EPN-V2

SKUT4323 Specialisation in Physical Education and Physical Education Didactics 1 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

Revisjon av emneplan godkjent av utdanningsutvalget 24. januar 2022.

Fagfordypningen i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene

er Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1 og Fagfordypning i kroppsøving og

kroppsøvingsdidaktikk 2.

Kroppsøving og kroppsøvingssdidaktikk 1 skal gi studentene inngående kunnskap om forskning på

kroppsøving. Emnet skal gi studentene ferdigheter i å analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og

internasjonal forskning, samt å kunne anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen. Emnet fokuserer

på undervisning og læring i kroppsøvingsfaget, og på kritisk analyse av digitale uttrykk og ressurser i

faget. Aktuelle problemstillinger i faget blir drøftet.

Required preliminary courses

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Learning outcomes

Gradert skala A-F

Content

Emnet skal gi studentene inngående kunnskap om publisert forskning på kroppsøvingsfaget og på

kroppsøvingsdidaktikk. Emnet setter søkelys på undervisning i kroppsøving, og på hvordan utvalgte

pedagogiske modeller og former for vurdering i faget kan fremme elevenes læring. I emnet vil studentene

blant annet arbeide med digitale uttrykk og ressurser, og kritisk analysere hvilke perspektiv de gir på fysisk

aktivitet, bevegelse, kropp og kroppsøving. Aktuelle forskningsbaserte problemstillinger knyttet til

kroppsøvingsfaget vil bli drøftet.

Teaching and learning methods

To sensorer, hvor minst en sensor er ekstern.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • 80 prosent deltakelse i undervisning som er tilrettelagt som seminar
  • Studentene skal gjennom gruppearbeid lage posters som de presenterer i ca. ti minutter for medstudenter.

Seminarene preges av studentaktiv undervisning som tar utgangspunkt i dialog og skal understøtte studentenes øvelser i kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon. Dette fordrer tilstedeværelse.

Assessment

En individuell, skriftlig semesteroppgave på 4500 ord +/- ti prosent i form av en litteraturstudie om selvvalgt tema innen emnets område.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter kan semesteroppgaven omarbeides.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Det benyttes gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.