EPN-V2

SKUT4352 Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Science and Science Education 2
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
  • Innledning

    Fire timer individuell skriftlig eksamen under tilsyn.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

  • Læringsutbytte

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Innhold

    Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2 er delt inn i tre hovedtemaer: Naturfagdidaktikk, Helse og livsstil og Teknologi. Elementene fra Naturfagdidaktikk vil integreres i undervisning i og arbeid med de andre hovedtemaene.

    Naturfagdidaktikk

    Som en integrert del av øvrige temaer vil studenten få utdypende kunnskap om sentrale og forskningsbaserte kjennetegn ved god naturfagundervisning med hovedfokus på:

    • Naturfagundervisningens relevans og kontekst
    • Muligheter i det utvidede klasserommet
    • HMS og praktisk arbeid
    • Systemtenkning i naturfag

    Helse og livsstil

    Studenten vil få inngående kunnskap om enkelte organsystemer og legemidler for å kunne arbeide med helserelaterte temaer i skolen med vekt på systemforståelse:

    • Immunsystemet
    • Nervesystemet og hormonsystemet
    • Legemiddelkjemi og -analyse
    • Medisinsk fysikk, inkludert videreføring av radioaktivitet og stråling

    Teknologi

    I dette hovedtemaet vil studenten få innsikt i sentrale teknologiske systemer med hovedvekt på:

    • Programmering med fokus på simulering og modellering
    • Det elektriske systemet i Norge
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    I Naturfagdidaktikk:

    • Undersøke HMS-situasjonen på en skole med ungdomstrinn med kartlegging av kjemikalier, naturfagutstyr og sikkerhetsrutiner. Muntlig presentasjon og diskusjon av funn i grupper (20 minutter).
    • Forberede og presentere et interessevekkende forsøk. Arbeidskravet gjennomføres individuelt (10 minutter).

    I tema Helse og livsstil:

    • Ekskursjon - besøke et forskningslaboratorium eller foretak i Oslo-området. (Omfang: 1 dag).

    Forarbeid til masteroppgaven:

    • Studentene skal levere en individuell prosjektskisse for masteroppgaven med problemstilling og forslag til metode i begynnelsen av semesteret med omfang ca. 400 ord. I slutten av semesteret skal studentene levere en bearbeidet prosjektskisse for masteroppgaven etter nærmere retningslinjer med omfang på 1800 ord +/- 10%.
  • Vurdering og eksamen

    Målgruppe er studenter som har gjennomført 4-årig grunnskolelærerutdanning og har 60 studiepoeng naturfag.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Naturfag og naturfagdidaktikk 1 er delt inn i tre hovedtemaer: naturfagdidaktikk, biologi og fysikk. Elementene fra naturfagdidaktikken vil integreres i undervisning i og arbeid med de andre hovedtemaene.

    Naturfagdidaktikk

    Som en integrert del av øvrige temaer vil studenten få inngående kunnskap om sentrale og forskningsbaserte kjennetegn ved god naturfagundervisning med hovedfokus på:

    • Å jobbe med sentrale ideer i naturfag (Big Ideas) og naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
    • Progresjon i naturfagundervisningen gjennom skoleløpet
    • Utforskende arbeidsmåter inne og ute
    • Internasjonale perspektiver på naturfagundervisning og forskning

    Biologi

    Hovedtemaet omfatter utdypende kunnskap i emner som er sentrale for forståelse av biologifaget (Big Ideas of Science) og utforskende arbeid ute:

    • Genetisk informasjon, genteknologi og avl sett i sammenheng med biologisk mangfold og evolusjon
    • Arbeid med progresjon i sentrale temaer i biologi: forståelse av celler, økosystemer, oppbygging av levende organismer og biologisk mangfold
    • Feltarbeid i biologi med fokus på didaktiske elementer og utvikling av eget undervisningsopplegg

    Fysikk

    Hovedtemaet omfatter utvalgte emner fra klassisk og moderne fysikk:

    • Utvidet kunnskap om materiens oppbygning og fundamentale vekselvirkninger
    • Arbeid med progresjon i sentrale temaer i fysikk: forståelse av krefter og partikler
  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Sensorordning

    Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.