter

Generell kompetanse 

Studenten kan

• ta i bruk ferdigheter knyttet til å velge og anvende egnende smidige prosjektgjennomføringsmåter, som skal bidra til mer bærekraftige løsninger og kunne ta i bruk digitale prosjektstyringsverktøy

• inneha en aktiv rolle og bidra med utforming og gjennomføring av prosjekter

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, forelesninger, seminarer, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: Gruppeinnlevering med omfang 5 sider/10 minutter video/15 minutter podcast/10 slides PPT

Arbeidskrav 2: Gruppeinnlevering med omfang 5 sider/10 minutter video/15 minutter podcast/10 slides PPT

Arbeidskrav 3: Gruppeinnlevering med omfang 5 sider/10 minutter video/15 minutter podcast/10 slides PPT

Arbeidskrav 4: Gruppeinnlevering med omfang 5 sider/10 minutter video/15 minutter podcast/10 slides PPT

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Gruppene vil være på mellom 3-6 studenter. Studentene kan selv velge hvilke av de angitte formatene de ønsker å bruke. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Vurderingsformen i emnet er en gruppebasert mappe som inneholder en betydelig videreutvikling av to av de fire arbeidskravene, hvert med nytt omfang 8-10 sider/20 minutter video/30 minutter podcast/20 slides PPT. I tillegg kommer en oppsummerende vurdering (refleksjonsnotat) med omfang på 1,5 side.

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En studentgruppe kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Opptakskrav

Målgruppe

Målgruppen er formelle og uformelle ledere og medarbeidere i virksomheter, primært små- og mellomstore bedrifter (SMB), som skal gjennomføre komplekse prosjekter rettet mot virksomhetens ambisjon om grønn omstilling. Tilbudet retter seg særlig inn mot personer som er eller ønsker å bli prosjektledere, eller på annen måte er sentrale i gjennomføring av komplekse prosjekter.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse.

Søkere uten generell studiekompetanse kan vurderes på grunnlag av realkompetanse. Ved vurdering av realkompetanse gjelder generelle bestemmelser i Retningslinjer for opptak på grunnlag av realkompetanse ved OsloMet - storbyuniversitetet. Alle typer arbeid og utdanning regnes som relevant realkompetanse.