Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4372 Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialisation in Professional Pedagogy 2
- Studieprogram
-
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelseMasterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- en individuell skriftlig oppgave om et oppgitt emne. Omfanget skal være 1500 ord +/- 10%
Formålet med arbeidskravet er å øve seg på akademisk skriving og arkivfaglig formidling.
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Læringsutbytte
Eksamen i emnet er skoleeksamen på 4 timer.
Innhold
Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:
Tema 1: Lærerarbeid i et mangfoldig klasserom for alle 2
b) Klasseromsforskning
b) Profesjonelt skjønn
b) Profesjonskunnskap og profesjonsetiikk
Tema 2: Sosialpedagogisk arbeid 2
a) Profesjonell utvikling
b) Veiledning
b) Flerfaglig samarbeid
Tema 3: Ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen 2
a) Utdanningspolitiske rammer for skolens FoU- arbeid
a) Lederroller i profesjonsfelleskapet
b) Analyse i utviklingsarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen hjelpemidler tillatt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Vurdering og eksamen
Hilde Lange
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.