EPN-V2

SKUT4381 Fagfordypning i RLE og RLE-didaktikk 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in RLE and RLE Education 1
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet forskningsbasert kunnskap innen emne og kjennskap til internasjonal forskning på feltet.
  • kjenner ulike fags sentrale didaktiske og kunnskapsteoretiske utfordringer

Ferdigheter

Studenten

  • kan sammenligne forskningsbasert kunnskap innen ulike skolerettede fag
  • kan gi en faglig kompetent skriftlig redegjørelse av et didaktisk relevant tema

Generell kompetanse

Studenten

  • kan problematisere relevante fagfelts didaktikk
  • kan bruke sin nye kunnskap med faglig integritet

Forkunnskapskrav

Se opptakskrav i programplanen.

Læringsutbytte

Individuell, muntlig eksamen på ca. 40 minutter. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Innhold

Emnet gir forståelse av religiøs endring i moderniteten, samspillet mellom religioner, forholdet mellom religion og kultur, og hvilken rolle religioner spiller for utformingen av samfunn i nåtid og i et historisk perspektiv. Temaet gir studentene teoretiske og praktiske redskaper til selv å fortolke og forstå religion og til å håndtere aktuelle utfordringer knyttet til religionsmøter og religionskonflikt i det moderne samfunn.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har god kunnskapsoversikt om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som et inkluderende læringsfellesskap
  • har bred kunnskap om hva spesialpedagogikk er og innebærer i lys av fagets historie og læreren som profesjonell aktør for pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid i skolen
  • kan kritisk reflektere over nasjonal og internasjonal forskning, teori og vitenskapelige tenkemåter innen det pedagogiske og spesialpedagogiske fagfeltet
  • har inngående kunnskap om lærevansker og læringsbarrierer i et individ- og systemperspektiv
  • har inngående kunnskap om den spesialpedagogiske tiltakskjeden og om interprofesjonelt samarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere og analysere sentrale og aktuelle pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger og dilemma for undervisning i skolen
  • kan identifisere lærevansker og læringsbarrierer og anvende strategier slik at elevene kan inngå i et inkluderende læringsfellesskap
  • kan anvende nasjonal og internasjonal pedagogisk og spesialpedagogisk forskning og legge denne kunnskapen til grunn ved planlegging og gjennomføring av inkluderende opplæring
  • kan kritisk utvikle og anvende en individuell opplæringsplan som verktøy for undervisningen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter, og bruke kunnskapen med integritet og med yrkesetisk bevissthet for en inkluderende opplæring
  • kan formidle forskningsbasert pedagogisk og spesialpedagogisk kunnskap skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
  • kan arbeide selvstendig med videreutvikling av egen kompetanse og justering egen praksis

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen består av en individuell skriftlig hjemmeoppgave på en uke etter selvvalgt tema innen emnet på 4500 ord +/-10 %. I oppgaven skal studenten utnytte kunnskapsstoff fra pensum. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.

Ny/utsatt eksamen

Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til ikke bestått karakter, kan studenten en gang levere en omarbeidet versjon. Ved ytterligere forsøk må studenten levere en ny hjemmeoppgave.

Vurdering og eksamen

Det benyttes gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor.