EPN-V2

SKUT4412 Specialisation in Early Literacy and Mathematics 2 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i begynneropplæring 2
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Alle hjelpemidler er tillatt.

Required preliminary courses

Det gis gradert karakter fra A til F, der A-E er bestått og F er ikke bestått.

Learning outcomes

Det benyttes intern og ekstern sensor. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.

Content

Aktuelle fagdidaktiske perspektiver:

  • Begynneropplæring sett i av utviklingstrekk i utdanning og samfunn
  • Ulike pedagogiske tilnærminger i opplæringen på 1.-4.trinn
  • Filosofiske perspektiver med relevans for barn og begynneropplæring
  • Didaktiske utfordringer i begynneropplæring i det digitale samfunnet
  • Faglig tilrettelegging og ulike vurderingspraksiser i begynneropplæringen
  • Læreres kompetanse i endrings- og utviklingsprosesser
  • En forskningstilnærming til bruk av klasseromobservasjoner for å videreutvikle egen praksis

Teaching and learning methods

Emnet består av følgende to deltemaer:

1. Kartlegging, vurdering ¿ diagnostisering av læringsbarrierer

Sakkyndighet i et individ- og systemperspektiv:

  • Sakkyndighetsarbeid.
  • Interprofesjonelt samarbeid.

Spesialpedagogiske arbeidsmåter og bruksområder:

  • Tiltak og arbeidsmåter for tilpasset og likeverdig opplæring.
  • Tester, kartleggingsverktøy og vurderingsformer
  • Foreldresamarbeid.

2. Endringsarbeid, veiledning og rådgivning

Prinsipper, strategier og kommunikasjon i spesialpedagogisk arbeid:

  • Spesialpedagogiske tilnærminger, livsmestring og myndiggjøring.
  • Veiledning av barn, voksne og kolleger.
  • Samarbeidspartnere ¿ samarbeidende hjelpeinstanser.

Pedagogisk systemarbeid:

  • Skolekultur og tolkningsfelleskap.
  • Forebygging og tidlig innsats.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Et todelt arbeidskrav knyttet til praksis:

  • Studenter skal i grupper gjennomføre to arbeid med elever på småskoletrinnet på bakgrunn av godkjent problemstilling, ett i matematikk og ett i norsk. I begge oppgavene skal pedagogiske perspektiver integreres. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.
  • Etter gjennomføring leveres en digital presentasjon som sammenfatter resultater og knytter disse til pensumlitteraturen. Omfang tilsvarende 1500 ord prosatekst +/- 10 %. Nærmere retningslinjer gis i undervisningen.

Et todelt arbeidskrav knyttet til masterskisse:

  • Levere en skisse av et mastertema med problemstilling og aktuell faglitteratur for masteroppgaven (1500 ord). Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
  • Deltakelse på masteroppgaveseminar der skissene presenteres

Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.

Assessment

Eksamen består av en individuell, muntlig eksamen på ca. 30 minutter. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Egne notater etter nærmere retningslinjer

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet etter retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.