Programplaner og emneplaner - Student
SKUT5910 Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master's Thesis
- Studieprogram
-
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelseMasterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Omfang
- 60.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
HØST 2018
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Arbeidet med masteroppgaven er i hovedsak et selvstendig arbeid, supplert med veiledning og seminarer hvor studentene legger fram sitt arbeid for hverandre.
Forkunnskapskrav
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Læringsutbytte
En individuell, skriftlig hjemmeeksamen i form av en masteroppgave på 40 000 ord +/- 10 %, med påfølgende individuell muntlig eksamen på ca. 40 minutter.
Etter at masteroppgaven er vurdert, avsluttes studiet med muntlig eksamen. Muntlig eksamen er en drøfting omkring sentrale problemstillinger i masteroppgaven.
For studenter som tar Fagfordypning i norsk og norskdidaktikk, må masteroppgaven skrives på motsatt målform som eksamen i fordypningen, se emneplanen for emne 1 for denne fagfordypningen.
Det gis én karakter på masteroppgaven og muntlig eksamen. Karakteren fastsettes etter den muntlige eksamenen.
Ny/utsatt eksamen Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang, jf. § 5-6 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Klageadgang Ved klage på karakterfastsetting på masteroppgaven, må muntlig eksamen gjennomføres på nytt.
Innhold
Masteroppgaven bør faglig og forskningsmessig som regel i det vesentlige høre inn under studentens fordypning, men kan i særlige tilfeller knyttes noe nærmere andre relevante emneområder eller kombinasjoner av slike all den stund arbeidet hovedsakelig vil høre hjemme innen studentens valgte fagfordypning. Innenfor denne rammen står studenten fritt til å velge tema, metode og vinkling, men vitenskapsteori, forskningsmetode, oppgave og oppgavelitteratur bør i vesentlig grad ses i sammenheng.
Arbeids- og undervisningsformer
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):
- Produksjon (YF)
- Tekniske tjenester (YF)
- Dokumentasjon og kvalitet (YF)
- Yrkesfaglig fordypning (YF)
- Forskrifter og faglig utførelse av arbeidet (YF)
- Andre særegne trekk og utfordringer i bransjen (YF)
- Teknikk og teknologisk utvikling i eget programområde (YF/PF)
- Anvende breddekompetanse som yrkesfaglærer (YF/PF)
- Yrkesidentitet og -etikk (YF/PF)
- Yrkesforankring og -utvikling (YF/PF)
- Yrkespedagogisk utviklingsarbeid (PF/YF)
- Arbeidsmåter som er spesielt egnet for yrkene innen utdanningsprogrammet, yrkesforankring av opplæring, nøkkelkvalifikasjoner og entreprenørskap (YF/PF)
Vurdering og eksamen
Det er en intern og en ekstern sensor. Veileder er sekretær for eksamenskommisjonen og deltar på sensurmøtet, men skal ikke være med på karaktersettingen.
Hjelpemidler ved eksamen
Masteroppgaven bør faglig og forskningsmessig som regel i det vesentlige høre inn under studentens fordypning, men kan i særlige tilfeller knyttes noe nærmere andre relevante emneområder eller kombinasjoner av slike all den stund arbeidet hovedsakelig vil høre hjemme innen studentens valgte fagfordypning. Innenfor denne rammen står studenten fritt til å velge tema, metode og vinkling, men vitenskapsteori, forskningsmetode, oppgave og oppgavelitteratur bør i vesentlig grad ses i sammenheng.
Vurderingsuttrykk
Emnet omhandler læringsstrategier, yrkeskvalifisering, yrkesforankring og dokumentasjon av yrkesfaglig bredde.
Emnet består av 30 studiepoeng fordelt med 10 studiepoeng i profejsonsfag og 20 studiepoeng i yrkesfag
Sensorordning
Før eksamen kan avlegges må emne være bestått YLTI1000. I tillegg må alle arbeidskrav knyttet til bredde i yrkesfaget være vurdert til godkjent. Dette er arbeidskrav 6, 10 og 13, samt arbeidskrav 7 fra emne YLTI1100 som er tverrfaglig