EPN

SKUT5911 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master's Thesis
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
45.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Masteroppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid på der studenten må vise innsikt i aktuell forskning og teorier, metoder og tilnærminger som er relevante for oppgavens tema og problemstilling.

 

På grunnlag av godkjent skisse for masteroppgaven, får hver student utnevnt veileder, eventuelt to veiledere. Veileder, eventuelt hovedveileder og biveileder, oppnevnes av faglig leder for studiet etter samråd med studenten. Det gis inntil 21 timer veiledning på masteroppgaven.

Forkunnskapskrav

For å kunne levere masteroppgave til avsluttende vurdering, må Lærerspesialistutdanning (60 studiepoeng) og emnet MGVM4100 Vitenskapsteori og metode (15 studiepoeng) være bestått.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har spesialisert seg på sitt forskningsområde med klar relevans særlig for lærerarbeid i grunnskolen

  • har bred kunnskap om relevant vitenskapsteori og metoder som intervju, dokumentanalyse, observasjon og spørreundersøkelser innen skolerettet utdanningsvitenskap

  • har dypere og mer konsentrert kunnskap innenfor masteroppgavens kunnskapsgrunnlag

  • har oversikts- og dybdekunnskap til å kunne analysere forskningslitteratur og øvrige faglige problemstillinger innenfor skolerettet utdanningsvitenskap

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan bidra til utvikling av ny forskningsbasert kunnskap innenfor skolerettet utdanningsvitenskap

  • kan gjøre forskningsmessige studier innenfor skolerettet utdanningsvitenskap

  • kan skrive en lengre vitenskapelig fagtekst

  • kan gjennomføre analyser av teorier og empiriske forskningsresultater innenfor skolerettet utdanningsvitenskap

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra med ny kunnskap til fagutvikling på sitt fagfelt innenfor skolerettet utdanningsvitenskap

  • kan diagnostisere behov for ny kunnskap som er relevant for skolerettet utdanningsvitenskap

  • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet

  • kan bruke sin kompetanse på nye områder innenfor sitt fag

Innhold

Masteroppgaven bør faglig og forskningsmessig som regel i det vesentlige høre inn under studentens fordypning, men kan i særlige tilfeller knyttes noe nærmere andre relevante emneområder eller kombinasjoner av slike all den stund arbeidet hovedsakelig vil høre hjemme innen studentens valgte fagfordypning. Innenfor denne rammen står studenten fritt til å velge tema, metode og vinkling, men vitenskapsteori, forskningsmetode, oppgave og oppgavelitteratur bør i vesentlig grad ses i sammenheng.

 

For studenter som har fått innpasset Lærerspesialistutdanning i begynneropplæring, bør masteroppgaven reflektere flerfagligheten i dette studiet, det vil si at den kan ta utgangspunkt i ett av fagene norsk eller matematikk, og at perspektiver fra pedagogikkdelen i studiet skal inkluderes.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidet med masteroppgaven er i hovedsak et selvstendig arbeid, supplert med veiledning og seminarer hvor studentene legger fram sitt arbeid for hverandre.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Studenten skal tidlig i emnet arbeide med og levere en skisse på 1800 ord +/-10 % for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se temaer fra lærerspesialistutdanningen i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.

  • Studenten må delta på minst to av prosjektseminarene som blir arrangert, og presentere og drøfte relevante sider ved arbeidet med masteroppgavene.

 

Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å formidle egen og andres forskning på forsvarlig måte. Derfor legger studiet også vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med noen arbeidskrav. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Fravær kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven.

Vurdering og eksamen

Eksamensform

En individuell, skriftlig hjemmeeksamen i form av en masteroppgave på 30 000 ord +/- 10 %.

 

Ny/utsatt eksamen Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang, jf. § 5-6 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.

Sensorordning

Det er en intern og en ekstern sensor. Veileder er sekretær for eksamenskommisjonen og deltar på sensurmøtet, men skal ikke være med på karaktersettingen.