EPN-V2

SKOMPPRA20 Sykepleie til mennesker med psykiske lidelser Emneplan

Engelsk emnenavn
Nursing Persons with Mental Health Problems
Studieprogram
Kompletterende utdanning for sykepleiere med utdanning fra land utenfor EU/EØS
Kompletterende utdanning for sykepleiere med utdanning fra land utenfor EU/EØS
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder i samarbeid med kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.

Forkunnskapskrav

2 studiepoeng overlapp med RADPRA2 og 13 studiepoeng overlapp med RADPRA3.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan presentere psykisk helsearbeid i et historisk perspektiv
  • kan gjøre rede for ulike teoretiske perspektiver på psykiske lidelser og psykisk helsearbeid: relasjonens betydning, yrkesetikk, estetikk, verdighet og integritet i samhandling med pasient og pårørende
  • kan drøfte hvordan psykoser, personlighetsforstyrrelser, angst, stemningslidelse og rusavhengighet kan påvirke pasientenes grunnleggende behov og selvforståelse
  • kan gjøre rede for psykiske- og psykososiale utfordringer hos flyktninger og innvandrere: traume, tap, sorg og identitet
  • kan beskrive hvordan stigma, ekskludering, diskriminering og rasisme kan påvirke psykisk;og psykososial;helse
  • kan vurdere hva som hemmer og fremmer kommunikasjon og hvordan uhelse og manglende behovstilfredstillelse har innvirkning på profesjonelle relasjoner
  • kan redegjøre for mestringsstrategier og begreper som bedringsprosesser, brukermedvirkning, recovery og empowerment
  • kan gjøre rede for hvordan ulik forståelse av psykisk helse, sykdom og behandling, og hvordan sykepleier kan møte pasienter på en kultursensitiv måte
  • kan forklare hvordan helse- og sosialpolitikk, inkludert gjeldende myndighetskrav og tvangsbestemmelser kan ha betydning for utøvelse av sykepleie i psykisk helsearbeid
  • kan drøfte sosiale og helsemessige problemer inkludert omsorgssvikt, vold, overgrep, rus- og sosioøkonomiske problemer og kan identifisere og følge opp mennesker med slike utfordringer, samt kunne sette inn nødvendige tiltak og/eller behandling, eller henvise videre

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sentrale miljøterapeutiske prinsipper, relevante kartleggingsverktøy relatert til pasienter med psykiske lidelser og/eller rusavhengighet
  • kan integrere kunnskaper fra sykdomslære og farmakologi i sykepleie til pasienter med psykisk lidelser og/eller rusavhengighet
  • kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med mennesker med psykiske lidelser og deres pårørende
  • kan etablere, opprettholde og avslutte relasjoner i faglig- og profesjonell kontekst
  • kan anvende gjeldende dokumentasjonsverktøy med utgangspunkt i en helhetlig forståelse
  • kan fortløpende vurdere situasjoner som innebærer risiko for pasienter og/eller ansatte, og forebygge uønskede hendelser
  • kan vise veiledningsferdigheter, samt motta og nyttiggjøre seg feedback på egen atferd

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og maktforhold i møte med mennesker med psykiske lidelser og rusavhengighet
  • kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og kan ta initiativ til dialog om implementering av;ny kunnskap og nye arbeidsmetoder

;

Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudier: i kommunehelsetjenesten/spesialisthelsetjenesten, psykisk helse (8 uker), inkludert selvstudier, simulering, digitale læringsressurser, forelesninger og seminarer.

Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig på forhånd.;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Praksisstudier innehar krav om tilstedeværelse (90 %), egenpresentasjon til praksisstart og egenvurdering til midt- og sluttvurdering, deltakelse på seminar, simulering - relasjonelle ferdigheter og samhandling, refleksjonsoppgave - individuell oppgave om etikk, makt og lovverk relatert til egen erfaring i praksisstudiene. Omfang 1000 ord (+/- 10 %).

;

Vurdering og eksamen

Vurdering i praksis

Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, vurderingskriterier, den løpende vurderingen, skikkethetsvurderingen og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått.

Sensorordning

Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått-ikke bestått fattes av universitetet.

Emneoverlapp

15 studiepoeng overlapp med SYKKPRA50 og SYKPPRA50.