Programplaner og emneplaner - Student
SIW4301 Philosophy of Social Science Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Philosophy of Social Science
- Studieprogram
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMasterprogram i sosialfagMaster's Programme in Applied Social Sciences – Study Option Nordic Social Policy and Global Sustainable Development
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
This course is designed to inform and enrich the material learned in the research methods courses. It combines a descriptive and a normative approach to reflection on social science.
Among topics covered, are the role of values in research, objectivity, realism, social constructivism, social ontology, feminist philosophy of science, evidence-based policy, and causality.;
Forkunnskapskrav
None.
Læringsutbytte
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has
- thorough knowledge of main social science philosophy topics relevant to social welfare and health policy studies
- knowledge of theories and concepts enabling systematic reflection on social science
Skills
The student can
- analyse, discuss and evaluate social science from the viewpoint of philosophy of science
General competence
The student has
- thorough understanding of the relation between actual research;and theories about research
- a well developed understanding of the foundations of research results and design
Arbeids- og undervisningsformer
The teaching consists of lectures (including electronic lectures), seminars and tutorials related to the coursework requirements. Students are expected to play an active role.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Compulsory activities must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam:
Students must submit four essays on the philosophy of social science (500 Words each).;
The four essays are separately awarded a Pass or Fail. A Pass in all of them qualifies for sitting the school exam.;
Students whose coursework requirement is not approved may resubmit;once. If;not approved after two submissions the student will be disqualified;from sitting the final school examination.
Vurdering og eksamen
Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.
Læreplanen og andre offentlige styringsdokument danner utgangspunktet for læreres undervisning. I dette emnet blir studentene introdusert til den pedagogiske prosessen som går fra å fortolke læreplaner til å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning. Dette arbeidet knyttes til praktisk-metodiske aktiviteter. Sentralt i emnet står ulike grunnleggende didaktiske og pedagogiske modeller som er sentrale for undervisning i skolen. Emnet har også som siktemål å introdusere studentene til muntlig og skriftlig deltakelse i akademiske aktiviteter og slik sett tilrettelegge for deres utvikling som fagpersoner innenfor kroppsøving og idrettsfag.
Hjelpemidler ved eksamen
Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.
Vurderingsuttrykk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet i barnetrinnet, ungdomstrinnet og i videregående opplæring
- har kunnskap om ulike legitimeringsgrunnlag for kroppsøvingsfaget og hvilke pedagogiske konsekvenser disse har for undervisning
- har kunnskap om ulike grunnleggende didaktiske og pedagogiske modeller som er sentrale for undervisning, læring og vurdering i kroppsøving og idrettsfag
- har kunnskap om grunnleggende svømmeopplæring og livredning i, ved og på vann
- har kunnskap om grunnleggende prinsipper for ball- og lagspill
- har kunnskap om grunnleggende basisferdigheter i friluftsliv og turmetodikk
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende læreplaner for å planlegge undervisning, og begrunne didaktiske valg i planlegging og gjennomføring av undervisning
- har grunnleggende didaktiske ferdigheter til å undervise og vurdere i et utvalg av praktisk-metodiske aktiviteter inne og ute
- kan tilrettelegge og gjennomføre grunnleggende svømmeopplæring og livredning i, ved og på vann
- kan ivareta egen og andres sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø, samt utføre livbergende førstehjelp
- kan mestre enkle basisferdigheter for friluftsliv
- kan skrive en kort akademisk tekst og benytte digitale referansesystemer
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over grunnleggende profesjonsfaglige, didaktiske og pedagogiske temaer spesielt relevante for kroppsøving og idrettsfag skolen
- kan reflektere over hvordan en akademisk tekst bygges opp
- kan begrunne innsetting av referanser i tekst og i litteraturlisteInnhold
Sensorordning
Se programplanen.
Emneansvarlig
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning
- Godkjent livredningsprøve innendørs. Studenten som ikke oppnår godkjent livredningsprøve, har krav på to nye forsøk samme høst
- Gjennomført veiledning av semesteroppgave
- I tilknytning til praksis skal studenten individuelt utarbeide et refleksjonsnotat som knytter praksiserfaringen til relevante tema i emnet. Omfang: 1000 ord +/- 10%
Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.