EPN-V2

SKUT4100 School Subjects, Subject Didactics and Didactics Course description

Course name in Norwegian
Fag, fagdidaktikk og didaktikk
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
  • Introduction

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • utvidet kunnskap om norskfaget og norskfagets ulike tekster i historisk perspektiv, inkludert læreplankunnskap
    • inngående kunnskap om forholdet mellom barns og unges lese- og skriveutvikling og samfunnets sjangrer og språkbruk i ulike medier
    • utvidet kunnskap om nyere forskning om skrivingens form og funksjon i ulike tekstkulturer, både i og utenfor skolen
    • inngående kunnskap om hvordan skriveopplæringen kan tilpasses elevenes forutsetninger og behov
    • fordypet kunnskap om språk og kommunikasjon i et globalt og språktypologisk perspektiv
    • har inngående kunnskap om begynneropplæring i lesing og skriving

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • planlegge og gjennomføre undervisning basert på didaktisk refleksjon i norskfaget
    • tilrettelegge for elevenes utvikling av muntlige ferdigheter, skriving og lesing, også i et andrespråksperspektiv
    • reflektere faglig over problemstillinger innen norsk og norskdidaktikk på en forskningsmessig måte
    • redegjøre skriftlig og muntlig på en kompetent norskfaglig måte
    • anvende prinsipper for vurdering i norskfaget på avansert nivå
    • vurdere digitale læringsressurser kritisk og bruke disse på måter som bidrar til å utvikle norskfagets didaktikk

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor norsk og norskdidaktikk i grunnopplæringen
    • formidle forskningsbasert kunnskap i norsk og norskdidaktikk skriftlig og muntlig på en reflektert og faglig forsvarlig måte
    • bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
  • Required preliminary courses

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studentene få tildelt veileder for masteroppgaven.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har fordypet forskningsbasert kunnskap innen emne og kjennskap til internasjonal forskning på feltet.
    • kjenner ulike fags sentrale didaktiske og kunnskapsteoretiske utfordringer

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan sammenligne forskningsbasert kunnskap innen ulike skolerettede fag
    • kan gi en faglig kompetent skriftlig redegjørelse av et didaktisk relevant tema

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan problematisere relevante fagfelts didaktikk
    • kan bruke sin nye kunnskap med faglig integritet
  • Content

    IInnenfor Fag, fagdidaktikk og didaktikk legges det vekt på temaer som flerfaglighet, grunnlagsproblemer innenfor den didaktiske trekanten i ulike fag og didaktisering av kunnskap, fagutvikling og læring. Didaktisering av kunnskap innebærer i dagens samfunnskontekst også en vektlegging av ulike mangfoldsperspektiv. Disse delområdene skal utfylle og belyse hverandre. Fellespensumet skal gi studentene anledning til å bli kjent med utvalgte eksempler på sentral norsk, nordisk og annen internasjonal forskning på feltet.

  • Teaching and learning methods

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Course requirements

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Assessment

    Det benyttes intern og ekstern sensor.

  • Permitted exam materials and equipment

    • Språk og språkbruk i et globalt og språktypologisk perspektiv, inkludert nynorskdidaktikk, andrespråksdidaktikk og nabospråksdidaktikk.
    • Sjanger- og tekstkunnskap i forskningsperspektiv, historisk perspektiv og didaktisk perspektiv.
    • Barn og unges lese- og skriveopplæring.
    • Muntlig bruk av språket i klasserommet.

  • Grading scale

    Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.

  • Examiners

    Det benyttes to interne sensorer. Det benyttes tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet.