EPN-V2

SIW5900 The Master's Thesis Emneplan

Engelsk emnenavn
The Master's Thesis
Studieprogram
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy
Masterprogram i sosialfag
Omfang
50.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

The student submits a thesis that investigates a research question using one or several relevant research methodologies.

Forkunnskapskrav

All courses included in the master's degree must be passed in order to submit the master's thesis.

Læringsutbytte

A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has advanced knowledge of

  • research designs relevant to the investigation of a particular research question
  • a particular area of social or health policy of relevance to their degree
  • relevant research literature on the subject matter of the master's thesis
  • theories and methodological approaches relevant for the chosen subject matter
  • basic conceptual tools applied to the discussion of critically examining, explaining and understanding a social or health research questions

Skills

The student can

  • conduct a review of the state of scientific knowledge related to a research question in social and health policy
  • conduct a limited, independent research project under supervision
  • choose a methodology that is relevant for a specific health and social welfare research question
  • apply research methods in a reflective manner
  • critically evaluate relevant quantitative or qualitative methods used in reports, books or articles investigating a particular social welfare or health policy problem

General competence

The student can

  • read and critically assess academic literature
  • present specialised knowledge and research findings in the form of academic writing
  • apply advanced skills and knowledge in the field of social welfare and health policy
  • evaluate issues related to the academic, professional and research ethics

Innhold

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • 80 % deltakelse til delene i praktisk-metodiske fag (dans, friluftslivsliv og alternative bevegelsesaktiviteter).
  • 80 % deltakelse på seminarer.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om teoretiske perspektiv på elevers kroppslige læring og danning
  • har kunnskap om dannelsesperspektivenes filosofiske opprinnelse
  • har kunnskap om sentrale perspektiver på dannelse og skolen som danningsinstitusjon
  • kunnskap om hvordan tilrettelegge for danningsprosesser i ulike aktivitetsfag og friluftsliv
  • har metodiske kunnskaper til å gjennomføre et strukturert litteratursøk

Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk diskutere ulike dannelsesperspektiv i relasjon til undervisning og læring i ulike kroppsøving og friluftsliv
  • kan anvende ulike dannelsesperspektiv i praktisk planlegging og gjennomføring av undervisning
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning forå bidra til kroppslige erfaringer
  • kan bruke bevegelsesaktiviteter og friluftsliv i pedagogisk arbeid med elever i ulike skoleslag og i annen opplæring til å skape bevegelsesglede.
  • kan ivareta elevenes og egen sikkerhet i ulike aktiviteter og ulike naturmiljø til ulike årstider

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk analysere relevant forskning og hvilken betydning denne kan ha for skolen og for egen profesjonsutøvelse
  • har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
  • kan gjennomføre litteratursøk og oppsummere tilgjengelig forskningslitteratur på et avgrenset område
  • kan reflektere over og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det blir lagt opp til varierte arbeids- og undervisningsformer. Det vil være friluftlivsturer og praktisk undervisning på ulike arenaer, teoriforelesninger, arbeid i mindre grupper, seminarbasert undervisning samt studentstyrte friluftslivsopplegg. Studenten skal gjennom emnet jobbe med en poster med kunnskapsoppsummering av et selvvalgt tema. Posteren skal presenteres på eksamen.

Vurdering og eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Individuell muntlig presentasjon på ca. 15 minutter av pensumrelaterte temaer i forbindelse med seminarbasert undervisning
  • Studentene skal gjennomføre kameratredning i kano
  • Studentene skal i grupper på 2-4 planlegge, organisere og gjennomføre kanotur med overnatting for ungdomsskoleelever

Hjelpemidler ved eksamen

Individuell, skriftlig posterpresentasjon av kunnskapsoppsummering av et selvvalgt tema med påfølgende muntlig stasjonseksamen. På stasjonene vil studenten få spørsmål både om posteren og læringsutbyttene i emnet mer generelt. Eksamenens varighet er på ca. 60 minutter.

Ny/utsatt eksamen Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter kan posteren omarbeides i tråd med begrunnelser for karakteren. Muntlig stasjonseksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.

Vurderingsuttrykk

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om verdier, interesser og normer i ulike barne- og ungdomskulturer og fellesskapets betydning for et inkluderende læringsmiljø
  • kan gjøre greie for lover og styringsdokument som regulerer tilpassa opplæring og inkludering i skolen
  • har kunnskap om elevers religion og kultur og hvordan dette påvirker elevenes erfaring i kroppsøvingsfaget
  • har kunnskap om hvordan kjønn, seksualitet og funksjonsnedsetting kan påvirke elevers erfaring med kroppsøvingsfaget
  • har kunnskap om begrepene forskjellighet, fremmedhet og fremmedgjøring i relasjon til dannelse
  • har kunnskap om dans, friluftsliv og alternative bevegelsesaktiviteter med utgangspunkt i ungdomskulturene
  • har kunnskap om dans, friluftsliv og alternative bevegelsesaktiviteter fra ulike kulturer og etniske minoritetsgrupper i Norge
  • har kunnskap om hvordan friluftsliv kan brukes som et virkemiddel til integrasjon av barn og unge med minoritetsbakgrunn

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere særskilte behov hos barn og unge og planlegge inkluderende kroppsøvingsundervisning
  • kan planlegge og undervise i dans og alternative bevegelsesaktiviteter som har utgangspunkt i ungdomskulturen og kulturen til etniske minoritetsgrupper i Norge
  • kan planlegge kroppsøvingsundervisningen med utgangspunkt i elevmangfold
  • kan igangsette dannelsesprosesser i kroppsøvingsundervisning med utgangspunkt i forskjellighet og fremmedhet
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere friluftslivsundervisning rettet mot integrasjon av elever med minoritetsbakgrunn

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes utvikling og læring
  • har forståelse for hvilken verdi friluftsliv kan ha for livskvalitet, inkludering og mangfold.

kan bidra til utvikling av kroppsøvingsfaget med utgangspunkt i barn og unges bevegelseskultur, og gjennom dette opparbeide seg en fleksibel kompetanse i forhold til en bevegelseskultur i stadig endring

Sensorordning

Det blir vektlagt å variere mellom ulike arbeids- og undervisningsformer som rene teoriforelesninger, arbeid i mindre grupper og praktisk undervisning på ulike arenaer. Det vil bli gitt praktiske oppgaver hvor studentene må planlegge og gjennomføre undervisning for medstudenter.