EPN-V2

SKUT4391 Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Social Studies and Social Studies Education 1
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Fagfordypningen i samfunnsfag og samfunnsfagsdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1 og Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 2.

I fagfordypningen i samfunnsfag og samfunnsfagsdidaktikk I er målet å utvikle studentenes kompetanse som brobyggere mellom fagdisiplinene og skolefaget samfunnsfag. Studentene skal bli kjent med samfunnsvitenskapens klassikere, og utvikle sin forsknings. og utviklingskompetanse.

Forkunnskapskrav

Se opptakskrav i programplanen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap innenfor samfunnsfag og spesialisert innsikt om sentrale klassikere i samfunnsvitenskapene, demokrati og demokratiopplæring
  • har inngående kunnskap om sentrale samfunnsvitenskapelige perspektiver, teorier og metode

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor samfunnsvitenskap
  • kan bruke relevante samfunnsvitenskapelige metoder på en selvstendig måte
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kilder og bruke disse til å strukturere og formulere samfunnsfaglige resonnementer
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere sentrale fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innenfor samfunnsfag
  • kan bruke sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske samfunnsfaglige uttrykksformer
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor samfunnsfaget
  • kan bidra til nytenking innenfor samfunnsfaget

Innhold

Emnet deles i to deler:

  • Klassikere i samfunnsvitenskapelig tenkning
  • Demokrati og demokratiopplæring (samfunnskunnskap er regifaget)

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Deltakelse på seminar. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats. For å avlegge eksamen kreves derfor minimum 80 % deltakelse i undervisningen.
  • Forberedte innlegg til seminarene. Til hver gang forbereder studentene omtrent 3-4 refleksjonsspørsmål på grunnlag av en faglig refleksjon knyttet til pensum.

Vurdering og eksamen

Etter fullført fag har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om teorier, muligheter og utfordringer knyttet til digitalt støttet pedagogikk for skole, klasserom og læring
  • har kunnskaper om trender innen digitalt støttet pedagogikk
  • kjenner til nasjonal og internasjonal forskning og utvikling innen digitalt støttet pedagogikk
  • har bred kunnskap om didaktisk bruk av digitale verktøy og evne til å sette seg inn i ny teknologi
  • har kunnskaper om digital dømmekraft
  • kjenner til de digitale medienes rolle i et samfunnsmessig og praktisk perspektiv
  • viser bred kunnskap om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som fellesskap for å skape inkluderende klasserom
  • dokumenterer aktuell og oppdatert kunnskap og nyansert forståelse om problemer skolen kan skape i forholdet til den enkelte elev, elevgruppe og lokalsamfunn
  • viser bred kunnskap om digitale dimensjonen i barn og unges hverdagsliv

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle og vurdere digitale læringsressurser for bruk i læringsarbeid
  • kan reflektere over bruk av digitale verktøy for samarbeidslæring
  • kan designe digitale læringsaktiviteter og læringsmiljø som fremmer aktive læringsformer
  • kan anvende søkeverktøy og kritisk evaluere informasjon fra digitale kilder
  • kan reflektere over elevkulturens betydning for elevens læring, og over handlingsrom for å skape et klasserom for alle
  • kan tilrettelegge for og anvende varierte metoder i forskjellige fag, som ivaretar hvordan ulike elever krever ulik tilrettelegging med hensyn til faginnhold, arbeidsmåter og progresjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, designe og gjennomføre undervisning i, med og om teknologi
  • har innsikt i barn og unges mediebruk og hvordan legge til rette for utvikling av elevenes digitale dømmekraft
  • kan formidle erfaringer om og bidra til utvikling av digital praksis i skolen
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen de aktuelle temaene, og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • viser evne og vilje til å finne fram til egne profesjonelle kompetansebehov
  • Viser god innsikt i og vilje til å arbeide med pedagogisk utviklingsarbeid

Hjelpemidler ved eksamen

Se fagplanen.

Vurderingsuttrykk

Retten til å avlegge eksamen forutsetter gjennomføring av arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Arbeidskravene tar opp, binder sammen og utdyper sentrale perspektiver og dilemma knyttet til fagets to deler og studentenes selvvalgte problemstillinger.

Følgende arbeidskrav må være bestått for å kunne avlegge eksamen:

  • Inviduell fagtekst der studentene diskuterer sammenhengen mellom temaet "Inkludering og klassen som fellesskap" og fagfordypningen. Studenten utvikler selv tema, tittel og problemstilling. Fagteksten skal ha et omfang på 2000 ord +/- 10 %.
  • Individuell fagtekst for å få innsikt i fagområdets egenart: Studentene skal skrive et fagnotat om digital kompetanse knyttet til et skolefag eller begynneropplæring. Formålet med arbeidskravet er å stimulere refleksjon mellom forskningsfeltet og praksis. Omfang: 1500 ord +/- 10 %.
  • Utvikling og vurdering av en digital læringsressurs.
    • Del 1 gruppeoppgave: Utvikling av en digital læringsressurs for å fremme aktive læringsformer innen et skolefag eller begynneropplæring. Omfang: 5 til 10 arbeidstimer per student. Grupperapport 1500 ord +/- 10 %.
    • Del 2 individuell oppgave: Vurdering av og tilbakemelding til en gruppes digitale læringsressurs, Omfang per tilbakemelding: 500 ord +/- 10 %.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Krav om deltakelse skal bidra til å kvalifisere for eksamen og knytte studiet til profesjonsfeltet. Det er krav om deltakelse i følgende aktiviteter:

  • Introduksjonsuka. Her presenteres fagets innhold, og studenten får dypere innsikt i både fellesdelen og fagfordypningen
  • Deltakelse i tre seminarer, ett for hver av arbeidskravene. Studenten skal trekke på kunnskaper fra både fellestema og fordypningstema og vurdere sammenhenger

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i emnet. Sykdom fritar ikke fra kravet om deltakelse. For studenter med gyldig fravær vil det bli utformet en kompensatorisk oppgave/alternativ gjennomføring. Form og omfang avtales med faglærer.

Sensorordning

Vurderingsordning

Individuell hjemmeeksamen over en uke. Studenten skal belyse og drøfte momenter fra fellestemaet og fordypningstemaet. Nærmere beskrivelse vil bli gitt. Omfang 4000 ord +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.