EPN-V2

SKUT4421 Fagfordypning i spesialpedagogikk 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Special Needs Education 1
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har en god, kunnskapsbasert oversikt om religiøst og kulturelt mangfold i samfunnet
  • har fordypet kunnskap om rollen til religion i moderne samfunn, og forståelse av dynamikken i interreligiøse relasjoner og mellom religion og kultur
  • har tilegnet seg bred innsikt i kulturelle prosessers betydning for religiøs endring (sekulariserings- og post-sekulariseringsteorier)
  • har tilegnet seg bred innsikt i hvordan globaliseringsprosesser påvirker religiøse kulturer og omvendt
  • har kunnskap om viktige aspekter ved religion i det moderne
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforske, analysere og drøfte fagspørsmål knyttet til emnet på en faglig, og forskningsmessig forsvarlig måte
  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, både erfaringskunnskap og forskning og anvende slike kilder på en faglig og selvstendig måte
  • kan analysere og forholde seg vurderende til eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • kan gi faglig kompetente skriftlige og muntlige redegjørelser innenfor emnet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor emnet på grunnopplæringsnivå
  • kan formidle forskningsbasert kunnskap innenfor emnet både skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
  • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har god kunnskapsoversikt om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som et inkluderende læringsfellesskap
  • har bred kunnskap om hva spesialpedagogikk er og innebærer i lys av fagets historie og læreren som profesjonell aktør for pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid i skolen
  • kan kritisk reflektere over nasjonal og internasjonal forskning, teori og vitenskapelige tenkemåter innen det pedagogiske og spesialpedagogiske fagfeltet
  • har inngående kunnskap om lærevansker og læringsbarrierer i et individ- og systemperspektiv
  • har inngående kunnskap om den spesialpedagogiske tiltakskjeden og om interprofesjonelt samarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere og analysere sentrale og aktuelle pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger og dilemma for undervisning i skolen
  • kan identifisere lærevansker og læringsbarrierer og anvende strategier slik at elevene kan inngå i et inkluderende læringsfellesskap
  • kan anvende nasjonal og internasjonal pedagogisk og spesialpedagogisk forskning og legge denne kunnskapen til grunn ved planlegging og gjennomføring av inkluderende opplæring
  • kan kritisk utvikle og anvende en individuell opplæringsplan som verktøy for undervisningen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter, og bruke kunnskapen med integritet og med yrkesetisk bevissthet for en inkluderende opplæring
  • kan formidle forskningsbasert pedagogisk og spesialpedagogisk kunnskap skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
  • kan arbeide selvstendig med videreutvikling av egen kompetanse og justering egen praksis

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har god kunnskapsoversikt om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som et inkluderende læringsfellesskap
  • har bred kunnskap om hva spesialpedagogikk er og innebærer i lys av fagets historie og læreren som profesjonell aktør for pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid i skolen
  • kan kritisk reflektere over nasjonal og internasjonal forskning, teori og vitenskapelige tenkemåter innen det pedagogiske og spesialpedagogiske fagfeltet
  • har inngående kunnskap om lærevansker og læringsbarrierer i et individ- og systemperspektiv
  • har inngående kunnskap om den spesialpedagogiske tiltakskjeden og om interprofesjonelt samarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere og analysere sentrale og aktuelle pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger og dilemma for undervisning i skolen
  • kan identifisere lærevansker og læringsbarrierer og anvende strategier slik at elevene kan inngå i et inkluderende læringsfellesskap
  • kan anvende nasjonal og internasjonal pedagogisk og spesialpedagogisk forskning og legge denne kunnskapen til grunn ved planlegging og gjennomføring av inkluderende opplæring
  • kan kritisk utvikle og anvende en individuell opplæringsplan som verktøy for undervisningen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter, og bruke kunnskapen med integritet og med yrkesetisk bevissthet for en inkluderende opplæring
  • kan formidle forskningsbasert pedagogisk og spesialpedagogisk kunnskap skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
  • kan arbeide selvstendig med videreutvikling av egen kompetanse og justering egen praksis

Innhold

Ingen hjelpemidler tillatt.

Arbeids- og undervisningsformer

Det benyttes gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Vurdering og eksamen

Emnet består av følgende tema og deltema:

  1. Spesialpedagogikk - fag og forskningsfelt
  • Ideologi og profesjon
    • Inkludering, tilpasset- og likeverdig opplæring, elevmangfold og klassen som fellesskap
    • Verdigrunnlag og menneskesyn - normalitet og avvik
    • Læringsutbytte, mestringsstrategier, læringsbarrierer, lærevansker - tilnærminger og forståelser
    • Profesjonsetiske dilemmaer
  • Den spesialpedagogiske tiltakskjeden
    • Forebyggende perspektiver og utdanningsrettslige prinsipper
    • Elev og foresatte som medaktører
    • Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter. Individuell opplæringsplan (IOP), vurdering og årsrapport
    • Interprofesjonelt samarbeid. Individuell opplæringsplan - Individuell plan (IP)

2 Læringsutfordringer og læringsbarrierer

  • Språk og begrepsutvikling
    • Lese- og skriveutvikling
    • Utvikling av matematisk forståelse
  • Funksjon og funksjonsevne
    • Sansetap
    • Utviklingshemming
  • Barn og unge i ulike livssituasjoner
    • Sosial- og emosjonell utvikling
    • Psykiske vansker

Studiet legger til rette for en studietur til et samarbeidende nordisk spesialpedagogisk fagmiljø.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det gis gradert karakter fra A til F, der A-E er bestått og F er ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.