EPN-V2

SKUT4324 Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Physical Education and Physical Education Didactics 2
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
  • Innledning

    Revisjon av emneplan godkjent av utdanningsutvalget 24. januar 2022.

     

    Fagfordypningen i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene

    er Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1 (SKUT4323) og Fagfordypning i kroppsøving

    og kroppsøvingsdidaktikk 2 (SKUT4324). Til sammen skal emnene gi studentene avansert kompetanse

    knyttet til kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk.

     

    SKUT4324 bygger videre på SKUT4323 og skal gi studentene inngående kunnskap om teoretiske

    perspektiver på bevegelse, fysisk aktivitet, kropp og læring. Emnet fokuserer på kroppslige læring,

    inkludering og mangfold..

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell

    kompetanse:

     

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk om elevers læring
    • har inngående kunnskap om sentrale teoretiske perspektiv som omhandler kropp, bevegelse, fysisk aktivitet og læring
    • har inngående kunnskap tilpasset opplæring og inkludering i kroppsøving

     

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning på kropp, bevegelse, fysisk aktivitet og læring
    • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om kroppsøvingsfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i planlegging av undervisning, forskings- og utviklingsarbeid
    • kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap i kroppsøvingsfaget som grunnlag for utforsking av nye problemområder
    • kan planlegge og gjennomføre undervisning i kroppsøvingsfaget basert på vitenskapelige tenkemåter
    • kan analysere og drøfte forholdet mellom identitet, bevegelse, fysisk aktivitet og læring

     

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
    • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger i tilknytning til kropp, bevegelse, fysisk aktivitet og læring, og bidra til utvikling av faglig fellesskap på den enkelte skole
    • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
    • kan reflektere kritisk over hvilken rolle bevegelse, fysisk aktivitet og kropp har i et samfunn preget av mangfold
  • Innhold

    All læring i kroppsøving er preget av kroppslig erfaring. Det legges derfor vekt på teoretiske perspektiv

    som drøfter forholdet mellom kropp og læring. Emnet belyser også kroppens sentrale betydning i

    identitetsarbeid, og det fokuseres på hvordan kroppsøvingsundervisningen kan tilpasses alle elevers

    forutsetning og behov. I denne sammenheng diskuteres det hvordan kroppsøvingsfaget kan tilpasses et

    samfunn preget av mangfold.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger, gruppearbeid, seminarer og

    veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • 80 prosent deltakelse i undervisning som er tilrettelagt som seminar.
    • Studentene skal i grupper lage en presentasjon som bygger på utvalgte artikler eller kapitler i pensum og legge denne fram for medstudentene (ca. 20 minutter).
    • Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.

     

    Seminarene preges av studentaktiv undervisning som tar utgangspunkt i dialog og skal understøtte studentenes øvelser i kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon. Dette fordrer tilstedeværelse.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem

    perspektiver og kontraster og å se sammenhenger mellom tematikkene i emnet.

     

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler tilgjengelig.

  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for

    oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.