EPN-V2

SKUT4372 Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Professional Pedagogy 2
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • en individuell skriftlig oppgave om et oppgitt emne. Omfanget skal være 1500 ord +/- 10%

Formålet med arbeidskravet er å øve seg på akademisk skriving og arkivfaglig formidling.

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Læringsutbytte

Eksamen i emnet er skoleeksamen på 4 timer.

Innhold

Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:

Tema 1: Lærerarbeid i et mangfoldig klasserom for alle 2

b) Klasseromsforskning

b) Profesjonelt skjønn

b) Profesjonskunnskap og profesjonsetiikk

Tema 2: Sosialpedagogisk arbeid 2

a) Profesjonell utvikling

b) Veiledning

b) Flerfaglig samarbeid

Tema 3: Ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen 2

a) Utdanningspolitiske rammer for skolens FoU- arbeid

a) Lederroller i profesjonsfelleskapet

b) Analyse i utviklingsarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen hjelpemidler tillatt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Vurdering og eksamen

Hilde Lange

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.