Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4352 Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialisation in Science and Science Education 2
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Fire timer individuell skriftlig eksamen under tilsyn.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
-
Læringsutbytte
Ingen hjelpemidler tillatt.
-
Innhold
Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2 er delt inn i tre hovedtemaer: Naturfagdidaktikk, Helse og livsstil og Teknologi. Elementene fra Naturfagdidaktikk vil integreres i undervisning i og arbeid med de andre hovedtemaene.
Naturfagdidaktikk
Som en integrert del av øvrige temaer vil studenten få utdypende kunnskap om sentrale og forskningsbaserte kjennetegn ved god naturfagundervisning med hovedfokus på:
- Naturfagundervisningens relevans og kontekst
- Muligheter i det utvidede klasserommet
- HMS og praktisk arbeid
- Systemtenkning i naturfag
Helse og livsstil
Studenten vil få inngående kunnskap om enkelte organsystemer og legemidler for å kunne arbeide med helserelaterte temaer i skolen med vekt på systemforståelse:
- Immunsystemet
- Nervesystemet og hormonsystemet
- Legemiddelkjemi og -analyse
- Medisinsk fysikk, inkludert videreføring av radioaktivitet og stråling
Teknologi
I dette hovedtemaet vil studenten få innsikt i sentrale teknologiske systemer med hovedvekt på:
- Programmering med fokus på simulering og modellering
- Det elektriske systemet i Norge
-
Arbeids- og undervisningsformer
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
I Naturfagdidaktikk:
- Undersøke HMS-situasjonen på en skole med ungdomstrinn med kartlegging av kjemikalier, naturfagutstyr og sikkerhetsrutiner. Muntlig presentasjon og diskusjon av funn i grupper (20 minutter).
- Forberede og presentere et interessevekkende forsøk. Arbeidskravet gjennomføres individuelt (10 minutter).
I tema Helse og livsstil:
- Ekskursjon - besøke et forskningslaboratorium eller foretak i Oslo-området. (Omfang: 1 dag).
Forarbeid til masteroppgaven:
- Studentene skal levere en individuell prosjektskisse for masteroppgaven med problemstilling og forslag til metode i begynnelsen av semesteret med omfang ca. 400 ord. I slutten av semesteret skal studentene levere en bearbeidet prosjektskisse for masteroppgaven etter nærmere retningslinjer med omfang på 1800 ord +/- 10%.
-
Vurdering og eksamen
Målgruppe er studenter som har gjennomført 4-årig grunnskolelærerutdanning og har 60 studiepoeng naturfag.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Naturfag og naturfagdidaktikk 1 er delt inn i tre hovedtemaer: naturfagdidaktikk, biologi og fysikk. Elementene fra naturfagdidaktikken vil integreres i undervisning i og arbeid med de andre hovedtemaene.
Naturfagdidaktikk
Som en integrert del av øvrige temaer vil studenten få inngående kunnskap om sentrale og forskningsbaserte kjennetegn ved god naturfagundervisning med hovedfokus på:
- Å jobbe med sentrale ideer i naturfag (Big Ideas) og naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
- Progresjon i naturfagundervisningen gjennom skoleløpet
- Utforskende arbeidsmåter inne og ute
- Internasjonale perspektiver på naturfagundervisning og forskning
Biologi
Hovedtemaet omfatter utdypende kunnskap i emner som er sentrale for forståelse av biologifaget (Big Ideas of Science) og utforskende arbeid ute:
- Genetisk informasjon, genteknologi og avl sett i sammenheng med biologisk mangfold og evolusjon
- Arbeid med progresjon i sentrale temaer i biologi: forståelse av celler, økosystemer, oppbygging av levende organismer og biologisk mangfold
- Feltarbeid i biologi med fokus på didaktiske elementer og utvikling av eget undervisningsopplegg
Fysikk
Hovedtemaet omfatter utvalgte emner fra klassisk og moderne fysikk:
- Utvidet kunnskap om materiens oppbygning og fundamentale vekselvirkninger
- Arbeid med progresjon i sentrale temaer i fysikk: forståelse av krefter og partikler
-
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
-
Sensorordning
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.