EPN-V2

SKUT4324 Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Physical Education and Physical Education Didactics 2
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

Revisjon av emneplan godkjent av utdanningsutvalget 24. januar 2022.

Fagfordypningen i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene

er Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1 (SKUT4323) og Fagfordypning i kroppsøving

og kroppsøvingsdidaktikk 2 (SKUT4324). Til sammen skal emnene gi studentene avansert kompetanse

knyttet til kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk.

SKUT4324 bygger videre på SKUT4323 og skal gi studentene inngående kunnskap om teoretiske

perspektiver på bevegelse, fysisk aktivitet, kropp og læring. Emnet fokuserer på kroppslige læring,

inkludering og mangfold..

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell

kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk om elevers læring
  • har inngående kunnskap om sentrale teoretiske perspektiv som omhandler kropp, bevegelse, fysisk aktivitet og læring
  • har inngående kunnskap tilpasset opplæring og inkludering i kroppsøving

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning på kropp, bevegelse, fysisk aktivitet og læring
  • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om kroppsøvingsfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i planlegging av undervisning, forskings- og utviklingsarbeid
  • kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap i kroppsøvingsfaget som grunnlag for utforsking av nye problemområder
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i kroppsøvingsfaget basert på vitenskapelige tenkemåter
  • kan analysere og drøfte forholdet mellom identitet, bevegelse, fysisk aktivitet og læring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger i tilknytning til kropp, bevegelse, fysisk aktivitet og læring, og bidra til utvikling av faglig fellesskap på den enkelte skole
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
  • kan reflektere kritisk over hvilken rolle bevegelse, fysisk aktivitet og kropp har i et samfunn preget av mangfold

Innhold

To interne sensorer.

(Ekstern sensor brukes jevnlig)

Arbeids- og undervisningsformer

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten vil lære om:

  • Bruk av roboter i industri og forskning
  • Beregning og analyse av robotbevegelser
  • Programmering og kontroll av ulike typer roboter
  • Vanlige sensorer, aktuatorer og kontrollelektronikk brukt i robotikk
  • Fysisk prototyping og bygging av roboter

Ferdigheter

Studenten vil kunne:

  • Programmere og verifisere løsninger på en ekte robot
  • Velge relevante sensorer og aktuatorer for en robot
  • Gjøre prosessering av enkle sensordata

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • Forstå grunnleggende prinsipper som kreves for å utvikle og bygge roboter
  • Drøfte og begrunne egne valg og prioriteringer innen robotikkfeltet
  • Utvikle robotsystemer fra planleggingsfasen til prototypetesting

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Klasseromsundervisning kombinert med gruppearbeid, laboratoriearbeid, og gjesteforelesninger.

Vurdering og eksamen

Følgende arbeidskrav er del av mappelevering og må derfor bli godkjent for å bestå kurset:

  • 4 laboratorieøvinger i gruppe på 2-4 studenter
  • 5 oppgaver gitt ut i løpet av semesteret

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen er en mappevurdering som består av følgende:

  • Resultatene fra fem oppgaver som blir gitt ut i løpet av semesteret
  • Rapportene fra laboratorieøvinger
  • Prosjektrapport skrevet i grupper av 2-4 studenter. Rapporten skal være på 20-30 sider, inkludert innholdsfortegnelse, referanseliste og et refleksjonsnotat (ca 1-3 sider) om prosessen og din rolle og bidrag i prosjektet.
  • Muntlig/visuell (video) presentasjon av prosjektet.

Hver students arbeid vil bli vurdert samlet som én mappeinnlevering med individuell karakter på slutten av semesteret. Alle deler av mappen må være vurdert som ‘bestått’ for at studenten skal kunne bestå kurset.

Eksamensresultatet kan ikke påklages. Hvis en student stryker mappevurderingen vil de få muligheten til å levere på nytt.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet. Dersom muntlig eksamen benyttes kan eksamensresultatet ikke påklages.

Vurderingsuttrykk

Alle.

Sensorordning

Gradert skala A-F.