EPN-V2

SKUT4323 Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Physical Education and Physical Education Didactics 1
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
  • Innledning

    Revisjon av emneplan godkjent av utdanningsutvalget 24. januar 2022.

     

     

    Fagfordypningen i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene

    er Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1 og Fagfordypning i kroppsøving og

    kroppsøvingsdidaktikk 2.

     

     

    Kroppsøving og kroppsøvingssdidaktikk 1 skal gi studentene inngående kunnskap om forskning på

    kroppsøving. Emnet skal gi studentene ferdigheter i å analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og

    internasjonal forskning, samt å kunne anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen. Emnet fokuserer

    på undervisning og læring i kroppsøvingsfaget, og på kritisk analyse av digitale uttrykk og ressurser i

    faget. Aktuelle problemstillinger i faget blir drøftet.

  • Forkunnskapskrav

    Se opptakskrav i programplanen.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell

    kompetanse:

     

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om forskning på sentrale emner innen undervisning i kroppsøving og innen kroppsøvingsdidaktikk
    • har forskningsbasert kunnskap om utvalgte pedagogiske modeller for undervisning i kroppsøving
    • har inngående kunnskap basert på forskning om ulike former for vurdering i kroppsøving

     

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan, basert på vitenskapelig tenkemåte, planlegge og gjennomføre undervisning og vurdering i kroppsøving og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring
    • kan på avansert nivå søke opp relevant forskningslitteratur knyttet til kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk og trekke ut, vurdere og formidle innholdet skriftlig og muntlig
    • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler kroppsøvingsfagets didaktikk

     

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til undervisning i kroppsøving
    • kan på avansert nivå formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelse knyttet til kroppsøvingsfaget
    • har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • Innhold

    Emnet skal gi studentene inngående kunnskap om publisert forskning på kroppsøvingsfaget og på

    kroppsøvingsdidaktikk. Emnet setter søkelys på undervisning i kroppsøving, og på hvordan utvalgte

    pedagogiske modeller og former for vurdering i faget kan fremme elevenes læring. I emnet vil studentene

    blant annet arbeide med digitale uttrykk og ressurser, og kritisk analysere hvilke perspektiv de gir på fysisk

    aktivitet, bevegelse, kropp og kroppsøving. Aktuelle forskningsbaserte problemstillinger knyttet til

    kroppsøvingsfaget vil bli drøftet.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger, gruppearbeid, seminarer og

    veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • 80 prosent deltakelse i undervisning som er tilrettelagt som seminar
    • Studentene skal gjennom gruppearbeid lage posters som de presenterer i ca. ti minutter for medstudenter.

     

    Seminarene preges av studentaktiv undervisning som tar utgangspunkt i dialog og skal understøtte studentenes øvelser i kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon. Dette fordrer tilstedeværelse.

  • Vurdering og eksamen

    En individuell, skriftlig semesteroppgave på 4500 ord +/- ti prosent i form av en litteraturstudie om selvvalgt tema innen emnets område.

     

     

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter kan semesteroppgaven omarbeides.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor.