EPN-V2

SKOMP3000 Practical Examination in Nursing Course description

Course name in Norwegian
Prøve - praktiske ferdigheter sykepleie
Study programme
Supplementary education for nurses educated outside the EU/EEC
Supplementary education for nurses educated outside the EU/EEC
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Passing a professional examination is one of the conditions for obtaining authorization as a nurse. The Directorate of Health has on 05.06.2019 decided that you who complete the education at OsloMet fulfill this additional requirement through SKOMP3000.

The program contains all additional requirements that are required for authorization as a nurse. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-12-19-1732

However, you must apply to the Directorate of Health for authorization as a nurse after completing your education.

Required preliminary courses

Passed course SKOMP1000, SKOMP1100 and SKOMPPRA10.

Learning outcomes

The learning outcomes of the course are based on the other courses in the programme and focus on areas of importance to patient safety and nursing skills.

This applies in particular to the following:

Skills

The student has basic knowledge and action competence

  • in encounters with acutely ill patients
  • in encounters with surgery patients (preoperative, peroperative and postoperative)
  • in encounters with medical patients
  • in encounters with frail elderly patients

Teaching and learning methods

Students will first be given an introduction, then have some time to prepare for the practical exam. The exam is normally conducted in the course of one day.

Course requirements

None.

Assessment

Test - Practical Skills in Nursing, consisting of 2 parts:

  • Multiple Choice 2 hours. 40 questions 60% right for passing
  • Practical test (modified OSCE test), related to emergency medicine, surgical, medical and geriatric patient care. Implemented station-based.

If one part of the test fails, both parts must be retaken.

The tests set up late in the spring semester.

The exam will be conducted late in the spring semester. Students have three attempts at the exam, in line with other exams.

Permitted exam materials and equipment

None.

Grading scale

Norskfaget er et sentralt fag for kulturforståelse, kommunikasjon, dannelse og identitetsutvikling. Faget skal gi studentene kunnskap om språk, språkbruk og litteratur i Norge, og også om nordiske og andre kulturers språk, fortellinger og litteratur. Norskfaget i lærerutdanningen handler om hvordan litteratur og språk har tatt form i brytning mellom impulser fra ulike tider og steder, ulike tekstformer og estetiske uttrykk. Studentene skal lære å mestre og formidle språk og litteratur i et kulturelt mangfold.

Norskfaget har et særlig ansvar for opplæring i tre av de grunnleggende ferdighetene: å kunne uttrykke seg muntlig, å kunne uttrykke seg skriftlig og å kunne lese. Norsklærere må ha kunnskaper om språkutvikling, ordforråds- og begrepslæring. De må ha kunnskaper om utvikling av lesing og skriving, leseforståelse og litterær bredde- og dybdelesing. Lese- og skrivekunnskaper legger grunnlag for videre utdanning og arbeidsliv. Norsklærere må ha innsikt i litterære tekster som kan engasjere barn og unge.

Examiners

Ingen forkunnskapskrav

Overlapping courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse ifølge Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn.

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om relevante teorier om lesing og leseopplæring
  • har kunnskap om leseforståelse og lesestrategier
  • har kunnskap om den gjeldende læreplanen for skolens norskfag
  • kjenner til sentrale og relevante litteraturteoretiske og litteraturdidaktiske begrep og perspektiv
  • har inngående kjennskap til ungdomslitteratur i ulike sjangre og god forståelse for hvordan denne litteraturen har utvikla seg over tid
  • har kunnskap om barnelitteratur og litteratur som vender seg mot voksne lesere
  • har kunnskap om hvordan gutter og jenter på ungdomstrinnet kan motiveres til lesing

Ferdigheter

Studenten

  • kan skrive godt på nynorsk og bokmål
  • kan bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringa og relevante kriterium for vurdering
  • kan stimulere den estetiske sansen til elevene
  • kan bruke ulike vurderingsmåter i norskfaget
  • kan sammenlikne tekster tematisk, estetisk og didaktisk
  • kan sette sentrale norske tekster og et utvalg samiske tekster (i oversetting) inn i en historisk sammenheng og se dem i lys av nordisk og internasjonal litteratur
  • kan lese, analysere og tolke tekster, se dem i et historisk perspektiv og sette dem inn i en større kulturell sammenheng
  • kan legge til rette for arbeid med litterære tekster i et historisk, flerkulturelt og tverrestetisk perspektiv
  • kan bruke språk- og tekstkunnskap i arbeid med analyse, respons og vurdering av skriftlige elevtekster for å fremme læring

Generell kompetanse

Studenten

  • er sikker muntlig språkbruker og stødig i skriftlig bokmål og nynorsk
  • kan formidle norskfaglige innsikter og tilpasse form og innhold til ulike målgrupper
  • kan bruke faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon
  • kan arbeide selvstendig, og sammen med andre, med elevers læring og utvikling i faget og på tvers av fag
  • kan legge til rette for at arbeidet med språk og litteratur kan styrke identiteten til elevene og oppfordre dem til aktiv deltakelse i det offentlige liv

Siden faget er en integrert del av grunnskolelærerutdanningen, vil flere av læringsutbytteformuleringene stå sentralt i samarbeidet med faget pedagogikk og elevkunnskap og med de ulike trinnene i profesjonsutdanningens praksisopplæring.