Programplaner og emneplaner - Student
SIW4220 Qualitative Methods and Research Design Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Qualitative Methods and Research Design
- Studieprogram
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMasterprogram i sosialfagMaster's Programme in Applied Social Sciences – Study Option Nordic Social Policy and Global Sustainable Development
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
VÅR 2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
This course is dedicated to qualitative research tools and analysis. We give particular attention to methodological reflection, comparative analysis and the links between research questions and research design.
Forkunnskapskrav
Kunnskap
Studenten:
· har faglig kunnskap om utvikling av funksjonelle klær for sport og fritid
· har innsikt i nordiske verdisyn i utvikling av klær for ekstreme miljø og klimaforhold
· har innsikt i en bedrifts eller en utdanningsinstitusjons organisatoriske struktur og verdisyn
Ferdigheter
Studenten:
· kan utvikle funksjonelle klær innen sport og fritid for ulike bruksområder og klimaforhold
· kan anvende riktig materialer, teknikk og formbygging for funksjonelle klær
· kan delta konstruktivt i arbeidet i bedriften/annen utdanningsinstitusjon
· kan drøfte og reflektere over ulike kulturelle og etiske perspektiv, arbeidsmetoder, samhandling og rolleforståelse innad i en bedrift/annen utdanningsinstitusjon
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for motefaglige kontekster innenfor sport og fritid i en nordisk sammenheng
- har innsikt i aktuelle problemstillinger knyttet til miljø og klima innenfor fagområdet
- har forståelse for å arbeide med fagområdet i kommersielle sammenhenger/ fordypning i fagområdet fra annen utdanningsinstitusjon
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
Læringsutbytte
Prosjektarbeid er en vesentlig del av delemne 1 og det forutsettes tilstedeværelse og aktiv deltakelse i gruppearbeidet. I delemne 1 benyttes det arbeidsformer som verksted- og veiledningsundervisning, forelesninger, seminarer og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
I delemne 2 forutsetter tilstedeværelse og aktiv deltakelse ved praksisstedet eller i annen utdanningsinstitusjon.
Arbeids- og undervisningsformer
1. En eksamensinnlevering (teller 80%) hvor innleveringen består av:
- Design av en kolleksjon (minimum 8-10 antrekk)
- Produksjon av minimum 2 antrekk
- Prosessdokumentasjon (om lag 2000 ord)
Innleveringen gis en helhetlig vurdering med én karakter.
2. Praksisrapport (teller 20%) på 2200-2500 ord.
Begge deleksamener kan påklages.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Bestått/ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Delemne 1: En ekstern og en intern sensor.
Delemne 2: To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Vurderingsuttrykk
Bestått KDM2200 Tekstil eksperimentering, identitet og faglig spesialisering eller tilsvarende.
Sensorordning
Exams are assessed by an internal and an external examiner. External examiners assess a random sample consisting of at least 25 per cent of the exams. The grades given for this sample provide a basis for the internal examiner's assessment. The external examiner will also assess papers where there is doubt about giving a grade of pass.
Emneansvarlig
Randi Wærdahl