EPN-V2

SKOMPDPRA1 Praksisstudier i eldreomsorg og geriatri Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical studies, Homebased Services/Nursing Home
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
Programplan
  • Innledning

    Emnet innledes med en praksisforberedende uke. Studentene vil få en innføring i norsk forståelse av veiledning, ledelse og sykepleierens rolle og funksjon i eldreomsorg.

    Studiepoeng fra rammeplan er:

    • Hovedemne 1 - 3 stp.
    • Hovedemne 2 - 8 stp.
    • Hovedemne 3 - 2 stp.
    • Hovedemne 4 - 2 stp.
  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har bred kunnskap om sykdommers påvirkning av grunnleggende behov
    • har bred kunnskap om kliniske vurderingsprosesser i sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og stryrke pasientens egne ressurser i sykdomsforløpet
    • har kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering relatert til aktuelle sykdommer
    • har kunnskap om lover og forskrifter som angår legemiddelhåndtering
    • har kunnskap om verdighet og eksistensielle utfordringer hos målgruppene
    • har kunnskap om aktuelle pasientfenomener
    • har kunnskap om pårørendes situasjon
    • har kunnskap om ledelse av sykepleietjenester i kommunen ut fra lovbestemmelser: rett til nødvendig helsehjelp, informasjon og medvirkning og individuell plan
    • har kunnskap om omsorg ved livets slutt
    • har kunnskap om estetikkens betydning i sykepleie
    • har kunnskap om kommunikasjon knyttet til målgruppens spesielle behov

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • utføre sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser i forhold til pasienter med varig eller tilbakevendende sykdomstilstander
    • organisere, lede og koordinere sykepleie til en gruppe pasienter
    • gjennomføre praktiske prosedyrer etter gjeldene retningslinjer
    • anvende ulike kartleggingsverktøy i pasientbehandlingen
    • anvende kunnskap om yrkesetiske retningslinjer inklusiv taushetsplikten
    • kan vurdere sammenhenger mellom multidiagnose, polyfarmasi og pasientens tilstand
    • beherske relevant legemiddelhåndtering
    • utøve kunnskapsbasert praksis i Helsehus
    • identifisere etiske utfordringer og ta beslutninger på bakgrunn av faglig refleksjon
    • utføre sykepleie for å ivareta pasientens verdighet i møte med eksistensielle problemer og utfordringer
    • anvende aktuelt dokumentasjonssystem
    • kan anvende kunnskap om lovverket med særlig fokus på brukermedvirkning og samtykkekompetanse, internkontroll, rett til øyeblikkelig vurdering og behandling
    • reflektere over sykepleietilbudet i kommunehelsetjenesten
    • anvende teori om kommunikasjon knyttet til målgruppens spesielle behov og tverrfaglig samarbeid
    • kommunisere, veilede og samhandle med pasienter, pårørende, ansatte og medstudenter
    • informere, undervise og veilede pasienter og pårørende om problemer som oppstår ved sykdom, lidelse og død

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan planlegge og gjennomføre sykepleiefaglige arbeidsoppgaver i kommunehelsetjenesten
    • kan utveksle synspunkter og erfaringer knyttet til etiske utfordringer
    • kan utveksle synspunkter for å fremme fagutvikling i praksis
    • har innsikt i samhandling i og mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Praksisstudier i helse og omsorgsektor i en kommune i Nordland, digitale læringsressurser, forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, logg, seminarer, veiledning og selvstudier.

    Studentene gjennomfører først ca. 2 uker med digital, teoretisk undervisning som forberedelse, før 8 uker praksis med direkte pasientkontakt.

    .

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Alle praksisstudier innehar forskjellige obligatorisk aktiviteter og oppgaver i gjennomføringen. Se kapittel om praksisstudier.

  • Vurdering og eksamen

    Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

    For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse.

    • Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisemnet på vanlig måte.
    • 10-20 % fravær, studenten kan hvis mulig, ta igjen praksis man mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og veilederen ved universitetet.
    • Mer enn 20 % fravær, studenten må ta hele praksisemnet på nytt.

    Studentene er ansvarlig for å få kopi av sitt vurderingsskjema fra veileder. Skjemaet skal fremlegges for ny veileder i neste praksisperiode.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ikke relevant.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått-kke bestått.

  • Sensorordning

    En representant fra praksisstedet og en representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.