Programplaner og emneplaner - Student
SKOMPD2110 Drug calculations Course description
- Course name in Norwegian
- Legemiddelregning
- Study programme
-
Supplementary education for nurses educated outside the EU/EEC - decentralised
- Weight
- 1.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
The purpose of the course is to teach the students the knowledge and skills necessary to perform correct drug calculations.
Credits based on the national curriculum are:
- Main topic 3 - 1 credit
Required preliminary courses
Admission to the programme.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:
Knowledge: The student has knowledge of
- the key concepts in drug calculations
- the role of drug calculations as part of drug administration and how it is regulated by acts and regulations
Skills: The student masters drug calculations in that he/she is capable of
- using international standards and unitary systems in drug calculations
- calculating dosages, concentrations and amounts
- calculating injection and infusion rates (dr/min and ml/hr)
- calculating timing of dose distribution over a specified time interval, within a specified period
- calculating ordinary doses in ml or drops per time unit (0.125 mg/ml or 0.15ml/kg/min)
- calculating prescribed doses in relation to body weight (in kg or body surface in m2)
- calculating the dilution of drugs in liquid form or the dilution of drugs added to solutions for injection/infusion
- assessing and controlling their own and other people¿s calculations
Teaching and learning methods
Bacheloroppgaven har et omfang på 20 ECTS. I dette inngår 5 poeng som omhandler strukturerte litteratursøk, metodespesialisering og avklaring av personsvernshensyn i datainnhenting.
I emnet skal studentene gjennomføre et individuelt eller parvis fordypningsarbeid med bibliotek- og informasjonsvitenskapelig relevans. Studentene får mulighet til å arbeide systematisk og metodisk ut fra teoretiske prinsipper og med relevant forskning. Studentene skal arbeide med å beskrive, belyse, analysere og drøfte faglige problemstillinger på en systematisk, reflektert og kritisk måte. Studenten kan velge mellom en:
- Empirisk oppgave: Studenten samler inn data selv gjennom en egen undersøkelse. Undersøkelsen kan foretas gjennom enkle kvantitative tilnærminger (for eksempel spørreskjemaundersøkelser) eller ved en kvalitativ tilnærming (for eksempel intervjuer).
- Litteraturoppgave: En problemstilling drøftes med bakgrunn i allerede foreliggende teoretiske og empiriske studier
Course requirements
Studenten må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorprogrammet i bibliotek- og informasjonsvitenskap.
Assessment
Kunnskaper;
Studenten;
- har bred kunnskap om et selvvalgt bibliotek- og informasjonsvitenskapelig relevant temaområde
- har kunnskap om etiske problemstillinger knyttet til forskningsprosesser;
- har kunnskap om hvordan fagstoff formidles i tekst, og hva som kjennetegner en god akademisk tekst;
Ferdigheter;
Studenten;
- kan planlegge og gjennomføre et større skriftlig arbeid med en problemstilling;
- kan velge og begrunne forskningsdesign på bakgrunn av problemstilling;
- kan oppdatere seg på forskningsbasert kunnskap i det bibliotek- og informasjonsvitenskapelige feltet;
- kan presentere, analysere og drøfte fagstoff og har tilegnet seg akademiske skriveferdigheter
- kan utføre strukturerte litteratursøk, vurdere kilder og utøve kildekritikk;
- behersker god henvisningsskikk, herunder referansehåndtering og siteringsskikk;
Generell kompetanse;
Studenten;
- er i stand til å gjennomføre og formidle et selvstendig arbeid
- kan foreta selvstendige faglige vurderinger og reflektere etisk og kritisk over et tema;
- kan formidle fagkunnskap muntlig og skriftlig;
Permitted exam materials and equipment
Bacheloroppgaven er et selvstendig arbeid. Mulige tema for bacheloroppgaven presenteres tidlig i høstsemesteret.
I tillegg vil det holdes metode- og søkeseminar, noe undervisning/ forelesning, samt individuell veiledning med tildelt veileder.
Grading scale
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Tema for oppgaven skal godkjennes av instituttet. Forslag til emne for oppgaven samt opplysninger om ønsket veileder meldes til administrasjonen innen en fastsatt frist.;
- Arbeidskrav 2: Emnet har obligatorisk deltagelse på henholdsvis ett metode- og ett søkeseminar.;
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.;
Examiners
One internal examiner.
Overlapping courses
SKOMPD2110, SKOMP2110, SYBA2111, SYBA2110, SYBAS2110 and SPHLEG overlap 100%.