EPN-V2

SKUT4352 Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Science and Science Education 2
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    Fagfordypningen i naturfag og naturfagdidaktikk (30 studiepoeng) er bygget opp av to emner à 15 studiepoeng (Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 1 og Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2). Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2 gir studentene avansert og inngående kunnskap om systemer og kretsløp i naturfag, samt arbeid med å tilrettelegge for utvikling av systemtenkning hos elever i grunnopplæringen. De vil også få utdypende kunnskap i hvordan de ivaretar sikkerhet og miljøhensyn i organisering av undervisning og undervisningsmateriell. Studentene vil arbeide med tema som omfatter og integrerer de ulike fagområdene i naturfaget. I tillegg vil de erfare ulike måter å gjøre naturfaget relevant for elevmangfoldet i skolen.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har fordypet kunnskap i noen sentrale deler av naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med klar relevans for naturfaget i grunnopplæringen
    • har kunnskap om og kan vurdere kritisk og forskningsmessig naturfagets faglige og fagdidaktiske kunnskapsgrunnlag

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan formulere naturfagdidaktiske og naturfaglige problemstillinger
    • kan behandle problemstillinger og spørsmål knyttet til naturfag i grunnopplæringen på en faglig og forskningsmessig måte
    • kan gi faglig gode skriftlige og muntlige redegjørelser for problemstillinger og spørsmål knyttet til naturfag i grunnopplæringen

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan bidra til utvikling av naturfaget i grunnopplæringen
    • kan formidle forskningsbasert kunnskap i naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi skriftlig og muntlig
    • kan bruke sin kunnskap i naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med faglig integritet og etisk bevissthet
  • Innhold

    Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2 er delt inn i tre hovedtemaer: Naturfagdidaktikk, Helse og livsstil og Teknologi. Elementene fra Naturfagdidaktikk vil integreres i undervisning i og arbeid med de andre hovedtemaene.

    Naturfagdidaktikk

    Som en integrert del av øvrige temaer vil studenten få utdypende kunnskap om sentrale og forskningsbaserte kjennetegn ved god naturfagundervisning med hovedfokus på:

    • Naturfagundervisningens relevans og kontekst
    • Muligheter i det utvidede klasserommet
    • HMS og praktisk arbeid
    • Systemtenkning i naturfag

    Helse og livsstil

    Studenten vil få inngående kunnskap om enkelte organsystemer og legemidler for å kunne arbeide med helserelaterte temaer i skolen med vekt på systemforståelse:

    • Immunsystemet
    • Nervesystemet og hormonsystemet
    • Legemiddelkjemi og -analyse
    • Medisinsk fysikk

    Teknologi

    I dette hovedtemaet vil studenten få innsikt i sentrale teknologiske systemer med hovedvekt på:

    • Programmering
    • Det elektriske systemet i Norge
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen vil i hovedsak være i form av forelesninger, seminarer, øvingsoppgaver og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid. Det forventes at øvingsoppgaver innleveres til avtalt tid.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    I Naturfagdidaktikk:

    • Undersøke HMS-situasjonen på en skole med ungdomstrinn med kartlegging av kjemikalier, naturfagutstyr og sikkerhetsrutiner. Muntlig presentasjon og diskusjon av funn i grupper på tre studenter (20 minutter).
    • Forberede og presentere et interessevekkende forsøk (10 minutter).

    I tema Helse og livsstil:

    • Ekskursjon - besøke et forskningslaboratorium i Oslo-området (for eksempel hormonlab/dopinglab på Aker sykehus) (Omfang: 1 dag).

    Forarbeid til masteroppgaven:

    • Studentene skal levere en prosjektskisse for masteroppgaven med problemstilling og forslag til metode i begynnelsen av semesteret med omfang ca. 400 ord. I slutten av semesteret skal studentene levere en bearbeidet prosjektskisse for masteroppgaven etter nærmere retningslinjer med omfang på 1800 ord +/- 10%.
  • Vurdering og eksamen

    Individuell muntlig eksamen i inntil 30 minutter. Ingen forberedelsestid.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Sensorordning

    Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.