EPN-V2

SKUT4391 Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Social Studies and Social Studies Education 1
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Lectures, exercises and projects

Online lectures will be recorded, and the material will be made available to students on CANVAS.

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • viser god kunnskapsoversikt om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som fellesskap for å skape inkluderende klasserom og om forskning som belyser typiske utfordringer på området
  • dokumenterer aktuell og oppdatert kunnskap og nyansert forståelse om problemer skolen kan skape i forholdet til den enkelte elev, elevgruppe og lokalsamfunn
  • viser bred kunnskap om digitale dimensjonen i barn og unges hverdagsliv
  • har omfattende kunnskap om den profesjonelle samtale med elever, foreldre, kollegaer og i interprofesjonelt samarbeid
  • har brei kunnskap om og etiske overveielser over arbeid med barn og unge i vanskelige livssituasjoner
  • har brei kunnskap om pedagogisk ledelse blant kollegaer
  • viser god kunnskap om lokalt utviklingsarbeid innen de områder som fagets tematiserer

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over elevkulturens betydning for elevens læring, og over eget handlingsrom på området
  • kan analysere utfordrende klasseromssituasjoner i lys av begreper om klasserommet som fellesskap, og se eget handlingsrom for å skape et klasserom for alle
  • kan tilrettelegge for og anvende varierte metoder i forskjellige fag, og ivareta hvordan ulike elever krever ulik tilrettelegging med hensyn til faginnhold, arbeidsmåter og progresjon
  • kan samarbeide profesjonelt med foresatte og faglige instanser
  • kan kritisk ta stilling og velge mellom handlingsmuligheter for å bidra til lokalt utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen de aktuelle temaene, og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • viser evne og vilje til å finne fram til egne profesjonelle kompetansebehov
  • har god forståelse for lærerens profesjonelle skjønn og dømmekraft innen emnes temaer
  • kan alene, og i samarbeid med andre, bruke relevante metoder fra forsknings- og utviklingsarbeid, for kontinuerlig utvikling av egen og skolens kollektive praksis, samt gjennomføre avgrensede forskningsprosjekter under veiledning

Læringsutbytte

I undervisningen anvendes individuelt arbeid med pensumlitteratur, kollokviegrupper, oppgavearbeid i gruppe, forelesninger og casebasert dialogseminar. Studentene forventes å engasjere seg aktivt i studentfellesskapet gjennom drøftinger, framlegg, analyse av utfordrende arbeidssituasjoner og begrunnede valg av mulige handlemåter.

Innhold

Emnet deles i to deler:

  • Klassikere i samfunnsvitenskapelig tenkning
  • Demokrati og demokratiopplæring (samfunnskunnskap er regifaget)

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne avlegge eksamen:

Arbeidskrav 1

Deltakelse på seminar. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats. For å avlegge eksamen kreves derfor minimum 80 % deltakelse i undervisningen.

Arbeidskrav 2

Utvikling av en case som utgangspunkt for dialog i seminar, omfang 250 ord +/- 20 %, arbeidskravet gjennomføres i gruppe eller individuelt. Veiledning på case fra faglærer. Ledelse av dialog i seminar ut fra eget case.

Arbeidskrav 3

Fagnotat som begrunner valg av case og plasserer casen i forhold til kunnskapsområdene i faget. Gjennomføres individuelt, med et omfang på 2000 ord +/- 10 %.

Arbeidskrav 4

Kvalitativt forskningsintervju av en fagperson som er relevant for tenkt forskningsområde for masteroppgaven. Transkriberes og analyseres, som grunnlag for et refleksjonsnotat om sammenhenger mellom problemstilling og studiets temaer. Omfang refleksjonsnotat 1000 ord +/- 10%. Individuelt arbeid.

Formål med arbeidskravene er å bidra til både fordypning innen et tema og sammenheng mellom de ulike temaene. Arbeidskravene forutsetter at studenten viser gode kunnskaper og ferdigheter i emnets temaer, god oversikt over faget og en analytisk evne til selvstendig bruk av relevant kunnskap.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

All types of materials and equipment are allowed.

Vurdering og eksamen

Grade scale A-F

Hjelpemidler ved eksamen

1) One internal examiner

2) Two internal examiners

External examiners are used regularly

Vurderingsuttrykk

Chuangxin Lyu

Sensorordning

Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:

Tema 1: Profesjonelt lærerarbeid i et klasserom for alle 1

a) Et klasserom for alle (klasseromsforskning, klassen som fellesskap)

b) Samfunnsmandatet (inkludering, tilpasset opplæring, dialog og demokrati, kritikk, danning)

Tema 2: Sosialpedagogisk lærerarbeid 1

a) Oppvekst i dagens samfunn (sosialiseringsarenaer)

b) Barn og unge i vanskelige livssituasjoner (tilknytning og sosialisering, risiko og marginalisering)

c) Skolens arbeid med psykisk helse og livsmestring (resiliens og mestring)

Tema 3: Ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen 1

a) Pedagogiske fenomener og lærerrollen i endring

b) Praksisbaserte tilnærminger til forsknings- og utviklingsarbeid