EPN-V2

SKUT4342 Fagfordypning i musikk og musikkdidaktikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Music and Music Education 2
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
  • Innledning

    Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Læringsutbytte

    Det gis gradert karakter fra A til F, der A-E er bestått og F er ikke bestått.

  • Innhold

    Emnet består i hovedsak av arbeid med tester. Foruten en videreføring av temaområdet musikkpedagogiske grunnlagsproblemer vil temaer som kreativitet, musikkteknologi og populærmusikk behandles.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Det benyttes intern og ekstern sensor. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.

  • Vurdering og eksamen

    Emnet består av følgende to deltemaer:

    1. Kartlegging, vurdering ¿ diagnostisering av læringsbarrierer

    Sakkyndighet i et individ- og systemperspektiv:

    • Sakkyndighetsarbeid.
    • Interprofesjonelt samarbeid.

    Spesialpedagogiske arbeidsmåter og bruksområder:

    • Tiltak og arbeidsmåter for tilpasset og likeverdig opplæring.
    • Tester, kartleggingsverktøy og vurderingsformer
    • Foreldresamarbeid.

    2. Endringsarbeid, veiledning og rådgivning

    Prinsipper, strategier og kommunikasjon i spesialpedagogisk arbeid:

    • Spesialpedagogiske tilnærminger, livsmestring og myndiggjøring.
    • Veiledning av barn, voksne og kolleger.
    • Samarbeidspartnere ¿ samarbeidende hjelpeinstanser.

    Pedagogisk systemarbeid:

    • Skolekultur og tolkningsfelleskap.
    • Forebygging og tidlig innsats.
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsestiden. Hver student kan ha med seg et A4-ark med notater.

  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Sensorordning

    Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.