Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4422 Fagfordypning i spesialpedagogikk 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialisation in Special Needs Education 2
- Studieprogram
-
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelseMasterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
VÅR 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagfordypningen i begynneropplæring (30 studiepoeng) er bygget opp av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i begynneropplæring 1 (tema: Den praktiserende og reflekterende lærer) og Fagfordypning i begynneropplæring 2 (tema: Den forskende og reflekterende lærer).
Et overordnet mål for fordypningen er at studentene skal tilegne seg forskningsbasert kunnskap og utvikle evne til kritisk refleksjon og handlingsrettet lærerkompetanse i arbeidet med begynneropplæring for 1. til 4. trinn. Fordypningen i begynneropplæring skal knytte begynneropplæringens emner til ulike utdannings- og samfunnsmessige kontekster som klasserom, praksisfelt, historiske tradisjoner og samtidskultur.
Tre sentrale temaer i emnet Den forskende og reflekterende lærer er samfunn og utdanning, vurdering og endring og utvikling med relevans for arbeid på 1. - 4. trinn
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om profesjonsutvikling, profesjonsidentitet og om profesjonsetiske dilemmaer
- har kunnskap om utdanningsrettslige prinsipper og styringsdokumenter som gir retning for spesialpedagogisk arbeid
- har avansert kunnskap om veiledning- og rådgivingsrollen i møte med elever og foreldre, kolleger, samt hjelpeapparatet
- har avansert kunnskap om vurdering av elevers læring og utvikling og i bruken av ulike vurderings- og kartleggingsverktøy på individ- og systemnivå
- har kunnskap om pedagogisk og spesialpedagogisk endringsarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan kritisk reflektere over profesjonsetiske utfordringer og anvende kompetansen i profesjonsutøvelsen
- kan vurdere og kritisk ta i bruk kartleggings- og testmateriell relatert til elevers utvikling og læring
- kan anvende grunnleggende rådgivning og veiledningsstrategier ved spesialpedagogiske problemstillinger i møte med elever og foreldre, kolleger, samt hjelpeapparatet
- kan delta i interprofesjonelt samarbeid med eksterne tjenester og hjelpeinstanser
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger med henblikk på endringsarbeid, kunne justere og utvikle egen praksis og bidra til både kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling
- kan analysere, vurdere og håndtere selvstendig den pedagogiske og spesialpedagogiske kunnskapsbasen for å fremme inkluderende læringsfelleskaper
- har bred innsikt i hvordan en kan legge til rette for veiledning og rådgivning ved pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid
Innhold
Aktuelle fagdidaktiske perspektiver:
- Begynneropplæring sett i av utviklingstrekk i utdanning og samfunn
- Ulike pedagogiske tilnærminger i opplæringen på 1.-4.trinn
- Filosofiske perspektiver med relevans for barn og begynneropplæring
- Didaktiske utfordringer i begynneropplæring i det digitale samfunnet
- Faglig tilrettelegging og ulike vurderingspraksiser i begynneropplæringen
- Læreres kompetanse i endrings- og utviklingsprosesser
- En forskningstilnærming til bruk av klasseromobservasjoner for å videreutvikle egen praksis
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer vil være forelesninger, individuelt studiearbeid, seminarer og veiledning. Den vil stimulere utviklingen av ferdigheter og holdninger som er relevante for fordypningen gjennom muntlige presentasjoner, veiledningsøvinger og rollespill. Undervisningen er utformet for å støtte opp om utvikling av et bredt yrkesrepertoar for arbeide profesjonelt/ interprofesjonelt for en inkluderende grunnopplæring.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av en individuell, muntlig eksamen på ca. 30 minutter. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Egne notater etter nærmere retningslinjer
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet etter retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.