Programplaner og emneplaner - Student
SKOMPDPRA20 Sykepleie til mennesker med psykiske lidelser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nursing Persons with Mental Health Problems
- Studieprogram
-
Kompletterende utdanning for sykepleiere med utdanning fra land utenfor EU/EØS - desentralisert
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal du lære om psykisk helsearbeid, relasjonelle ferdigheter og hvilke faktorer som fremmer og hemmer psykisk helse for individ og grupper. Menneskets ressurser og muligheter, men også deres sårbarhet som enkeltindivid er i fokus. De nære relasjoners betydning og samfunnets påvirkningskraft er viktig for psykisk helse og vektlegges i emnet. Dette inkluderer pasientfenomener som håp og håpløshet, smerte og lindring, utmattelse og energi.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan presentere psykisk helsearbeid i et historisk perspektiv
- kan gjøre rede for ulike teoretiske perspektiver på psykiske lidelser og psykisk helsearbeid: relasjonens betydning, yrkesetikk, estetikk, verdighet og integritet i samhandling med pasient og pårørende
- kan drøfte hvordan psykoser, personlighetsforstyrrelser, angst, stemningslidelse og rusavhengighet kan påvirke pasientenes grunnleggende behov og selvforståelse
- kan gjøre rede for psykiske- og psykososiale utfordringer hos flyktninger og innvandrere: traume, tap, sorg og identitet
- kan beskrive hvordan stigma, ekskludering, diskriminering og rasisme kan påvirke psykisk;og psykososial;helse
- kan vurdere hva som hemmer og fremmer kommunikasjon og hvordan uhelse og manglende behovstilfredstillelse har innvirkning på profesjonelle relasjoner
- kan redegjøre for mestringsstrategier og begreper som bedringsprosesser, brukermedvirkning, recovery og empowerment
- kan gjøre rede for hvordan ulik forståelse av psykisk helse, sykdom og behandling, og hvordan sykepleier kan møte pasienter på en kultursensitiv måte
- kan forklare hvordan helse- og sosialpolitikk, inkludert gjeldende myndighetskrav og tvangsbestemmelser kan ha betydning for utøvelse av sykepleie i psykisk helsearbeid
- kan drøfte sosiale og helsemessige problemer inkludert omsorgssvikt, vold, overgrep, rus- og sosioøkonomiske problemer og kan identifisere og følge opp mennesker med slike utfordringer, samt kunne sette inn nødvendige tiltak og/eller behandling, eller henvise videre
;
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sentrale miljøterapeutiske prinsipper, relevante kartleggingsverktøy relatert til pasienter med psykiske lidelser og/eller rusavhengighet
- kan integrere kunnskaper fra sykdomslære og farmakologi i sykepleie til pasienter med psykisk lidelser og/eller rusavhengighet
- kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med mennesker med psykiske lidelser og deres pårørende
- kan etablere, opprettholde og avslutte relasjoner i faglig- og profesjonell kontekst
- kan anvende gjeldende dokumentasjonsverktøy med utgangspunkt i en helhetlig forståelse
- kan fortløpende vurdere situasjoner som innebærer risiko for pasienter og/eller ansatte, og forebygge uønskede hendelser
- kan vise veiledningsferdigheter, samt motta og nyttiggjøre seg feedback på egen atferd
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og maktforhold i møte med mennesker med psykiske lidelser og rusavhengighet
- kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og kan ta initiativ til dialog om implementering av;ny kunnskap og nye arbeidsmetoder
;
Arbeids- og undervisningsformer
Praksisstudier i helse og omsorgsektor i en kommune i Nordland, digitale læringsressurser, forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, logg, seminarer, veiledning og selvstudier.
Studentene gjennomfører først ca. 2 uker med digital, teoretisk undervisning som forberedelse, før 8 uker praksis med direkte pasientkontakt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The course covers two main topics:
- Education and development, culture and gender
- School and education, aid and research
Vurdering og eksamen
No prerequisite knowledge required.
Hjelpemidler ved eksamen
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has acquired in-depth knowledge of and insight into the field of education and development in the South
- has an overview of recent research-based knowledge of education discourse and the production of knowledge from both a North and a South perspective
- has broad knowledge of international perspectives and discussions concerning comparative and international education
Skills
The student
- is capable of explaining the role of education in societies in the South characterised by socio-economic, cultural, epistemological and ethnic diversity
- is capable of comparing and critically assessing theories and methods used to study education, culture and sustainable development
- is capable of analysing recent research on connections between education, gender, globalisation, culture and the production of knowledge in the Global South
General competence
The student
- has extensive knowledge of how to assess how recent research on education and development is relevant to work on the education sector in the Global South
- is capable of explaining and problematising relevant theory in the research field
- is capable of using and disseminating new knowledge and academic issues relating to education in the context of the South
Vurderingsuttrykk
The work and teaching methods used in the course are characterised by lectures and dialogue and discussions, to which the students bring their own different practical experience and academic backgrounds. See the programme description for further details.
Sensorordning
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- The student must give a presentation lasting 15-30 minutes (individually or as part of a group) of an article, chapter in a book etc. to fellow students during the course.
- 80 % attendance requirement
The purpose of the oral presentation is to encourage students to engage in more oral activity and improve their oral presentation skills, and to present the academic content to fellow students and the lecturer(s) in an organised and effective manner. The oral presentation is intended to help the students to acquire the skills specified in the learning outcomes for the course.
Emneoverlapp
The course is assessed on the basis of an individual written home exam over five days, with a scope of 3,500 words +/- 10%, followed by an oral exam lasting approx. 30 minutes. The oral exam is based on the written paper and the syllabus for course 3a. One grade is awarded for the home exam and the oral exam. The grade is set after the oral exam.
Resit/rescheduled exams
Resit/rescheduled exams are organised in the same way as ordinary exams.
Right of appeal
If a student appeals the grade, both parts of the exam must be re-assessed together. A new oral exam will be held.