EPN

SKUT4352 Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Science and Science Education 2
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Fagplan

Innledning

Fagfordypningen i naturfag og naturfagdidaktikk (30 studiepoeng) er bygget opp av to emner à 15 studiepoeng (Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 1 og Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2). Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2 gir studentene avansert og inngående kunnskap om systemer og kretsløp i naturfag, samt arbeid med å tilrettelegge for utvikling av systemtenkning hos elever i grunnopplæringen. De vil også få utdypende kunnskap i hvordan de ivaretar sikkerhet og miljøhensyn i organisering av undervisning og undervisningsmateriell. Studentene vil arbeide med tema som omfatter og integrerer de ulike fagområdene i naturfaget. I tillegg vil de erfare ulike måter å gjøre naturfaget relevant for elevmangfoldet i skolen. 

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om undervisning for systemforståelse i utvalgte deler av naturfaget, samt fagkunnskap tilknyttet disse
  • har inngående kunnskap om hvordan legge til rette for kontekstbasert naturfagsundervisning knyttet til Folkehelse og livsmestring, inkludert kjemi- og fysikkunnskaper relatert til temaet

  • har inngående kunnskap om kjemididaktikk og praktisk arbeid i naturfag

  • har inngående kunnskap om programmering i naturfag og hvordan dette kan brukes i undervisning med elever
  • har utdypet kunnskap om yrkesretting [trinn 5-10]

Ferdigheter

Studenten 

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning (inkludert praktisk arbeid) i naturfaget som fremmer elevers systemtenkning og vitenskapelige tenkemåte

  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler naturfagets didaktikk

  • kan gjennomføre og vurdere naturfagsundervisning med fokus på praktisk arbeid og HMS

  • kan gjennomføre og vurdere skolerelevant programmering

Generell kompetanse

Studenten 

  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere ressurser, undervisning og kompetanse i naturfag
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen og har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen

Innhold

Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2 er delt inn i tre hovedtemaer: Naturfagdidaktikk, Helse og livsstil og Teknologi. Elementene fra Naturfagdidaktikk vil integreres i undervisning i og arbeid med de andre hovedtemaene.

 

Naturfagdidaktikk

Som en integrert del av øvrige temaer vil studenten få utdypende kunnskap om sentrale og forskningsbaserte kjennetegn ved god naturfagundervisning med hovedfokus på:

  • Naturfagundervisningens relevans og kontekst
  • Muligheter i det utvidede klasserommet
  • HMS og praktisk arbeid
  • Systemtenkning i naturfag

 

Helse og livsstil

Studenten vil få inngående kunnskap om enkelte organsystemer og legemidler for å kunne arbeide med helserelaterte temaer i skolen med vekt på systemforståelse: 

  • Immunsystemet
  • Nervesystemet og hormonsystemet
  • Legemiddelkjemi og -analyse
  • Medisinsk fysikk, inkludert videreføring av radioaktivitet og stråling

 

Teknologi

I dette hovedtemaet vil studenten få innsikt i sentrale teknologiske systemer med hovedvekt på:

  • Programmering med fokus på simulering og modellering
  • Det elektriske systemet i Norge

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil i hovedsak være i form av forelesninger, seminarer, øvingsoppgaver og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid. Det forventes at øvingsoppgaver innleveres til avtalt tid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

 

I Naturfagdidaktikk:

  • Undersøke HMS-situasjonen på en skole med ungdomstrinn med kartlegging av kjemikalier, naturfagutstyr og sikkerhetsrutiner. Muntlig presentasjon og diskusjon av funn i grupper (20 minutter).
  • Forberede og presentere et interessevekkende forsøk. Arbeidskravet gjennomføres individuelt (10 minutter).

 

I tema Helse og livsstil:

  • Ekskursjon - besøke et forskningslaboratorium eller foretak i Oslo-området. (Omfang: 1 dag).

 

Forarbeid til masteroppgaven:

  • Studentene skal levere en individuell prosjektskisse for masteroppgaven med problemstilling og forslag til metode i begynnelsen av semesteret med omfang ca. 400 ord. I slutten av semesteret skal studentene levere en bearbeidet prosjektskisse for masteroppgaven etter nærmere retningslinjer med omfang på 1800 ord +/- 10%.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen i inntil 30 minutter. Ingen forberedelsestid.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.