EPN-V2

SKUT4342 Fagfordypning i musikk og musikkdidaktikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Music and Music Education 2
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Ingen hjelpemidler tillatt.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i musikk og musikkdidaktikk
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen i musikk kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
  • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring i musikk
  • har inngående kunnskap om forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk med relevans for vitenskapsområdet musikkdidaktikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan på avansert nivå anvende prinsipper for musikkfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler musikkfagets didaktikk
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning på vitenskapsfeltet musikkdidaktikk og kan anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om musikkfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med musikkfaget som grunnlag
  • har profesjonsfaglig digital kompetanse knyttet til musikkfaget
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i musikkfaget i skolen

Innhold

Emnet består i hovedsak av arbeid med tester. Foruten en videreføring av temaområdet musikkpedagogiske grunnlagsproblemer vil temaer som kreativitet, musikkteknologi og populærmusikk behandles.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

Vurdering og eksamen

There will be two internal examinators. An external programme supervisor will be used in accordance with the Guidelines for Appointment and Use of Examiners at OsloMet.

Hjelpemidler ved eksamen

  1. German Language and Culture (B1+) and Academic German
  2. German and Norwegian in contrast

    1. Basic Principles of Phonetics and Phonology
    2. Contrastive Analysis between German and Norwegian
  3. Second Language Acquisition

    1. Theories for Second Language Acquisition
    2. Learners’ Second Language Development
    3. Individual and Contextual Factors affecting Language
  4. Assessment and the Common European Framework of Reference (CEFR)

    1. The European Language Portfolio
    2. The Common European Framework of Reference (CEFR)
    3. Assessment of Language

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.