EPN-V2

SLED6000 Skolemiljø og ledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
School Environment and Leadership
Studieprogram
Skolemiljø og ledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal gjennom masteroppgaven dokumentere selvstendig fordypning i et valgt problemområde innenfor barnehagepedagogikk eller beslektede områder.

Studenten har rett til veiledning.

Masteroppgaven skal ha et kort sammendrag på engelsk, for eventuelt bruk på masterstudiets Web-side.

Forkunnskapskrav

Bacheloroppgaven vurderes av en intern og en ekstern sensor.

Læringsutbytte

I bachelorperioden skal studenten dokumentere profesjonskunnskap, videreutvikle kunnskaper om akademisk skriving, samt oppøve begynnende kunnskaper om vitenskapsteori, forskningsetikk og metode. Før utreise deltar studenten i faglige forberedelser og under oppholdet vil det også være faglige arbeidsoppgaver.

Studieoppholdet vil som hovedregel innebære opphold i en eller to institusjoner for barn i et av instituttets partnerland, og et kortere opphold ved en barnehagelærerutdanningsinstitusjon i samme land. Innholdet skal knyttes til kunnskap om kultur, profesjonsutøvelse og barns oppvekstsvilkår i det landet studenten befinner seg, men med et tydelig komparativt pedagogisk perspektiv og diskusjoner om ulike valg og pedagogiske forståelser relatert til det praktiske arbeidet/prosessen man har utført.

Se Bachelorhefte for nærmere beskrivelse av arbeid før utreise, under oppholdet og ved hjemkomst.

Innhold

Emnet har fire delemner som får hovedfokus på hver sin samling.

Deltema I: Avdekke og håndtere mobbing og krenkelser

  • Forståelse av mobbing og krenkelser som et sosialt fenomen
  • Bruk av spørreundersøkelser, observasjon og intervju for å avdekke mobbing og krenkelser
  • Pedagogisk analyse for å finne fram til hva som opprettholder mobbing og krenkelser
  • Bruk av forskningsbasert kunnskap for å utvikle tiltak som stopper mobbing
  • Implementering og evaluering av tiltak
  • Den utfordrende og den gode samtalen med foreldre og elever
  • Oppfølgende arbeid etter en mobbesak er avsluttet
  • Når mobbing er en del av et mer komplekst system
  • Systematikk og samarbeid knyttet til avdekking og varsling

Deltema II: Forebyggende tilnærming til inkludering og skolemiljø

Delemnet består av følgende innholdskomponenter:

  • Systematikk og kontinuitet i arbeidet med skolemiljøet
  • Skolebasert utviklingsarbeid for trygge og inkluderende skolemiljø
  • Arbeid med skolemiljøet i lys av overordnet del av læreplanen
  • Relasjonsbasert klasseledelse
  • Etablering og opprettholdelse av normer, regler og positive strategier
  • Elevers medvirkning i arbeidet med skolemiljøet
  • Holdninger, verdier og elevsyn hos de voksne i skoler
  • Samarbeid mellom hjem og skole for et inkluderende læringsmiljø
  • Utvikling av elevenes forståelse for hva som er krenkende

Deltema III: Håndtering av regelverket

Delemnet består av følgende innholdskomponenter:

  • Elevens rettsstilling i skolesamfunnet
  • Regelverket som omhandler skolemiljø, krenkelser og mobbing
  • Saksbehandling i saker som omhandler skolemiljø og mobbing
  • Barns rett til medvirkning
  • Aktivitetsplikten og utfordringer knyttet til denne
  • Systematikk og samarbeid knyttet til avdekking og varsling
  • Organisasjonskommunikasjon intern og eksternt
  • Ledelsesintervensjoner i læringsmiljø og skolemiljø
  • Fylkesmannen som klageinstans

Tema IV: Balansere kontroll og gjensidig tillit i ledelse

Delemnet består av følgende innholdskomponenter:

  • Utvikling av tillit som nettverk: Foreldre-lærere; ledelse-lærere; elever-lærere; foreldre-ledelse; elever-ledelse
  • Balansen mellom mikro-styring og investering i utviklingstiltak
  • Kjennetegn ved skoler som karakteriseres som profesjonelle fellesskap
  • Design av ulike læringsarenaer i skolens organisasjoner
  • Mestring som strategi: Individ; gruppe; kollegium
  • Konfliktforståelse og konfliktstrategier
  • Dialog med skoleeier
  • Ledelse som lagarbeid: Distribuert ledelse og utvikling av ledergrupper som læringsarena
  • Sosialisering av førstegangsledere

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen gjennomføres som samlinger med forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid i læringsgrupper og basisgrupper, studentpresentasjoner og seminarer. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen. Undervisningen vil i hovedsak være problembasert, og det vil bli tatt utgangspunkt i praksisnær forskning og caser fra studentenes egen kommune og skole. Mellom samlingene vil det bli lagt ut medie-forelesninger og arbeidsstoff med konkrete problemstillinger, og det forventes at deltakerne har arbeidet med dette stoffet før samling.

Ferdighetstrening i læringsgrupper er en viktig del av læringen på samlinger. Hensikten med ferdighetstreningen er både erfaringslæring gjennom simulering av kritiske praksissituasjoner, slik som eksempelvis gjennomføring av konfliktfylte samtaler, møteledelse og ulike ledelsesintervensjoner. Det andre siktemålet med ferdighetstreningen er modellering av metodikk som kan gjenbrukes i egen praksis.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter (se punktet Faglig aktivitet og krav til deltakelse nedenfor). Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • Planlegging og gjennomføring av utprøvingstiltak under observasjon på egen skole. Observasjonen gjennomføres av medstudent. Det ligger til arbeidskravet også å delta som observant for minst én medstudent. Beskrivelse, analyse og vurdering av utprøvingen leveres i et arbeidsnotat i omfang på inntil fem sider (ca. 2000 ord).

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse. Av velferdsgrunner kan det gis fritak for undervisning inntil et maksimum av 20 prosent samlet undervisningstid for hvert emne.

Vurdering og eksamen

SLED6000. Skolemiljø og ledelse. 15 stp. Individuell skriftlig hjemmeeksamen. A-F.

Emnet avsluttes med en individuell skriftlig hjemmeeksamen. Omfang er 4.000 ord (+/ 10%) eksklusiv referanseliste. Varighet: tre arbeidsdager.

Ny/utsatt eksamen

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Klageadgang

Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Hjelpemidler ved eksamen

x

Vurderingsuttrykk

Gradert karakterskala, A-F.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor benyttes til godkjenning av eksamensoppgaven.

Opptakskrav

Opptakskrav

Opptakskrav er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse, og i tillegg bestått Nasjonal rektorutdanning (30 studiepoeng) eller minimum 30 studiepoeng i skoleledelse eller utdanningsledelse.

Målgruppe

Skoleledere som har bestått Nasjonal rektorutdanning eller tilsvarende utdanning i skoleledelse eller utdanningsledelse.