EPN-V2

SIW4000 Comparative Social Welfare Theory and Concepts Emneplan

Engelsk emnenavn
Comparative Social Welfare Theory and Concepts
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
  • Innledning

    This course presents key concepts and analytical models used in comparative analyses of social welfare policies.

  • Forkunnskapskrav

    None.

  • Læringsutbytte

    A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student

    • has advanced;knowledge of key concepts in the theory and comparative analysis of social welfare policies
    • has advanced knowledge of explanatory models, such as the logic of industrialism, institutional and state-centered approaches, and power resource theory
    • has advanced knowledge of;normative perspectives on social welfare
    • has advanced knowledge of concepts that are relevant for assessing the outcomes;of social welfare policies;

    Skills

    The student

    • can apply theoretical concepts, normative perspectives and explanatory models in the analysis of social;policies, in a national as well as international context

    General competence

    The student

    • is able to critically evaluate the use of concepts and models in academic as well as political;debates about;social;policies
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Kunnskaper

    Studenten

    · har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver på mangfold og likestilling, herunder sosiologiske, postkoloniale og interseksjonelle perspektiver, og kunnskap om hvordan disse kan benyttes i arbeidet med barn, unge og familier

    • har kunnskap om identitet og tilhørighet, og hvordan ulike identiteter og gruppetilhørigheter kan virke sammen i kategoriserings- og marginaliseringsprosesser
    • har kunnskap om inklusjons- og eksklusjonsmekanismer både på institusjons- og individnivå, herunder kategorisering, marginalisering, stigmatisering, segregering, diskriminering og rasisme
    • har kunnskap om ulike maktperspektiver og hvordan strukturell makt kan utspille seg i forholdet mellom majoritet og minoritet
    • har kunnskap om etniske minoriteter og flyktningers livssituasjoner og rettigheter
    • har kunnskap om urfolks livssituasjon og rettigheter, herunder samiske barns rett til eget språk og kultur
    • Har kunnskap om bruk av tolk i barnevernet

    Ferdigheter:

    Studenten

    • kan anvende relevante teoretiske perspektiver og kunnskap for å analysere- og utvikle en nyansert forståelse for ulike minoriteters situasjon og utfordringer i den norske velferdsstaten
    • kan reflektere over samfunnets overordnete forståelser av ulike minoritetsgrupper, og hvordan disse forståelsene kan ha innvirkning på egen praksisutøvelse i møte med barn, unge og familier
    • kan reflektere over hvordan egen oppvekst, kulturelle bakgrunn, forforståelse og verdier virker inn i møtet med ulike minoriteter, og kan påvirke vurderinger og beslutninger i yrkesutøvelsen i barnevernet
    • kan reflektere over hvordan makt utspiller seg i møter mellom barnevernspedagoger og barn, unge og familier som tilhører ulike minoriteter

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere kritisk over egne og andres handlinger, holdninger, oplevelser og verdier knyttet til ulike minoriteter
    • kan bidra til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet, uavhengig av etnisitet, kjønn og kjønnsuttrykk, seksuell orientering, religion og livssyn, funksjonsnivå, alder og klasse
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov.

  • Vurdering og eksamen

    Det er ingen arbeidskrav i dette emnet.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Individuell muntlig eksamen med en tidsramme på ca. 30 minutter.

    Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

  • Vurderingsuttrykk

    Offentlige godkjente lovsamlinger, med innarbeidede henvisninger etter nærmere retningslinjer, er tillatt å ha med seg til eksamen.

  • Sensorordning

    Gradert skala A-F

  • Emneansvarlig

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.