EPN-V2

SKUT4422 Fagfordypning i spesialpedagogikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Special Needs Education 2
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fagfordypningen i profesjonsrettet pedagogikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1 og Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 2.

En fordypet forståelse av mangfoldet i elevgruppa står sentralt i dette emnet. Studentene utfordres til å ta kritisk stilling til hvordan det å være del av et profesjonsfellesskap kan gi muligheter for å bedre utnytte egne sterke sider og kompensere for de svake, og for å bidra til utvikling av fellesskapet. Studiet utfordrer til kritisk ettertanke over og utvikling av egen yrkesidentitet, med utgangspunkt i eget skolefag fra grunnskolelærerutdanninga og skolens samfunnsmandat.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om profesjonsutvikling, profesjonsidentitet og om profesjonsetiske dilemmaer
  • har kunnskap om utdanningsrettslige prinsipper og styringsdokumenter som gir retning for spesialpedagogisk arbeid
  • har avansert kunnskap om veiledning- og rådgivingsrollen i møte med elever og foreldre, kolleger, samt hjelpeapparatet
  • har avansert kunnskap om vurdering av elevers læring og utvikling og i bruken av ulike vurderings- og kartleggingsverktøy på individ- og systemnivå
  • har kunnskap om pedagogisk og spesialpedagogisk endringsarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk reflektere over profesjonsetiske utfordringer og anvende kompetansen i profesjonsutøvelsen
  • kan vurdere og kritisk ta i bruk kartleggings- og testmateriell relatert til elevers utvikling og læring
  • kan anvende grunnleggende rådgivning og veiledningsstrategier ved spesialpedagogiske problemstillinger i møte med elever og foreldre, kolleger, samt hjelpeapparatet
  • kan delta i interprofesjonelt samarbeid med eksterne tjenester og hjelpeinstanser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger med henblikk på endringsarbeid, kunne justere og utvikle egen praksis og bidra til både kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling
  • kan analysere, vurdere og håndtere selvstendig den pedagogiske og spesialpedagogiske kunnskapsbasen for å fremme inkluderende læringsfelleskaper
  • har bred innsikt i hvordan en kan legge til rette for veiledning og rådgivning ved pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid

Innhold

Det er fire arbeidskrav i emnet, knyttet til ulike faser av prosjektet. Alle skal gjennomføres innen fastlagt tid og godkjennes av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen. Det første arbeidskravet er individuelt og består av et motivasjonsnotat og søknad om prosjekt. Det andre arbeidskravet er knyttet til oppstartsfasen og er en muntlig presentasjon i gruppe over prosjektets mål og interessenter. Det tredje arbeidskravet er en skriftlig innlevering over milepæler i prosjektet, levert av prosjektgruppa i fellesskap. Det fjerde arbeidskravet er prosjektgruppas sluttrapport som skal oversendes emneansvarlig og oppdragsgiver i prosjektets avslutningsfase. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen baserer seg på varierte læringsaktiviteter som individuelt arbeid, arbeid i gruppe, forelesninger og casebasert dialogseminar. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Omfang: 6 timer.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Vurdering og eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Vurderingsuttrykk

Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:

Tema 1: Lærerarbeid i et mangfoldig klasserom for alle 2

b) Klasseromsforskning

b) Profesjonelt skjønn

b) Profesjonskunnskap og profesjonsetiikk

Tema 2: Sosialpedagogisk arbeid 2

a) Profesjonell utvikling

b) Veiledning

b) Flerfaglig samarbeid

Tema 3: Ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen 2

a) Utdanningspolitiske rammer for skolens FoU- arbeid

a) Lederroller i profesjonsfelleskapet

b) Analyse i utviklingsarbeid

Sensorordning

Kunnskaper

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om prosjektarbeid i en organisasjonsteoretisk kontekst
  • har god kunnskap om prosjektarbeid som arbeidsmetode

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, organisere og gjennomføre et prosjekt
  • kan analysere og drøfte gjennomføringen av et prosjekt
  • kan vurdere prosjektarbeidsformen i sammenheng med andre måter å løse oppgaver på i arbeidslivet
  • forstår hvilke krav som stilles til ulike aktører i et prosjekt og i teamarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer