EPN

SKUT4371 Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Professional Pedagogy 1
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fagfordypningen i profesjonsrettet pedagogikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1 og Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 2.

Grunnskolen skal skape læringssituasjoner som gir alle elever mulighet til utvikling og læring ut fra egne forutsetninger. Lærere forutsettes å utvikle egen yrkespraksis som del av profesjonsfellesskapet ved egen skole, både i utviklingsprosjekter og som del av daglig drift. Fagfordypning i pedagogikk tematiserer utfordringer som det kan innebære, med særlig vekt på hvordan skolen kan utvikle strategier for å støtte elever som trenger en forsterket oppfølging for å håndtere skolens krav. Norske klasserom er preget av pluralisme, både ut fra sosioøkonomisk bakgrunn, kjønn, språklig og kulturelt mangfold og funksjonsevne. I hvilken grad læreren klarer å skape et klasserom for alle, er av betydning både for mange involverte. I tillegg er det et område som mange lærere finner utfordrende. Det gir grunn til oppmerksomhet mot hvordan handlingsrommet kan brukes aktivt for å bidra til at alle elever får utnyttet sitt læringspotensial, i et hverdagsliv i klasserommet preget av demokrati og kritikk. Det finnes ingen enkeltstående metode som løser disse utfordringene, men utformingen av løpende undervisning og klasseledelse har stor betydning. Studiet vektlegger hvordan en systematisk kan utnytte både faget, læreren og medelever som klasserommets tre prinsipielle læringsressurser.

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskapskrav

Se opptakskrav i programplanen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • viser god kunnskapsoversikt om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som fellesskap for å skape inkluderende klasserom og om forskning som belyser typiske utfordringer på området
  • dokumenterer aktuell og oppdatert kunnskap og nyansert forståelse om problemer skolen kan skape i forholdet til den enkelte elev, elevgruppe og lokalsamfunn
  • viser bred kunnskap om digitale dimensjonen i barn og unges hverdagsliv
  • har omfattende kunnskap om den profesjonelle samtale med elever, foreldre, kollegaer og i interprofesjonelt samarbeid
  • har brei kunnskap om og etiske overveielser over arbeid med barn og unge i vanskelige livssituasjoner
  • har brei kunnskap om pedagogisk ledelse blant kollegaer
  • viser god kunnskap om lokalt utviklingsarbeid innen de områder som fagets tematiserer

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over elevkulturens betydning for elevens læring, og over eget handlingsrom på området
  • kan analysere utfordrende klasseromssituasjoner i lys av begreper om klasserommet som fellesskap, og se eget handlingsrom for å skape et klasserom for alle
  • kan tilrettelegge for og anvende varierte metoder i forskjellige fag, og ivareta hvordan ulike elever krever ulik tilrettelegging med hensyn til faginnhold, arbeidsmåter og progresjon
  • kan samarbeide profesjonelt med foresatte og faglige instanser
  • kan kritisk ta stilling og velge mellom handlingsmuligheter for å bidra til lokalt utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen de aktuelle temaene, og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • viser evne og vilje til å finne fram til egne profesjonelle kompetansebehov
  • har god forståelse for lærerens profesjonelle skjønn og dømmekraft innen emnes temaer
  • kan alene, og i samarbeid med andre, bruke relevante metoder fra forsknings- og utviklingsarbeid, for kontinuerlig utvikling av egen og skolens kollektive praksis, samt gjennomføre avgrensede forskningsprosjekter under veiledning

Innhold

Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:

Tema 1: Lærerarbeid med inkludering og klassen som fellesskap

  1. klasseromsforskning
  2. inkludering og klassen som struktur og kultur
  3. lærerarbeid med inkluderende klasserom

Tema 2: Sosialpedagogisk lærerarbeid

  1. etiske overveielser og profesjonelt skjønn
  2. skolens arbeid med psykisk helse og livsmestring
  3. veiledningsprosesser og roller

Tema 3: Pedagogisk ledelse av utviklingsarbeid

  1. ledelse av kollegiale fellesskap
  2. praksisnære utviklingsstrategier

Arbeids- og undervisningsformer

I undervisningen anvendes individuelt arbeid med pensumlitteratur, kollokviegrupper, oppgavearbeid i gruppe, forelesninger og casebasert dialogseminar. Studentene forventes å engasjere seg aktivt i studentfellesskapet gjennom drøftinger, framlegg, analyse av utfordrende arbeidssituasjoner og begrunnede valg av mulige handlemåter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne avlegge eksamen:

Arbeidskrav 1

Deltakelse på seminar. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats. For å avlegge eksamen kreves derfor minimum 80 % deltakelse i undervisningen.

Arbeidskrav 2

Utvikling av en case som utgangspunkt for dialog i seminar, omfang 250 ord +/- 20 %, arbeidskravet gjennomføres i gruppe eller individuelt. Veiledning på case fra faglærer. Ledelse av dialog i seminar ut fra eget case.

Arbeidskrav 3

Fagnotat som begrunner valg av case og plasserer casen i forhold til kunnskapsområdene i faget. Gjennomføres i gruppe eller individuelt, med et omfang på 2000 ord +/- 10 %.

Arbeidskrav 4

Kvalitativt forskningsintervju av en fagperson som er relevant for tenkt forskningsområde for masteroppgaven. Transkriberes og analyseres, som grunnlag for et refleksjonsnotat om sammenhenger mellom problemstilling og studiets temaer. Omfang refleksjonsnotat 1000 ord +/- 10%. Individuelt arbeid.

Formål med arbeidskravene er å bidra til både fordypning innen et tema og sammenheng mellom de ulike temaene. Arbeidskravene forutsetter at studenten viser gode kunnskaper og ferdigheter i emnets temaer, god oversikt over faget og en analytisk evne til selvstendig bruk av relevant kunnskap.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen (fagoppgave) over en uke med tema hentet fra temaene 1, 2 og 3. Besvarelsen skal være på 3800-4000 ord.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.