Programplaner og emneplaner - Student
SIW4210 Knowledge Production in Social Sciences - Quantitative Methods Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Knowledge Production in Social Sciences - Quantitative Methods
- Studieprogram
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMasterprogram i sosialfagMaster's Programme in Applied Social Sciences – Study Option Nordic Social Policy and Global Sustainable Development
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
The course provides in-depth knowledge of quantitative design and statistical analysis for use in the student's own master's thesis. The course focus on the possibilities and limitations of different quantitative designs, understanding various data sources, and quality requirements for studies based on statistical analysis within a social science research tradition.
The course includes in-depth knowledge of cross-sectional design, longitudinal design, experiment, and the survey method. Students will also gain in-depth knowledge of conditions that may affect the validity and reliability of a survey and skills in assessing such conditions. Furthermore, students will both learn and not least practice univariate, bivariate, and multivariate analyses.
There will be a particular focus on regression analysis. Through lectures, e-resources and seminars, students will gain in-depth knowledge and skills in the use of regression-based analysis.
Language of instruction is English.
Forkunnskapskrav
Se fagplanen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- utvidet kunnskap om norskfaget og norskfagets ulike tekster i historisk perspektiv, inkludert læreplankunnskap
- utvidet kunnskap om norskdidaktiske utfordringer i et flerspråklig, flerkulturelt og internasjonalt perspektiv
- fordypet forskningsbasert kunnskap om litteraturens potensial til å utvide elevenes forståelse av seg selv og andre
- fordypet kunnskap om literacy som dannelsesbegrep og som mulighet til å forstå, fortolke og skape tekst
- inngående kunnskap om og forståelse av litteraturens danningsmuligheter og estetikk
- inngående kunnskap om forholdet mellom barn og unges lese- og skriveutvikling og samfunnets sjangrer og språkbruk i ulike medier
- utvidet kunnskap om bruk av skjønnlitteratur i begynneropplæringen (for trinn 1-7) / ungdomstrinnet (for trinn 5-10)
- utvidet kunnskap om tekster som kan engasjere barn og unge
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge og gjennomføre undervisning basert på didaktisk refleksjon i norskfaget
- analysere og formidle litterære tekster som kan engasjere barn og unge og utvikle bredde- og dybdelesing
- analysere og formidle barne- og ungdomslitteratur i ulike medier for å fremme leselyst og lesemotivasjon hos både gutter og jenter
- problematisere faglig relevante sammenhenger innen norsk og norskdidaktikk på en forskningsmessig måte
- håndtere fagspørsmål på en faglig og forskningsmessig forsvarlig måte
- redegjøre skriftlig og muntlig på en kompetent norskfaglig måte
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor norsk og norskdidaktikk i grunnopplæringen
- formidle forskningsbasert kunnskap i norsk og norskdidaktikk skriftlig og muntlig på en reflektert og faglig forsvarlig måte
- bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
Arbeids- og undervisningsformer
The course consists of lectures on campus, exercises with statistical software, e-lectures and assignments that the students work with on their own and receive guidance via e-based resources.
Students will work with an analysis project consisting of univariate, bivariate, and multivariate analysis (regression analysis).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se fagplanen.
Vurdering og eksamen
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
1. Obligatorisk deltakelse i undervisning og faglige aktiviteter.
- Obligatorisk frammøte er forstått som oppmøte på minimum 80 % i faglige aktiviteter og undervisning. Ved fravær ut over 20 % og inntil 40 % vil det bli gitt kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav til oppmøte. Form og omfang blir bestemt av faglærer. Ved fravær ut over 40 % vil studenten bli trukket fra emnet. Fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid. Formålet med undervisningen er å utvikle studentenes kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse gjennom samhandling med medstudenter knyttet til forelesning, faglige og didaktiske diskusjoner og studentframlegg. Dette formålet kan ikke nås bare ved å lese pensum på egenhånd.
2. Seminarframlegg i gruppe. Arbeidskravet er todelt:
- En faglig fremstilling av et selvstendig valgt tema knyttet til pensum og perspektiver i emnet. Framlegget utformes som en kort forelesning der sentrale innsikter settes inn i en litteraturdidaktisk sammenheng og presenteres for medstudenter. Framlegget skal ha et omfang på 20 minutter
- Den andre delen av arbeidskravet innebærer å gi en muntlig respons til en annen gruppes framlegg. Responsen skal presenteres rett etter framlegget. Den har en tidsramme på 10 minutter som inkluderer tid til spørsmål rettet til den andre gruppen.
3. Innleveringer i forbindelse med veiledning på fagartikkel (se under Vurdering):
· Problemstilling til fagartikkelen
· Notat på 1000 ord +/- 10% før veiledning. Samme målform som fagartikkelen (nynorsk).
Hjelpemidler ved eksamen
En individuell skriftlig fagartikkel etter selvvalgt tema innen emnets område, på 4500 ord +/-10 %. Målform på fagartikkel er nynorsk.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen kan studenten selv velge å omarbeide fagartikkelen fra ordinær eksamen eller skrive en ny fagartikkel.
Vurderingsuttrykk
Grade scale A - F.
Sensorordning
The exam papers are assessed by an internal and an external examiner. A random selection consisting of at least 25% of the exam papers will be graded by two examiners which will form the basis for determining the level for all the exam papers.
Emneansvarlig
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.