EPN-V2

SIW4210 Knowledge Production in Social Sciences - Quantitative Methods Emneplan

Engelsk emnenavn
Knowledge Production in Social Sciences - Quantitative Methods
Studieprogram
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy
Masterprogram i sosialfag
Master's Programme in Applied Social Sciences – Study Option Nordic Social Policy and Global Sustainable Development
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningen består av forelesninger, skrivekurs og pensumseminarer. I skrivekurset vil studenten blant annet få trening i praktisk skriving. Emnet forutsetter høy grad av studentaktivitet.

Forkunnskapskrav

None.

Læringsutbytte

A student who has completed the course has the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:

Knowledge

The student has

  • thorough knowledge of the research process
  • advanced knowledge of quantitative research designs: their appropriate use as well as strengths and limitations
  • thorough knowledge of important concepts such as measurement, reliability, validity, and generalization.

Skills

The student can

  • relate research processes to scientific theory and ethical principles
  • apply research methods in a reflective manner and appropriately choose methods that are relevant for different kinds of research questions
  • use relevant methods for producing, analysing and interpreting diverse types of empirical data (e.g. surveys or register data)
  • use univariate, bivariate and multivariate analysis techniques, inferential statistics and SPSS
  • evaluate research based on quantitative methods in terms of methodological quality and appropriateness

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler tillatt så lenge kildehenvisning følges.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala A - F.

Vurdering og eksamen

Undervisningsspråk: Norsk og engelsk.

Emnet tar for seg forskningsprosessen fra planleggingsfase til ferdigstillelse av masteroppgave, inkludert litteratursøk og referering, formulering av forskningsspørsmål/hypoteser/problemstillinger, valg av forskningsmetode og utvikling av prosjektbeskrivelse samt etiske vurderinger i tilknytning til eget arbeid. Videre skal formelle krav til en prosjektbeskrivelse gjennomgås slik at studentene ved endt emne har ferdigstilt en prosjektbeskrivelse for egen masteroppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Ragnhild Kristine Olsen

Vurderingsuttrykk

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

Sensorordning

Exams are assessed by an internal and an external examiner. External examiners assess a random sample consisting of approx. 25 per cent of the exams. The grades given for this sample provide a basis for the internal examiner`s assessment. The external examiner will also assess papers where there is doubt about giving a grade of pass.

Emneansvarlig

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil i hovedsak bli gjennomført digitalt, i tillegg til blandet læring («blended learning») med seminarer på campus i løpet av emnet.

Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale forelesninger, individuelle litteraturstudier og skrivearbeid, muntlige presentasjoner, gruppediskusjoner og veiledning. Det gis inntil 2 timer veiledning på prosjektbeskrivelsen.