Programplaner og emneplaner - Student
SKOMPD1000 Sykepleiens faglige og samfunnsvitenskapelige grunnlag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Profession of Nursing and Social Science
- Studieprogram
-
Kompletterende utdanning for sykepleiere med utdanning fra land utenfor EU/EØS - desentralisert
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Forkunnskapskrav
BIBPRAK2, BIB2000, BIB2100, BIB2201, BIB2300
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive sykepleie som fag, profesjon og vitenskap
- kan gjøre rede for sykepleiens historie og tradisjon
- kjenner til vitenskapsteori og ulike forskningsmetoder
- kan forklare kunnskapsbasert praksis
- kjenner til fag- og forskningskritiske debatter
- kan drøfte etisk teori og yrkesetiske prinsipper
- kan referere til helse og sosialpolitikk, inkludert gjeldende myndighetskrav, tvangsbestemmelser og lover og forskrifter
- kan beskrive velferdsstatens utvikling og se sammenhengen mellom samfunnsutvikling, levekår og individuelle helse- og sosialproblemer
- kan gjøre rede for pasientsikkerhet og kvalitet innenfor nivåene i helsetjenesten
- kan gjøre rede for det kulturelle mangfold i Norge, inkludert samenes status som urfolk
- kan begrunne sin profesjonelle kommunikasjon i ulike relasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan søke, vurdere og henvise til relevante forskningsartikler for å belyse sykepleiefaglige problemstillinger muntlig og skriftlig i tråd med kunnskapsbasert praksis
- kan dokumentere sykepleie på en faglig forsvarlig og juridisk måte
- kan anvende oppdatert kunnskap om helse og velferdssystemet, lover, regler og veiledere i sin tjenesteutøvelse
- kan anvende teknologi og digitale løsninger i helsetjenesten
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle fagstoff om helseforvaltning og helse- og sosialkunnskap, muntlig og skriftlig
- kan planlegge og gjennomføre selvstendige vurderinger av sykepleiebehovet til mennesker med urfolks- og minoritetsbakgrunn
- kjenner til kvalitetsutfordringer på system- og/eller oppgavenivå som krever innovasjon
- kan utveksle synspunkter om etiske utfordringer, med spesiell vekt på ivaretagelse av pasientens autonomi, integritet og verdighet
- kan reflektere over og håndtere etiske problemstillinger og prinsipper
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og maktforhold i møte med mennesker
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsform for emnet er veiledning og eventuelt oppgaveseminar. Det er en presentasjon tidlig i høstsemesteret av mulige temaer og hvilke krav som stilles til oppgaven.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- Minimum 80 % tilstedeværelse på workshop og seminar
- Studieoppgave 1
Sykepleiens faglige grunnlag:
1a) Fokus på etikk Gruppeoppgave/individuell oppgave Gjennomføring av etikkrefleksjon i grupper med påfølgende individuelt refleksjonsnotat Omfang: 1000 ord (+/- 20 %) Tilbakemelding fra lærer underveis Oppgavene legges frem og diskuteres i studiegruppen.
1b) Fokus på kunnskapsbasert praksis
Gruppeoppgave
Besvarelsen skal legges fram ved bruk av mal for oppgaven på et webinar
Omfang: ubegrenset
- Studieoppgave 2
Helseforvaltning, helse- og sosialpolitikk.
2a) Fokus på helse og sosialrett
Individuelt fagnotat
Omfang 2000 ord (+/-20 %)
2b) Fokus på oppbygging og organisering av helse- og omsorgstjenesten Individuell elektronisk flervalgsoppgave, 100 % riktig innlevert til fastsatt tid.
Vurdering og eksamen
Vurderingsformen er en bacheloroppgave. Oppgavens omfang er på 25 -45 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Studenter som ikke består ordinær eksamen, må ved ny/utsatt eksamen levere en omarbeidet besvarelse. Studenten har krav på begrunnelse og én times ekstra veiledning. Hvis besvarelsen fortsatt ikke er bestått etter ny/utsatt eksamen, må det leveres en helt ny besvarelse med ny problemstilling ved neste ordinære eksamen. Studenten har da ikke krav på veiledning.
Studenter som ønsker å forbedre karakteren, må levere en helt ny besvarelse basert på en ny problemstilling ved neste eksamen. Det gis ingen veiledning ved forbedring av karakteren.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Alle oppgavene blir vurdert av to interne sensorer.
Emneansvarlig
I bacheloroppgaven anvender studenten teorier og metoder fra studiets fagområder på en selvstendig valgt problemstilling. Studentene velger selv tema for oppgaven.
Emneoverlapp
Emnet er noe overlappende i faglig innhold fra emnene SYBA/S1110, SYBA/S1200 og SYBA3000.