Studieinfo emne SKUT4323 2023 HØST
SKUT4323 Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialisation in Physical Education and Physical Education Didactics 1
- Studieprogram
-
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Omfang
- 15 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST
2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Revisjon av emneplan godkjent av utdanningsutvalget 24. januar 2022.
Fagfordypningen i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene
er Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1 og Fagfordypning i kroppsøving og
kroppsøvingsdidaktikk 2.
Kroppsøving og kroppsøvingssdidaktikk 1 skal gi studentene inngående kunnskap om forskning på
kroppsøving. Emnet skal gi studentene ferdigheter i å analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og
internasjonal forskning, samt å kunne anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen. Emnet fokuserer
på undervisning og læring i kroppsøvingsfaget, og på kritisk analyse av digitale uttrykk og ressurser i
faget. Aktuelle problemstillinger i faget blir drøftet.
Forkunnskapskrav
Se opptakskrav i programplanen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell
kompetanse:
Kunnskap
Studenten
har inngående kunnskap om forskning på sentrale emner innen undervisning i kroppsøving og innen kroppsøvingsdidaktikk
har forskningsbasert kunnskap om utvalgte pedagogiske modeller for undervisning i kroppsøving
har inngående kunnskap basert på forskning om ulike former for vurdering i kroppsøving
Ferdigheter
Studenten
kan, basert på vitenskapelig tenkemåte, planlegge og gjennomføre undervisning og vurdering i kroppsøving og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring
kan på avansert nivå søke opp relevant forskningslitteratur knyttet til kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk og trekke ut, vurdere og formidle innholdet skriftlig og muntlig
kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler kroppsøvingsfagets didaktikk
Generell kompetanse
Studenten
kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til undervisning i kroppsøving
kan på avansert nivå formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelse knyttet til kroppsøvingsfaget
har profesjonsfaglig digital kompetanse
Innhold
Emnet skal gi studentene inngående kunnskap om publisert forskning på kroppsøvingsfaget og på
kroppsøvingsdidaktikk. Emnet setter søkelys på undervisning i kroppsøving, og på hvordan utvalgte
pedagogiske modeller og former for vurdering i faget kan fremme elevenes læring. I emnet vil studentene
blant annet arbeide med digitale uttrykk og ressurser, og kritisk analysere hvilke perspektiv de gir på fysisk
aktivitet, bevegelse, kropp og kroppsøving. Aktuelle forskningsbaserte problemstillinger knyttet til
kroppsøvingsfaget vil bli drøftet.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger, gruppearbeid, seminarer og
veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
80 prosent deltakelse i undervisning som er tilrettelagt som seminar
Studentene skal gjennom gruppearbeid lage posters som de presenterer i ca. ti minutter for medstudenter.
Seminarene preges av studentaktiv undervisning som tar utgangspunkt i dialog og skal understøtte studentenes øvelser i kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon. Dette fordrer tilstedeværelse.
Vurdering og eksamen
En individuell, skriftlig semesteroppgave på 4500 ord +/- ti prosent i form av en litteraturstudie om selvvalgt tema innen emnets område.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter kan semesteroppgaven omarbeides.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.