Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4100 School Subjects, Subject Didactics and Didactics Course description
- Course name in Norwegian
- Fag, fagdidaktikk og didaktikk
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2022
- Schedule
-
Introduction
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- utvidet kunnskap om norskfaget og norskfagets ulike tekster i historisk perspektiv, inkludert læreplankunnskap
- inngående kunnskap om forholdet mellom barns og unges lese- og skriveutvikling og samfunnets sjangrer og språkbruk i ulike medier
- utvidet kunnskap om nyere forskning om skrivingens form og funksjon i ulike tekstkulturer, både i og utenfor skolen
- inngående kunnskap om hvordan skriveopplæringen kan tilpasses elevenes forutsetninger og behov
- fordypet kunnskap om språk og kommunikasjon i et globalt og språktypologisk perspektiv
- har inngående kunnskap om begynneropplæring i lesing og skriving
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge og gjennomføre undervisning basert på didaktisk refleksjon i norskfaget
- tilrettelegge for elevenes utvikling av muntlige ferdigheter, skriving og lesing, også i et andrespråksperspektiv
- reflektere faglig over problemstillinger innen norsk og norskdidaktikk på en forskningsmessig måte
- redegjøre skriftlig og muntlig på en kompetent norskfaglig måte
- anvende prinsipper for vurdering i norskfaget på avansert nivå
- vurdere digitale læringsressurser kritisk og bruke disse på måter som bidrar til å utvikle norskfagets didaktikk
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor norsk og norskdidaktikk i grunnopplæringen
- formidle forskningsbasert kunnskap i norsk og norskdidaktikk skriftlig og muntlig på en reflektert og faglig forsvarlig måte
- bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
-
Required preliminary courses
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studentene få tildelt veileder for masteroppgaven.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet forskningsbasert kunnskap innen emne og kjennskap til internasjonal forskning på feltet.
- kjenner ulike fags sentrale didaktiske og kunnskapsteoretiske utfordringer
Ferdigheter
Studenten
- kan sammenligne forskningsbasert kunnskap innen ulike skolerettede fag
- kan gi en faglig kompetent skriftlig redegjørelse av et didaktisk relevant tema
Generell kompetanse
Studenten
- kan problematisere relevante fagfelts didaktikk
- kan bruke sin nye kunnskap med faglig integritet
-
Content
IInnenfor Fag, fagdidaktikk og didaktikk legges det vekt på temaer som flerfaglighet, grunnlagsproblemer innenfor den didaktiske trekanten i ulike fag og didaktisering av kunnskap, fagutvikling og læring. Didaktisering av kunnskap innebærer i dagens samfunnskontekst også en vektlegging av ulike mangfoldsperspektiv. Disse delområdene skal utfylle og belyse hverandre. Fellespensumet skal gi studentene anledning til å bli kjent med utvalgte eksempler på sentral norsk, nordisk og annen internasjonal forskning på feltet.
-
Teaching and learning methods
Ingen hjelpemidler tillatt.
-
Course requirements
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
-
Assessment
Det benyttes intern og ekstern sensor.
-
Permitted exam materials and equipment
- Språk og språkbruk i et globalt og språktypologisk perspektiv, inkludert nynorskdidaktikk, andrespråksdidaktikk og nabospråksdidaktikk.
- Sjanger- og tekstkunnskap i forskningsperspektiv, historisk perspektiv og didaktisk perspektiv.
- Barn og unges lese- og skriveopplæring.
- Muntlig bruk av språket i klasserommet.
-
Grading scale
Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.
-
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Det benyttes tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet.