Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4322 Specialisation in Physical Education and Physical Education Didactics 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 2
- Study programme
-
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational LeadershipMaster Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagfordypningen i musikk og musikkdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i musikk og musikkdidaktikk 1 og Fagfordypning i musikk og musikkdidaktikk 2.
Studenten vil i dette emnet forberedes til arbeidet med masteroppgaven og vil derfor gå dypere inn i musikkpedagogikk/musikkdidaktikk som forskningsfelt og musikkpedagogisk grunnlagstenkning. Emnet gir studentene dessuten en oversikt over vitenskapsteori, tenkemåter og metoder som er relevante for de ulike musikkvitenskapelige delområdene som musikkpedagogikken/musikkdidaktikken er en del av. Studentene skal i dette semesteret foreta en gjennomgang av forskningslitteratur og levere en prosjektskisse til masteroppgaven.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i musikk og musikkdidaktikk
- har inngående kunnskap om hvordan opplæringen i musikk kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
- har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring i musikk
- har inngående kunnskap om forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk med relevans for vitenskapsområdet musikkdidaktikk
Ferdigheter
Studenten
- kan på avansert nivå anvende prinsipper for musikkfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
- kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler musikkfagets didaktikk
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning på vitenskapsfeltet musikkdidaktikk og kan anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om musikkfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med musikkfaget som grunnlag
- har profesjonsfaglig digital kompetanse knyttet til musikkfaget
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i musikkfaget i skolen
Content
Kroppsøvingsdidaktikk 2 skal gi studentene inngående kunnskap om forskning på kroppsøvingsfaget. Emnet fokuserer på undervisning og læring i kroppsøving, og hvordan vurdering kan fremme elevenes læring. I emnet vil studentene blant annet arbeide med digitale uttrykk og ressurser, og kritisk analysere hvilke perspektiv de gir på bevegelse, fysisk aktivitet, kropp og kroppsøving. Aktuelle problemstillinger knyttet til kroppsøvingsfaget vil også bli drøftet. Eksempel på dette kan være læring og danning i kroppsøving, modellbasert praksis i kroppsøving, vurdering i kroppsøving, kroppsøving og mangfold, og kritisk analyse av digitale uttrykk.
Teaching and learning methods
Individuell muntlig eksamen med varighet 20 minutter til presentasjon av et gitt tema og ti minutter til spørsmål fra sensorer. Tema gis to uker før eksamen.
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Course requirements
Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsestiden. Hver student kan ha med seg et A4-ark med notater.
Assessment
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.
Grading scale
Emnet består i hovedsak av arbeid med tester. Foruten en videreføring av temaområdet musikkpedagogiske grunnlagsproblemer vil temaer som kreativitet, musikkteknologi og populærmusikk behandles.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor.