Programplaner og emneplaner - Student
SKA6100 Career skills Course description
- Course name in Norwegian
- Karrierekompetanse
- Study programme
-
Career skills
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet er etablert som et tiltak for permitterte og arbeidsledige som følge av koronapandemien. Emnets målsetting er at deltakerne skal kunne anvende kunnskap og ferdigheter til nytenkning i utviklingen av karrierekompetanse, utvikle mestringsstrategier til å håndtere sin karriere i et livslangt perspektiv, bruke karriereverktøy på en hensiktsmessig måte, påvirke egne fremtidsmuligheter og utvikle karrierekompetanser. Du vil gjennom kurset få grunnleggende kunnskap om ulike karrierelæringsteorier, bli kjent med ulike karriereverktøy, prøve ut ulike karrierelæringsaktiviteter.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale begreper som karrierelæring og karrierekompetanse
- har kunnskap om forskjellige karrierelæringsaktiviteter og karrierelæringsteorier
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere behov og anvende hensiktsmessige karrierelæringsaktiviteter for å utvikle karrierekompetanse.
- kan variere mellom kommunikasjonsformer for å vinne tillit, utvikle relasjoner og skape trygge rammer for aktiviteter i karrierelæring
- kan gjennomføre og evaluere ulike karrierelæringsaktiviteter
Generell kompetanse
Studenten
- bli bevist på egen karrierekompetanse, utvikle mestringsstrategier til å håndtere karriere i et livslangt perspektiv
Content
Sentrale temaer i emnet:
- Karrierekompetanser - læring av kunnskaper, holdninger og mestringsstrategier
- Kartlegging og utvikling av karrierekompetanse + styrkekartlegging
- Karriereverktøy
- Karrierelæringsteorier
- Karrierelæringsaktiviteter
- Relasjonskompetanse
Teaching and learning methods
Tilbudet er nettbasert med 4 digitale samlinger à 3 timer i Zoom. Samlingene vil variere mellom teori, gruppeoppgaver og diskusjoner. I tillegg benyttes Canvas som læringsplattform hvor det vil ligge læringsressurser og rom for dialog mellom studenter og lærere.
Mellom samlingene vil det være praktiske arbeidskrav som dokumenteres og leveres digitalt (Canvas). Arbeidskravene vil ta utgangspunkt i reelle problemstillinger fra egen livssituasjon, arbeidsplass (tidligere eller nåværende) og skal danne grunnlag for å heve deltakers kompetanse på aktuelle områder. Det avtales veiledning på arbeidskrav mellom deltaker og lærer.
Course requirements
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til ”Godkjent” eller ”Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ”Ikke godkjent”, har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1
Tema for arbeidskravet er selvinnsikt og utføres individuelt i form av et refleksjonsnotat knyttet om mot relevant pensum. Omfang 1000 ord +/- 10%
Arbeidskrav 2
Tema for arbeidskravet er karrierelæring og karrierekompetanse. Arbeidskravet utføres individuelt i form av en drøftingsoppgave der du viser til ett til to karrierelæringsaktiviteter. Drøftes opp mot relevant pensum. Omfang 1000 ord +/- 10%
Krav om tilstedeværelse
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes kun ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 100 % tilstedeværelse på nettsamlingene for å kunne avlegge eksamen. Fravær ut over 25 % må kompenseres med en faglig oppgave, etter avtale med og vurdering av faglærer.
Assessment
Eksamen er en individuell hjemmeeksamen. Omfang: 2000 ord +/- 10%
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått
Examiners
In this course, you will learn about person-centered nursing, particularly related to acute, critical, and chronic illnesses, mental health, and substance abuse. The course builds upon the foundation of nursing and scientific principles from the first year of study. Integrating diverse knowledge that forms the basis for nursing decision-making processes is central and carries a fundamental understanding that physical and mental health are closely intertwined throughout the lifespan.
Key elements of the course also include an introduction to scientific theory and methodology as a basis for searching literature and knowledge related to the course's themes. Here, you will learn about the knowledge pyramid and search using PICO (patient/population, intervention, comparison, and outcomes)."