EPN-V2

SKUT4412 Fagfordypning i begynneropplæring 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Early Literacy and Mathematics 2
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Fagfordypningen i begynneropplæring (30 studiepoeng) er bygget opp av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i begynneropplæring 1 (tema: Den praktiserende og reflekterende lærer) og Fagfordypning i begynneropplæring 2 (tema: Den forskende og reflekterende lærer).

Et overordnet mål for fordypningen er at studentene skal tilegne seg forskningsbasert kunnskap og utvikle evne til kritisk refleksjon og handlingsrettet lærerkompetanse i arbeidet med begynneropplæring for 1. til 4. trinn. Fordypningen i begynneropplæring skal knytte begynneropplæringens emner til ulike utdannings- og samfunnsmessige kontekster som klasserom, praksisfelt, historiske tradisjoner og samtidskultur.

Tre sentrale temaer i emnet Den forskende og reflekterende lærer er samfunn og utdanning, vurdering og endring og utvikling med relevans for arbeid på 1. - 4. trinn

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om profesjonsutvikling, profesjonsidentitet og om profesjonsetiske dilemmaer
  • har kunnskap om utdanningsrettslige prinsipper og styringsdokumenter som gir retning for spesialpedagogisk arbeid
  • har avansert kunnskap om veiledning- og rådgivingsrollen i møte med elever og foreldre, kolleger, samt hjelpeapparatet
  • har avansert kunnskap om vurdering av elevers læring og utvikling og i bruken av ulike vurderings- og kartleggingsverktøy på individ- og systemnivå
  • har kunnskap om pedagogisk og spesialpedagogisk endringsarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk reflektere over profesjonsetiske utfordringer og anvende kompetansen i profesjonsutøvelsen
  • kan vurdere og kritisk ta i bruk kartleggings- og testmateriell relatert til elevers utvikling og læring
  • kan anvende grunnleggende rådgivning og veiledningsstrategier ved spesialpedagogiske problemstillinger i møte med elever og foreldre, kolleger, samt hjelpeapparatet
  • kan delta i interprofesjonelt samarbeid med eksterne tjenester og hjelpeinstanser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger med henblikk på endringsarbeid, kunne justere og utvikle egen praksis og bidra til både kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling
  • kan analysere, vurdere og håndtere selvstendig den pedagogiske og spesialpedagogiske kunnskapsbasen for å fremme inkluderende læringsfelleskaper
  • har bred innsikt i hvordan en kan legge til rette for veiledning og rådgivning ved pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid

Læringsutbytte

Arbeids- og undervisningsformer vil være forelesninger, individuelt studiearbeid, seminarer og veiledning. Den vil stimulere utviklingen av ferdigheter og holdninger som er relevante for fordypningen gjennom muntlige presentasjoner, veiledningsøvinger og rollespill. Undervisningen er utformet for å støtte opp om utvikling av et bredt yrkesrepertoar for arbeide profesjonelt/ interprofesjonelt for en inkluderende grunnopplæring.

Innhold

Aktuelle fagdidaktiske perspektiver:

  • Begynneropplæring sett i av utviklingstrekk i utdanning og samfunn
  • Ulike pedagogiske tilnærminger i opplæringen på 1.-4.trinn
  • Filosofiske perspektiver med relevans for barn og begynneropplæring
  • Didaktiske utfordringer i begynneropplæring i det digitale samfunnet
  • Faglig tilrettelegging og ulike vurderingspraksiser i begynneropplæringen
  • Læreres kompetanse i endrings- og utviklingsprosesser
  • En forskningstilnærming til bruk av klasseromobservasjoner for å videreutvikle egen praksis

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen består av en individuell skriftlig hjemmeoppgave på sju dager, i form av en fagartikkel, etter selvvalgt tema innen emnet på 5000 ord +/- ti prosent. I fagartikkelen skal kandidaten ta i bruk kunnskapsstoff fra pensum og knytte fagstoffet til profesjonsutøvelsen.

Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til ikke bestått karakter, kan studenten en gang levere en omarbeidet versjon. Ved ytterligere eksamensforsøk må studenten levere en ny fagartikkel.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Hjelpemidler ved eksamen

Det gis gradert karakter fra A til F, der A-E er bestått og F er ikke bestått.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes intern og ekstern sensor. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.

Sensorordning

Emnet består av følgende to deltemaer:

1. Kartlegging, vurdering ¿ diagnostisering av læringsbarrierer

Sakkyndighet i et individ- og systemperspektiv:

  • Sakkyndighetsarbeid.
  • Interprofesjonelt samarbeid.

Spesialpedagogiske arbeidsmåter og bruksområder:

  • Tiltak og arbeidsmåter for tilpasset og likeverdig opplæring.
  • Tester, kartleggingsverktøy og vurderingsformer
  • Foreldresamarbeid.

2. Endringsarbeid, veiledning og rådgivning

Prinsipper, strategier og kommunikasjon i spesialpedagogisk arbeid:

  • Spesialpedagogiske tilnærminger, livsmestring og myndiggjøring.
  • Veiledning av barn, voksne og kolleger.
  • Samarbeidspartnere ¿ samarbeidende hjelpeinstanser.

Pedagogisk systemarbeid:

  • Skolekultur og tolkningsfelleskap.
  • Forebygging og tidlig innsats.